Hallo allemaal,
Al enige tijd heb ik een 22AH380 staan die ik sinds kort heb aangesloten.
Na metingen met een analyzer heb ik gemerkt dat het linker en rechter kanaal niet helemaal gelijk staan. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de versterker volgens de originele settingen moet afstellen zodat ook de VU meters de juiste waarden aangeven.
Bij voorbaat dank,
Groeten,
Ronald
Ik weet niet of je analyzer dit allemaal kan, maar als je het simpel wilt doen, doe dan het volgende:
Sluit een liefst constant mono signaal aan op je 380.
Liefst 1 khz, maar een ruis van een fm tuner die niet op de zender staat is evt ook goed.
Regel die constante ingangsspanning naar de 380 af op 0,775 volt.
Zet de regelaars op de 380 geheel open. ( soms heb je een extra voorversterker nodig om tot de 0,775 volt te komen )
Je hebt dan 0 db aan de input. Zet met de twee vu potmeters de beide meters op het 0 db punt ( ik dacht dat dat 100 watt op de meters was )
De potmetertjes zitten vlak bij elkaar in de 380, als ik me het goed herinner een beetje in de buurt van de 2 relais.
Om het nulpunt van je meters goed te zetten zul je het front eraf moeten halen, je vind een pietepeuterig stelschroefje voorop de meter.
Oh ja, je speakers kun je evt uitschakelen. ( dat scheelt een hoop herrie )
@herman wrote:
Om het nulpunt van je meters goed te zetten zul je het front eraf moeten halen, je vind een pietepeuterig stelschroefje voorop de meter.
Herman.
Front hoeft niet gedemonteerd te worden.
Achter in 't midden tegen de meter aan zit een opsluitsteuntje.
Deze vanaf de bodemkant met 1 schroefje losmaken en de meter kan zo naar boven uit de kast gehaald worden.
Ik heb de lampjes een keer moeten vervangen π
Gr, Ruud
Oh ja, is waar ook ! Zo kun je de meters er ook uihalen om de nulstand te regelen.
Bij nader inzien is het trouwens beter om eerst die nulstand te regelen. Kan zonder spanning op het app. uiteraard !
Ik heb eens iemand gekend die aan de juistheid van de nulstand der vu-meters al wist te beoordelen of een nieuw apparaat in zijn geheel een beetje koosher was afgeregeld vanuit de fabriek !
Hallo Herman,
Bedankt voor je uitleg. Ik ben vanmiddag bezig geweest met het afregelen en wat je hebt beschreven is nu perfect. Toch wil ik je vragen of je ook weet wat de verhoudingen zijn tussen de stand van de volume regelaars, de positie van de VU meter en het aantal volts aan de luidspreker uitgang. Dus 0.775V aan de ingang met de volume knop op bijvoorbeeld stand 1 is .... dB op de VU meter en is .... Volt op de uitgang.
Tijdens het afregelen heb ik gemerkt dat bij mij het linker en rechter kanaal niet evenredig opliepen. Ik heb ze nu wel gelijk gekregen doormiddel van het verstellen van een potmeter op de printplaat er van uitgaande dat 1 van de kanalen correct is. Er is duidelijk al eens aan de potmeters gedraaid door een vorige eigenaar. Ik zou hem graag in de originele staat terug willen krijgen.
Hartelijk dank.
Vriendelijke groeten,
Ronald
Ronald,
Ik zal de afregel procedure vanavond voor je proberen te kopieren uit het servicedoc van de 380.
groeten,
AndrΓ©
bij deze:
Hallo Andre,
Bedankt voor de copy van de afregel procedure. Ik ben er een aantal uren mee bezig geweest maar ik kom er niet uit. Zou je me kunnen helpen?
Als ik het uitgangs signaal op 28,3 V moet afregelen moet ik het ingangs signaal verhogen naar 0,977 V. De eerder beschreven 0,775 V komt dan te vervallen. Als ik dat doe, doe ik het dan goed?
En waar op R646a,b - R647a,b moet ik de 0 V en 20mV meten?
Hartelijk dank,
Ronald
De 0 volt is de dc offset aan de uitgang, waar de weerstanden samenkomen dus.
Die 20 mv meet je -over- een der weerstanden.
Met 0.9 volt op de ingang zit je goed in de richting van 0,775 volt hoor.
Had je je speakers uit staan, en je volume regelaars op de versterker vol open ?
En je relais zou wat roet in het eten kunnen gooien.
Evt voorzichtig voor je relais meten.
Hallo Herman,
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb gedaan wat ik kon maar de 0 volt en 20mv heb ik niet kunnen vinden. Zoveel verstand heb ik er niet van.
Het linker en rechter kanaal staan nu wel gelijk en zien er mooi uit op de scoop.
Wat ik nu nog wil uitzoeken is of de VU meters ook daadwerkelijk aangeven wat er naar de luidsprekers gaat. Ik heb al veel over het berekenen van versterker vermogen opgezocht maar daar moet ik me heel goed in gaan verdiepen. Kan ik aannemen dat als 28.3V - 100W is dat de rest van de schaalverdeling ook wel zal kloppen of werkt het zo niet?
In ieder geval heel erg bedankt en ik ben heel blij met de versterker.
Groetjes,
Ronald
Ronald,
Mocht je nog wat apparaatfoto's kunnen maken van de 380 dan houden we ons aanbevolen. Ik kan ze goed gebruiken voor de 380 pagina π
groeten,
AndrΓ©
Ronald,
De 0 mv is het makkelijkst, dat is de dc die naar je luidsprekers loopt.
Op je relais meten of de spanning ( gelijk- ) zo laag mogelijk is !
Voor de rest probeer ik anders ook wel een plaatje te schieten van de bewuste weerstanden.
Hallo Andre,
Ik heb een paar foto's gemaakt van mijn 380. Ze zijn groot van formaat en om het forum niet onnodig te vullen kun je ze hier bekijken: http://home.tiscali.nl/yeahradio/mfbpictures.html
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Vriendelijke groeten,
Ronald
Mooie foto's zeg!
knap ding wel, zet ik ook op m'n lijstje π
Hier nog een plaatje met de posities waar gemeten moet worden. Het andere kanaal spreekt zo ook voor zich denkik ...