folder cassettedeck...

Meldingen
Alles wissen

folder cassettedeck N2521 online

7 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
645 Bekeken
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Andre heeft weer zijn best gedaan op deze folder die voorlopig op de pagina nieuwbinnen staat geparkeerd.

Wat mij opvalt is dat de front-din aansluitingen er behoorlijk uitgesleten uitzien. . . 😯

http://www.xs4all.nl/~aviwan/uitwijk/nieuwbinnen/binnen.ht m"> http://www.xs4all.nl/~aviwan/uitwijk/nieuwbinnen/binnen.htm

Citeren
(@zapper)
Famed Member

Heel leuk. Het was voor die tijd een mooi apparaat maar wel redelijk storingsgevoelig door de hoeveelheid printjes op connectors binnenin.

Ik heb er weleens een gesloopt, die was volkomen gaar. De "onverslijtbare" FSX koppen werden in de wandelgangen ook weleens "boterheads" genoemd. Dat verhaal klopte niet. Ze waren wel een stuk beter dan de oude long-life koppen.
Al namen die de bandjes beter op. (vooral de hele oude bruine)
Het leuke is dat je later merkt dat de cassettes uit 1971 eigenlijk erg goed zijn als je ze afspeelt op een 3-kopsdeck met glasferriet koppen (N5758). Dat is een van de beste decks om je oude tapes mee over te zetten (wat philips betreft de beste) πŸ˜‰
Het komt omdat een kop die zowel voor opname als weergave gebruikt wordt eigenlijk een compromis is. De antieke koppen leken meer op opnamekoppen dan de nieuwere types. Die hebben een veel kleinere spleetbreedte (nodig voor weergave van hoge tonen) maar daardoor een hogere impedantie en dat is weer vervelend bij opnemen. Als trucje zetten ze dan bij weergave een kleine capaciteit erover om in het gebied waar hij gaat afvallen nog wat opslingering te veroorzaken.
Een kop met een bredere spleet kan de tape dieper magnetiseren dus vervormingsvrijer en ook tot een hogere frequentie. Ik heb sinds ik mijn eerste 3-kopper gekocht ha (een 2e hands denon) nooit meer een 2-kops gekocht. En het stukje schrijft ook over de mechanische ruis van het cassettesysteem zelf, daar was één type cassette die daar duidelijk minder last van had en dat was Sony UX-Pro. Op een FC950 met Dolby C had je dan echt het idee dat je naar de CD zat te luisteren!!

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

Thanks!
heb er ook zo een, mooi ding wel.

BeantwoordenCiteren
 Mark
(@mark)
Eminent Member

Ooit die N2511 gehad. Wat een drama. Total geen hoog.
Alleen de Philps Ferro cassettes gingen nog een heel klein beetje.
Chroom cassettes klonken voor geen meter. Nog geprobeerd die Bias bij te regelen (zit ontzettend onhandig in elkaar om dat soort kleine dingen te kunnen doen). Sindsdien allergie voor Philips apparatuur met van die schuin oplopende fronten.

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Topic starter  

Soms zitten ze lastig in elkaar, maar soms ook blijkt uit de servicemanual dat je met een simpele truuc of extra tooltje toch gemakkelijk afstellingen kunt doen.

Met name regelaars op modules zijn in te stellen als je zgn extenders gebruikt. Dat zijn een soort verlengers voor modules. Ooit heb ik zo'n ding gemaakt voor ktv (k12 ) modules.

Was misschien je kop niet gewoon slecht geworden ?
Verder schijnt demagnetiseren in dit soort gevallen wonderen te doen.

BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member

demagnetiseren.... ik dacht dat met een 2 koppen systeem dat niet echt nodig was..het magnetisme lost zich daar redelijk vanzelf op...
wel met een 3 koppen deck...... appart opnemen, wissen en afspelen...

Ernstr

BeantwoordenCiteren
(@mctommi)
Reputable Member

Geweldig leuke folder !

Heb de N2521 en ik vind het een topper....speelt mijn cassettes heel puik af. Klinken beter dan vroeger.

De N2501/2508/2511 heb ik ook, maar is kwalitatief wel wat minder.

Groeten,
Tom.

P.S. Wilde ooit in 1977 de N2219 nieuw gaan kopen voor DIK 300 gulden. Ben blij dat ik het toen niet heb gedaan, want het ding blijkt mono te zijn. Heb hem een poosje terug gekocht voor 10 euro....duur zat πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
Deel: