gegroet allen, ik heb een hele mooie versterker van iemand gekregen (22AH305) onder het motto van:"als je er wat mee kan dan mag je hem hebben, maar hij werkt niet echt". nu heb ik even een spreekwoordelijk blik geworpen en gecheckt of alle eindtransistoren nog werken, dit was wel het geval *opgelucht*, daarna ben ik op zoek gegaan naar andere transistoren die naar de %^#^% konden zijn, geen gevonden...hhmm...
nu is het probleem dat ik zonder schema niet veel verder kom, het punt is namelijk dat twee van mijn eindtransistoren een permanente spanning van -30 Volts op hun basis hebben, daarom schakelen de relais ook niet. toen ik ben gaan meten bij de voorversterker kwam ik er achter dat 1 van mijn kanalen i.p.v. 0V. -25V. zijn dit is niet goed. mijn vraag is daarom dan ook of iemand toevallig ergens een schema hiervan heeft liggen of weet wat er aan de hand kan zijn. bij voorbaat dank...
Het is inderdaad te hopen dat die eindtorren nog goed zijn !
Verder bestaat de kans dat dus een der stuurtorretjes een sluiting heeft. Dan gaat er ook meestal een weerstandje mee van tussen de 4 en 800 ohm. Misschien kun je hier verder mee ? De genoemde onderdelen zijn redelijk goed in de schakeling te meten.
alle torren aanwezig gemeten, en geen daarvan sluiting...als ik het goed heb... daarnaast alle ELCO's gemeten, ook niets mis en uiteindelijk de gehele voorversterkprint gemeten..lijkt niets mis mee... in het weekend dan nog maar effe een keertje kijken of als ik zo thuis kom, effe voorversterkprintje lossolderen en dan maar mijn eigen schema in elkaar flansen....jammer alleen dat ik er al vanaf 8.30 vanmorgen mee bezig ben..al dat meten wordt je moe van...vast weer een of andere flauwe weerstand die los hangt of iets in die trend...sta overigens nog steeds open voor mogelijke problemen...maar eindversterkers werken gelukkig sowiezo nog....
Ik heb een keer een defecte 305 gehad en daar ging de voortrap defect. Omdat het darlingtons zijn kan je ze volgens mij niet echt goed meten, heb je ze al eens gewoon vervangen?
ga ik als ik thuis kom maar eens proberen...kijken of dat iets uitmaakt...bedankt voor de tip...de voortrap is volgens mijn ergens defect...
ben er nog neit aan toegekomen vanwege een chronisch tekort aan componenten en tijd om deze aan te schaffen, ik heb evt. binnekort tijd hiervoor (eindelijk) ondertussen denk ik dat ik nog steeds de service docs aanschaf. voor de zekerheid...in ieder geval iedereen die zo sportief is om te helpen:"BEDANKT"