Hoeveel ohm hebben de speakers FB 790, staat niet aan de achterkant en ook niet achter "het doek" aan de voorkant, alles vind je daar maar geen ohm, ik denk 8 maar..... π‘
antwoord zou geweldig zijn.
http://www.mfbfreaks.nl/folders/1989/3/imagepages/image195.html
Deze speakers hebben een impedantie van 4 ~ 8 ohm volgens de folder.
mvg π
@ Cyberjan: volgende week ga ik ze opblazen, als de Heath klaar is... π
Groetjes. π
Hmm probleempjes met die versterker begrijp ik. Dat is allemaal gelijkstroom gekoppeld en dat is best moeilijk.
@Zapper wrote:
Hmm probleempjes met die versterker begrijp ik. Dat is allemaal gelijkstroom gekoppeld en dat is best moeilijk.
Hm... toen ik hem aanzette hoorde ik een knal en er kwam rook uit. Dus ja je mag wel stellen dat er een probleem is. π―
Nee, het was niet mijn fout, laat ik dat ff duidelijk stellen! π
Groetjes. π
Dat is vervelend zeg. ergens een tor nog niet 100%, kan gewoon een of ander klote stuurtorretje zijn. heb je wel de ruststroom ergens instelbaar?
Ik heb de fout(en) al gevonden, dinsdag krijg ik de onderdelen binnen dus ik vermoed dat-ie het volgende week weer doet... π
Er is een weerstand uit geknald (lees: doorgebrand) tengevolge van een hoogvermogentransistor die niet (juist) schakelde en toen zei het BOEM.
Groetjes. π
Hmm bij eindtrappen zijn het vaak de kleine torren die je in de gaten moet houden. alles gelijkstroom gekoppeld, de grote zeggen poef en de oorzaak is dan soms de stuurtrap. Net als met schakelende voedingen, ook leuk spul wat dat betreft..
De fout zat inderdaad in de stuurtrap. Van die MOSGATE-hoogvermogentransistoren die het signaal van de voortrap doorschakelen naar de torren... Die dingen heb ik doorgemeten en zijn goed (gelukkig). In 99 van de 100 gevallen meet je een sluiting in de Darlingtons als ze defect zijn en dat was niet het geval...
Het voedingscircuit voor de eindtrappen, de tijdvertraagde speakerrelais schakeling en tenslotte het 230V/ontstoor gedeelte heb ik helemaal nieuw ontworpen en opgebouwd op nieuwe printplaten. Ik vermoed dat het een beetje veel van het goede was voor de relatief oude (en wellicht versleten componenten). Rechts werkte alles perfect en dan bedoel ik PERFECT en links knalde het...
Groetjes. π
Had je hem direct vol aan de netspanning aangeschakeld dan?
Wat zou je anders moeten? Als je een lage spanning aanbiedt dan werkt het niet, dan klopt de ruststroom niet etc..
Ik heb ook eens met zo'n switched mode PSU zitten klooien, vergeet ergens een kapot onderdeel en alles ligt er meteen weer uit.
Je kan toch bijvoorbeeld met een variac voorzichtig de spanning opdraaien en kijken of er geen extreme stromen gaan lopen? Dit geeft in elk geval een indicatie of er iets stuk is dacht ik zo...
Dat kun je doen maar het is de vraag of het helpt. Als een eindtor nog onder zijn bias zit gebeurt er niks, komt ie erboven en klapt open dan zorgt de voedingselco wel dat er doorgeduwd wordt. Je kunt op zo'n manier wel de ruststroom meten, en kijken hoe die oploopt. Als je ruststroom instelling zelf niet de dader is, en dat zou wel eens kunnen gebeurd zijn.
Mijn ervaring met het gebruik van een variac na een reparatie van een versterker zijn erg goed, het heeft mij al heel wat (dure) eindtorren gescheeld.
Gewoon variac langzaam opdraaien totdat de versterker inschakeld (vertraging), en dan eerst meten, kijken, luisteren en gebruik maken van je 6e zintuig als monteur π