Ik heb gisteren een F7226 Platenspeler gekocht, maar er zat geen handleiding bij. Er zitten 2 afregelingen op voor de naald, een neerwaardse druk en zijwaardse druk. Is er iemand die mij kan vertellen hoe je het moet instellen en wat de begin waarden zijn.
Een scan uit een handleiding is ook goed, voor zover ik het kan zien is dit gelijk met de 877, 777 of 977 modellenserie.
Bedankt alvast.
Peter,
De verticale is de naalddruk en moet voor een GP400 element op 2 gram staan, voor de GP401 kan 1,75 tot 2 gram en voor de GP412 kan 1,5 gram.
De andere (horizontale) is de dwarsdrukcompensatie welke gelijk aan de ingestelde naalddruk moet worden ingesteld, afhankelijk van het naaldtype.
De GP400 heeft een ronde naald, de GP401 en GP412 een elliptische naald.
De dwarsdruk compensatie zorgt ervoor dat ondanks dat de groef de naald een beetje naar binnen drukt de naald toch op beide kanten van de groef even hard drukt (als hij goed ingesteld is) om een gelijke aftasting te krijgen.
Marnix
Hoi Marnix, erg bedankt voor het antwoord. Op zich erg eenvoudig, de verticale druk hetzelfde als de horizontale druk.
Op het element staat 501 en op de naald staat II. Weet je soms hiervoor ook de waarde?
Ook geven diverse naalden leveranciers verschillende naalden aan, de ene een elliptisch en de andere weer een sferische. Wat is hier het verschil tussen en hoe kan ik zien wat ik heb?
Peter,
Bij mijn weten is een 501 analoog aan een 401 (een opvolger), de II staat voor naald-type 2 (II)
Elliptisch en sferisch zijn overeen voor wat betreft de naaldkracht, hoewel de slijping van het diamantje wel iets verschilt.
Dit kan je controleren met een goed vergrotende loupe (Β±15x), wel moet je dan weten welke slijping je zou kunnen verwachten
In sommige folders cq boeken staan soms uitvergrotingen van naalden maar welke weet ik niet (meer) uit mijn hoofd.
Marnix
Marnix,
Bedankt voor je antwoorden.
π
Peter
Mijn broer had zo'n platenspeler maar die is geeindigd ergens bij Domeinen of zo. (in beslag genomen door de radiocontroledienst π )
hahaha, ik heb nog een Stentor en een Discom 2 liggen. Net zoals de MFB boxen zijn FM-piraten ook wel erg 70ties 8)
cq aan 3 meter... cq aan 3 meter ...
ik heb nog wel ergens mn stereodecoder liggen, wat denk je ervan zullen we een mfb station beginnen π
hahah, MFB op 102
Moet je vooral doen, tegenwoordig doen ze even een kruispeiling, maakt zo'n ambtenaar pv op en krijg je een dikke boete in de bus. Niks langskomen, je mag alles houden, ze tonen gewoon aan dat er uit jouw huis gezonden is.
En die boetes zijn fors.
Maar het was meer begin 80-er jaren hier.
Wel erg off-topic, maar komen ze niet eens meer met een bruin busje van de RCD langs? Waar moet dat heen met de wereld.
Even on-topic. Er zitten 2 knoppen op de F7226, start en reject. Op zich doen ze wel wat ze moeten doen, maar de arm komt niet helemaal aan op de geplande positie. Als ik op start druk komt hij in de uitloop groef terecht en als ik op reject druk dan komt de arm net naast de draaitafel terecht. Is dit ergens af te stellen?
@Peter Vrakking wrote:
hahaha, ik heb nog een Stentor en een Discom 2 liggen. Net zoals de MFB boxen zijn FM-piraten ook wel erg 70ties 8)
Stentor heb ik ook gehad... Het ding was onstabiel en oscilleerde parasitair, de hele FM band zat vol troep.
Maar het langwerpige printje kon je in 2 stukken zagen. De oscillator en eindtrap waren dan gescheiden. In een blikken doosje met tussenschot, doorvoer c's voor de voeding, een nette BNC voor de antenne en tadaa: mijn eerste zender (de 2de was een middengolf AM zender). Gevoed door een N4308 tapedeck.
De opsporings ambtenaar die al snel op bezoek was bekeerde me tot het 'echte' werk en toen had ik op m'n 17e een amateurlicentie. Helaas mocht je daar ook geen muziek draaien.
Toen was het nog rustig op de FM band, met lege plekken. Nu zit de FM band zo volgeplempt dat je nog niet eens de straat uit komt.
Hehe mij hebben ze nooit gepakt (ook AM gedaan) maar heb wel een poging gedaan braaf te worden, alleen is dat nooit echt gelukt π (zal je niet verbazen hehe)
En tegenwoordig piraat je niet meer via de FM (ze schijnen het nu via WiFi te doen..)