Hallo Allemaal,
Na alle elco's in twee van mijn vier DSSen te hebben vervangen, wilde ik de eindtrappen opnieuw inregelen.
Mijn interpretatie van het service manual is als volgt:
Tweeter trap: Gelijkspanning over weerstanden 3304 en 3306 afregelen op 6 mV mbv instelpotmeter 3284.
Woofer trap: Gelijkspanning over weerstanden 3305 en 3307 afregelen op 6 mV mbv instelpotmeter 3285.
Dit met het DSP bord losgekoppeld en de ingangen A310 (woofer) en (tweeter) A312 aan de nul. Instellen binnen 10 seconden na inschakelen.
Nu komt het:
Afregelen van de woofer trap ging probleemloos, echter wat ik ook doe het afregelen van de tweeter trap lukt niet. Ik meet ongeacht de stand van de potmeter 3284, pakweg 2 mV over weerstanden 3304 en 3306. Het bijzondere is dat over de ene weerstand (3304) geen spanning staat en over de andere (3306) 2 mV.
Ik heb dit vervolgens gechecked bij de andere 2 DSS930s, met precies hetzelfde resultaat.
Wie kan mij zeggen wat hier aan de hand is, of wat ik niet goed doe. Alle vier de DSSen spelen op zich goed.
MVG
Dave
@dcvanduyn wrote:
Hallo Allemaal,
Na alle elco's in twee van mijn vier DSSen te hebben vervangen, wilde ik de eindtrappen opnieuw inregelen.
Mijn interpretatie van het service manual is als volgt:
Tweeter trap: Gelijkspanning over weerstanden 3304 en 3306 afregelen op 6 mV mbv instelpotmeter 3284.
Woofer trap: Gelijkspanning over weerstanden 3305 en 3307 afregelen op 6 mV mbv instelpotmeter 3285.
Dit met het DSP bord losgekoppeld en de ingangen A310 (woofer) en (tweeter) A312 aan de nul. Instellen binnen 10 seconden na inschakelen.
Nu komt het:
Afregelen van de woofer trap ging probleemloos, echter wat ik ook doe het afregelen van de tweeter trap lukt niet. Ik meet ongeacht de stand van de potmeter 3284, pakweg 2 mV over weerstanden 3304 en 3306. Het bijzondere is dat over de ene weerstand (3304) geen spanning staat en over de andere (3306) 2 mV.
Ik heb dit vervolgens gechecked bij de andere 2 DSS930s, met precies hetzelfde resultaat.
Wie kan mij zeggen wat hier aan de hand is, of wat ik niet goed doe. Alle vier de DSSen spelen op zich goed.
MVG
Dave
Ik denk dat Herman dat het beste kan beantwoorden
Ja Herman, laat hier je licht eens op schijnen π . Ik kom tot de conclusie dat alle tweeter eindtrappen niet meer correct in te regelen zijn. Wellicht door veroudering van de torren en/of weerstanden. Of het "instel" torretje (7260 BC548B) in de eindtrap moet gaar zijn. Of het moet zo zijn dat het service manual niet correct is (oude versie of zo).
Wat ik frapant vind is dat het geen of nauwelijks effect op de geluidskwaliteit in het hoog heeft. Of het moet zo zijn dat ik het gewoonweg niet meer hoor π
Ik ga alle torren maar eens doormeten.
MVG
Dave
Ik wil er inderdaad nog eens induiken in de praktijk.
Het zit me niet lekker dat ik in het doc zie dat er in totaal 400 mv ( +0.2 en - 0.2 ) over de eindweerstanden zou moeten staan, terwijl er aangegeven wordt het op 6 mv in te stellen.
Wat je als eerste zou kunnen doen is de spanning tussen C en E meten over TR7260 : deze moet varieren als je aan de potmeter draait.
Ook de spanning (DC) op de luidsprekeraansluiting eens in de gaten houden. Wellicht gaat die verschuiven : deze wil je zo dicht mogelijk bij 0 hebben.