Meldingen
Alles wissen

Afstandsbediening DSC 950 & defecte DSS930SE

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
663 Bekeken
(@rdleeuw)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Weet iemand waar er nog originele afstandsbedieningen te krijgen zijn voor een DSC950? Die van mij gaat binnenkort de geest geven vrees ik...

Daarnaast heeft één van mijn DSS930SE's (met een zeer laag serienummer) besloten om kuren te gaan vertonen. De eerste symptomen waren continu zacht gebrom door de woofers, tevens 'klapten' de speakers nogal bij inschakelen. Dit klappen bij inschakelen werd steeds erger en het gebrom werd ook steeds harder. Dus uiteindelijk maar de zaak uit elkaar geschroefd. Mijn vermoeden was dat het probleem in de versterkerprint zat, dus die maar eens visueel nagelopen, niet direct iets te zien. Om zeker te weten dat de versterkerprint het probleem was de versterkerprint van een 'gewone' DSS930 erin gezet, en speaker werkt weer prima. Vervolgens de defecte print nagelopen qua solderingen (transistors, elco's en diodes) en deze vervolgens in de 'gewone' DSS930 ingebouwd. Resultaat : 1 prima werkende DSS930SE met een versterkerprint van een gewone DSS930, en een nu totaal niets meer doende gewone DSS930 met een versterkerprint van een DSS930SE... πŸ™

Maar goed, wat zijn mijn beste kansen om deze versterkerprint weer aan de praat te krijgen, elco's allemaal vervangen? of alle eindtrappen vervangen? Misschien (gezien de eerste symptomen) andere onderdelen defect?

Ronald (zwaar Philips 900 serie fan 8) )

Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Hoi,

De XDA-print en het interface (de print waar de voedingskabel op zit) kun je naar hartelust uitwisselen tussen de DSS930 en DSS930SE, echter het moederbord waar de DSP op zit mag je NOOIT onderling uitwisselen. Het programma (de software) van de DSS-SE is namelijk anders dan dat van de DSS. De tweeters van de SE kunnen wat meer hebben omdat het andere types zijn... Je begrijpt waar ik naartoe wil. Het beveiligingscircuit voor de tweeters is overigens ook anders afgeregeld in de DSS en DSS-SE. De potmetertjes op de voortrap voor de algemene (voor)versterking zijn idem dito anders ingesteld. Voorzichtig zijn dus!

Dat kraken en uitvallen kan maar één oorzaak hebben, namelijk een versleten relais. Nieuw ding erin dus. Een 24 Volt DC relais met 2 wisselcontacten doet het perfect. Wel een weerstandje van 680 Ohm/ 1 Watt in serie zetten met de spoel omdat de speaker het relais met 34Volt aanstuurt. Die weerstand kun je op de plaats van jumper/draadbrug 9280 (op de XDA-print) zetten dan ziet het er netjes uit.

Als een DSS helemaal niks meer doet dan is vermoedelijk het interface defect, oftewel een SMD-CMOS hexinverter IC met naam 74HCU04D op de achterkant van de voedingsprint. Kan ook een losgetrild stekkertje zijn overigens... Kun je makkelijk controleren! Kan natuurlijk ook ergens een SMD-weerstandje of condensatortje gesneuveld zijn. Die dingen zitten meteen achter/voor de stekkertjes, zowel op het moederbord als ook op het interface.

Wat zo'n AB betreft, kun je hem van binnen niet eens reinigen met een wattenstaafje en spriritus, ik bedoel de contacten op de print? Doet vaak wonderen... Die dingen zijn bij Philips in ieder geval niet meer te krijgen. Moet je eens op MP en Speurders zoeken voor een tweedehands of zo... In principe kun je de codes overnemen op een vervangbare/ programmeerbare AB. De DSC werkt met standaard Philips RC-5 codes trouwens.

Succes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@rdleeuw)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Mhh, heeft iemand een directe link naar het betreffende relais in de webshop?

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Zie PM...

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Als je dit relais bestelt in de webshop krijg je er de juiste zener bij.
Daarmee is het 24 volt relais prima geschikt voor de dss-en !

http://webwinkel.mfbfreaks.nl/modellen/dss930/links/relais

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Oh ja... Zeneren kan natuurlijk ook, dat was ik helemaal vergeten... 😯

Een spanningsregelaar doet ook wonderen... Of misschien wel een DC/DC omzetter... Heb je nog een andere optie?

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
Deel: