Meldingen
Alles wissen

DSS 930 - 1 vd boxen doet soms niks/kraakt, en is soms OK

27 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
1,438 Bekeken
(@bassie)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Topic starter  

Jaren geleden is 1 van mijn DSS 930 boxen van de standaard gevallen (door kind πŸ™ ).
Sindsdien heeft die ene box wat problemen:
o soms geeft hij krakend geluid
o een klapje met beleid aan de zijkanten, loste dit steeds op.

Sinds kort komt er helemaal geen geluid meer uit de box.
De ledjes doen het nog wel (groen, en oranje voor de compensatie die aan staat).
Soms gaat hij na enkele minuten opeens ontzetten kraken,
maar soms begint hij ook normaal te spelen na enkele minuten.
ALS de box speelt, dan werken alle 3 de luidsprekers normaal.

Het lijkt er dus op dat er ergens iets los zit.
Ik heb de box al eens (deels) gedemonteerd, maar kon zo gauw niks vinden, en wist ook niet goed hoe ik overal bij kon komen.

Heeft er iemand tips hoe ik dit zou kunnen repareren?

Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hoi Bassie, welkom op dit forum πŸ™‚

waarschijnlijk zijn de cinch aansluitbussen het probleem.
heel vaak komen deze los in de soldeer te staan met slecht contact tot gevolg.

maak de onderste print vrij en soldeer alle aansluitingen van de twee bussen nog eens en dan denk ik dat je van een boel problemen af bent.

hieronder een voorbeeld van hoe los ze kunnen zijn 😯

succes en laat nog even horen of het geholpen heeft?

Remi

BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Topic starter  

Remi,
dank voor je snelle reactie.

Ik ga hem binnenkort nog eens openmaken.
Moet ik de box vanaf de voorkant demonteren en kan ik daarvoor jouw uitgebreide fotorapportages op http://remi.mfbfreaks.nl/ voor gebruiken, of kan ik gewoon de schroeven aan de achterkant loshalen?

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

nee deze DSS930 moet vanaf de achterkant en dan kan je bij het onderste printje om deze vrij te maken

BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Topic starter  

OK, dank.
Ik ga 't binnenkort proberen.
Ik laat daarna het resultaat ff weten.

BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Topic starter  

heb net de onderste printplaat eruit gehaald.
Contacten zien er op blote oog niet slecht uit (maar ik ben qua electronica een aardige leek).
Zie foto.
Het viel met wel op dat de printplaat wat roodachtig was, ongeveer ter hoogte waar de 2 transistors zitten. Ook zat er nogal wat stof op.
Dit stof heb ik voor alle zekerheid maar met een klein kwastje weggehaald, zodat de warmte goed wegkan.

Heb toch met een 15W bout de soldeerpunten van de coaxaansluitingen even vloeibaar gemaakt.

Ga nu alles weer in elkaar zetten, en testen.

BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Topic starter  

zag zo gauw niet hoe ik de foto kon uploaden (of moet ik die op een eigen stukje website zetten?)

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

ja dat klopt, ik gebruik hiervoor bv Photobucket o.i.d. en dan kan je met de link daarheen de foto hier zichtbaar maken.

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

@remi: toch een heel mooie foto hoor !
Links onder in de hoek van de print zit een C-tje en een R van 330. Deze ook altijd even voorzichtig nasolderen. (Hebben ook te leiden onder mechanische belasting.)

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

ah, dat wist ik niet.

ik heb wel eens een printbreukje gehad dat op de scoop aan het licht kwam, met het oog niet te zien.

op de foto zie je achter het eerste losse pennetje een klein spoortje naar de weerstand lopen die achter de tweede losse pen te zien is.
die lag dus elektrisch niet aan elkaar, zelfs na schoon krabben was het niet te zien.

BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Topic starter  

ik had de boel alweer in elkaar gezet, voordat ik jullie melding zag over het C-tje en het R-tje.

Toen ik ging testen, werd het ledje vd box wel groen, maar er kwam geen geluid uit (de twee knopjes stonden uiteraard wel goed, Box A, en in mijn geval Rechts).
Ik heb de box toen aan laten staan (en de DSC ook), en een paar uur later nog eens getest. En toen kwam er normaal geluid uit.

Het lijkt er dus op dat als de box (en DSC) een tijdje aan staan, hij het opeens wel gaat doen.
Kan 1 van jullie met deze aanwijzing nog iets?

PS: de bewuste box in de tweede en laatste in serie (ik heb 2 boxen).

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

ja na net aansluiten doen ze wel vaker moeilijk.
moet kennelijk eerst een keer ook weer uitgezet worden met de DSC voor het weer in het gareel komt.

maar hoe is het met het kraken?

BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Topic starter  

toch nog poging om foto erop te krijgen
.

Achteraf bedenk ik dat het al tijden zo was dat als ik eens een keer de stekker van de box uit het stopcontact gehaald het, ik de box dan niet binnen een half uur aan de praat kreeg, maardat ie eerst moest opwarmen oid. Want na enkel uren, of als ik het de volgende dag nog een keer probeerde dat ie het op eens weer.

BeantwoordenCiteren
(@bassie)
Active Member
Topic starter  

@Remi,
ik had je berichtje even over het hoofd gezien.
Ik heb ff geen gekraak meer gehoord.

Als het geluid wat harder staat gaat wel het front staan klapperen. Dit is nl indertijd door de klap van de val wat losgekomen.
Hoe zou ik dit voorste raam goed vast kunnen krijgen (zat gelijmd geloof ik, maar kan er nu helemaal uitgehaald worden)

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

op jouw foto zie je op het rechtse grote eiland ook nog een klein cirkeltje, dat is een haarscheurtje in de soldeer, zo begint het.
even alles laten vloeien en klaar.

ben er met het front nog niet helemaal wat daarbij je probleem is.
als het front los zit kan dat twee oorzaken hebben, je bent de rubbertjes kwijt die op de rand van het gaas horen te zitten of, en dat is veel erger, de MDF voorkant is gescheurd.
Je zal dan aan de zijkant van het front een scheur hebben. Als je pech hebt gaat hij door en valt de voorkant eraf met rooster en al.

Ik heb er laatst een kunnen redden door secondenlijm in de scheur te werken. echt heel fraai ziet dat er niet uit maar hij was wel gered.
Scheurde niet verder en klemde ook weer om het gaas op z'n plaats te kunnen houden.

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: