Ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven, maar de tweeters op mijn setje DSS 940's lijken te blijven plakken.
Als ik de set aanzet, is het geluid erg dof, de tweeters lijken helemaal niets te doen. Het geluid moet dan even harder tot ze wel mee gaan doen, ongeveer bij niveau -42 dB. Daarna kan het volume weer omlaag en blijven ze gewoon werken.
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken en hoe het te verhelpen is? Ligt het aan de tweeters of aan de electronica?
Bekend effect. Waarschijnlijk slecht contact in een schakelaar of luidspreker relais.
Als je dan wat meer stroom door zo'n contact jaagt brandt de smerigheid / oxydelaag even weg en heb je weer goed contact - voor zolang als het duurt.
Het relais vervangen, of heel goed schoonmaken. Wat ik wel eens doe is het relais uit de print halen, vervolgens op een dikke voeding aansluiten (10A stroombegrensd) en dan de contacten een beetje tegen elkaar aan wrijven terwijl er 10A door fietst.
Dat klinkt nog wel te doen. Ik heb eigenlijk nog geen idee wat er aan onderdelen in zit, een van de weinige apparaten in huis die ik nog niet opgehad heb, omdat ik ze bij een foutje niet even kan vervangen π
Thanx, ik ga eens kijken wat ik kan doen.
herman, heb jij nog een idee, je hebt tenslotte al een aantal dss gerepareerd.
Dit komt inderdaad door het speakerrelais wat er in zit. De tweeter en de basspeaker hebben een appart contact in het relais waardoor alleen de tweeter uitvalt omdat daar maar een klein stroompje doorgaat. Ik heb de relais van mijn DSS'en vorig jaar al eens schoongemaakt maat eentje begint nu weer te weigeren. Ik zou ze graag vervangen maar er zitten 36 volt relais in die Philips natuurlijk niet meer kan leveren en ik kan er ook geen vervanger voor vinden. Ik was al aan 't denken om er een 24 volt relais in te zetten met een 7824 stabilisatie. Of weet iemand anders een goede vervanger?
En ik maar denken dat ik de enigste was met dit "probleem".....
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
Zou Philips ze helemaal niet meer hebben, of niet meer verkopen aan dealers?
Ik ken wel wat mensen bij Philips (o.a. Natlab), zou het nut hebben ze te vragen intern eens te kijken? Heb ik wel het typenummer nodig.
Philips zelf levert hun onderdelen via de groothandel waar je nu via deze site ook kunt bestellen en nog een andere maar beide hebben de relais niet meer. Zelfs Stefan Willems (wel bekend in dit forum) kon me er niet meer aan helpen. Maar als je ze toch nog ergens uit kan halen dan laat het ons hier maar weten.
Ik ben net in het schema het codenummer van het relais aan het zoeken maar helaas heb ik niet de laatste bladzijde waar dit staat. Het positie nummer is 5254.
Maar ik zie in het schema dat het 36 volt relais gevoed wordt met een voedingsspanning van 52 volt met een 1K weerstand in serie. Dan kun je net zo goed een 24 volt relais nemen (die wel nog goed verkrijgbaar zijn) en de waarde van de serie weerstand verhogen.
Ik kwam onderstaande URL tegen op 1 van mijn zoektochten:
http://www.feel-audio.nl/dss930.htm
Is dit ook misschien een oplossing? 1 van mijn 940'ers heeft hetzelfde probleem.
Is dit ook misschien een oplossing? 1 van mijn 940'ers heeft hetzelfde probleem.
Ja, zo kan het natuurlijk ook.
Ikzelf heb inmiddels de relais vervangen door 24 volt relais. De serie weerstand heb ik niet hoeven aan te passen omdat de spoel spanning 23 volt was.
hebben de dss940 nou isofase tweeters? ik dacht gewoon domes of niet?
@AndrΓ© wrote:
hebben de dss940 nou isofase tweeters? ik dacht gewoon domes of niet?
Jep...... just DOME!!!
Maar is het mogelijk om deze "wijziging" eens digitaal beschikbaar te maken -> foto's e.d., zodat ik ook mijn DSS940'ers door een "handige" kennis weer hele toppie krijg?
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
Ik zou eerst de optie van Joop proberen. Even flink schakelen met een belasting doet wonderen: