Meldingen
Alles wissen

DSS930SE verschil met de "gewone"

26 Berichten
8 Gebruikers
0 Reactions
1,337 Bekeken
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Topic starter  

Ik zag wat vragen voorbij komen over het onderscheid tussen de gewone DSS930 en de SE uitvoering. Ik ben product manager geweest van deze speakers en weet er nog wel wat van πŸ˜‰ Er zijn een aantal verschillen, de twee belangrijkste zijn in mijn ogen:
1. Andere tweeter, de SE heeft de diecast aluminium uitvoering met afneembaar frontje (let op: folie beschadigt zeer snel). De andere constructie van deze tweeter maakt hem erg kostbaar, er is geen andere speaker van Philips waar deze in is gebruikt. De tweeter is wel in diverse uivoeringen aan andere merken, waaronder Marantz, geleverd.
2. Andere DSP programmering. Iets droger en neutraler dan de normale DSS930.

Verder hebben we het eea optisch gewijzigd (badge, speaker doek, etc.). Ook de DSS-link kabel is anders, deze is met zilver bekleed met een teflon mantel, en ja het verschil is hoorbaar. We hebben destijds vele kabels getest en deze kwam er als beste uit.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft. Indien er nog echte freaks zijn wil ik nog wel eens verder graven in mijn geheugen....

Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Behalve dat het er ruig uitzien en je het frontje van de tweeter af kan halen, was die diecast uitvoering ook beter?? Ik vermoed zonder front dat ie nog wat vlakker is. Zoiets als de eerste versie van die ribbon uit 1983, zoals in de laatste MFB box.
Heb je nog datasheets van die unit?

BeantwoordenCiteren
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Topic starter  

De diecast uitvoering is anders van opbouw dan de kunststof versie. Bij de kunstof versie zit het membraan in het "lekveld" van de magneet, bij de diecast uitvoering gaat het magnetisch veld door het membraan. (een patent van Philips als ik mij niet vergis). Verder is alles rondom het stralend oppervlak zo vormgegeven dat er zo min mogelijk difractie en interferentie optreedt, vandaar ook het afneembaar frontje. En dan als laatste: de behuizing is zeer stijf, dat lijkt niet zo belangrijk maar je kunt je voorstellen dat als een tweeter behuizing ook maar iets meegeeft onder de druk van een woofer dat de verplaatsing grote impact kan hebben in vergelijking tot de beweging van het membraan zelf.

Een probleem van het afneembare frontje is dat als je ook maar iets van metaal voor de tweeter houdt dat dat door de magneet wordt aangetrokken...door het membraan heen...

Als ik nog eens tijd heb dan zal ik eens gaan graven in wat oude documentatie, misschien kom ik nog wel de spec sheet tegen...

BeantwoordenCiteren
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Topic starter  

Buiten dat de diecast tweeter een wat neutraler geluid geeft in vergelijking tot de kunststof versie (heeft een "zilver randje" in zijn karakter) hebben we destijds de hele klankkleur wat "droger" gemaakt. Hij kleurt iets minder en geeft een iets stabieler stereobeeld.

Vraag: heeft er iemand ooit de opamps vervangen in de DAC? Ik weet dat dat wel wat oplevert als die worden vervangen door versies met een hogere spec...

Groeten!

BeantwoordenCiteren
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Topic starter  

Ha, en ik ben natuurlijk zeer onder de indruk van de FB1000's van Willem Bender. Ik vraag me af hoe die daar terecht zijn gekomen, die waren alleen voor de US markt bedoeld. Over diecast tweeters gesproken, hier zit ook een diecast "middentoner" in, erg laag kwam die overigens niet...
Naar mijn mening de beste isophase/ribbon tweeter/middentoner ooit.
Daar kunnen alle andere (o.a. Infinity, ESS, Elac,...) een puntje aan zuigen.

Check: http://my.hifi.nl/index.php?user=1114

Door Philips in Dendermonde ontwikkeld in samenwerking met Ken Ishiwata van Marantz. De echte uren zijn er in gestopt door Peter, een ontwikkelaar bij Philips met gouden oortjes...
De basis van deze isophase tweeters ligt overigens wel in Eindhoven bij het natlab.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

ehhh.. wil je niet de ribbons vergelijken met ESS AMT tweeters want dat is toch weer net een ander principe. Ik vind het trouwens wel verbazingwekkend dat dat oscar heil systeem werkt.
Laatst een set AMT-1 voor torenhoge prijs gezien bij ebay.

BeantwoordenCiteren
(@willem)
Estimable Member

@gchristiaansen wrote:

Ha, en ik ben natuurlijk zeer onder de indruk van de FB1000's van Willem Bender. Ik vraag me af hoe die daar terecht zijn gekomen, die waren alleen voor de US markt bedoeld.

tja mr.christiaansen door heel lang te zoeken zoals ik reeds eerder vermeld heb op dit forum onder rubriek PASSIEF.
maar voor zover ik weet zijn de Marantz LS95(=fb1000)speakers wel verkocht in europa!

bent u trouwens DE mr. christiaansen die samen met dhr S.Willems(en nog een aantal mensen) de DSS'en heeft ontwikkeld?
ik heb namelijk nog een test ergens liggen waar u in vermeld wordt! (met foto trouwens begin 90'er jaren)

BeantwoordenCiteren
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Topic starter  

Ja, sorry, de air motion transformer heeft een ander principe maar mag wat mij betreft niet in de schaduw staan van de isophase's van Philips. Inderdaad een wonder dat er geluid uit komt...

Stef Willems en ik hebben aan de DSS'en gewerkt. Stef is een wonder op het gebied van DSP. Destijds was ik verantwoordelijk voor de strategie en product management van speakers bij Philips, er zijn wel wat meer speakers voorbij gekomen πŸ™‚
Bijvoorbeeld ook leuk: de Legend II speakers...

BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member

@gchristiaansen wrote:

Bijvoorbeeld ook leuk: de Legend II speakers...

Die units van de Lengend II lijken veel op die van de DSS940..... of zie ik dat verkeerd? En via Stefan hebben we destijds (volgens mij) mogen vernemen dat er ook een DSS'er in de maak waren met 2 woofers. Kunt u daar nog wat meer over vertellen...?

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers

BeantwoordenCiteren
(@willem)
Estimable Member

allemaal vragen.............
mischien leuk (voor ons) voor dhr.christiaans, Willems en P de Pauw om op de meeting te komen in Klaaswaal?

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Dat zou helemaal top zijn πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Topic starter  

De tweeter van de LEGEND II en de DSS940 zijn zo goed als hetzelfde, de woofers zijn verschillend. In de LEGEND II zit een Vifa woofer en in de DSS940 een Philips...

Beide speakers hebben een baffle van PMC (Polyester Moulded Compound) een super materiaal maar een beetje duur.

Wat is er in Klaaswaal te doen en wanneer?

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

19 mei de mfb-dag, zie http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=3508

Het schijnt zelfs dat er DSS-en komen (wel onder toezicht, die kleintjes mogen niet alleen over straat..) πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@gchristiaansen)
Eminent Member
Topic starter  

Er waren grotere en kleinere DSS'en "gepland". De investeringen waren aanzienlijk vergeleken met passieve speakers dus er werd zeer intensief gekeken naar het totale (business) plaatje. Uiteindelijk werd de aandacht bij Philips voor echte speakers minder en hebben we de plannen bijgevolg moeten laten voor wat ze waren, plannen....

De bijeenkomst op 19 mei lijkt me leuk. Kan ik me daar voor aanmelden?

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Aanmelden hoeft niet, tenzij je er iets wilt komen vertellen dan kun je contact opnemen met AndrΓ© of Herman. Maar er komt binnekort vast een mededeling op www.mfbfreaks.nl te staan hoe en wat πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: