inderdaad de DSSen zijn zeer geschikt voor beschaafd huiskamergebruik.
De 930 is zeer neutraal en vermoeit nooit, en dat komt allemaal goed uit want ze staan eigenlijk altijd aan in ons huishouden. En als het wat zwaarder moet dan lukt het ook prima, voor echt echte stampwerk kun je ze niet gebruiken, daar zijn grote kasten beter in.
Klopt de DSSen hebben een boemerige loudness bas, de 930 kun je daarvan genezen door de "compensation" uit te zetten, dan wordt het ineens prachtig.
De compensation knop is een ramp met andere woorden. Als je de pech hebt dat het in de stand compensation OFF ook niet klinkt (te dun bijv.) dan heb je niks aan een DSS930. Ik heb zulke tests wel eens gedaan in andere ruimtes en dan is het inderdaad ineens niet veel soeps met de 930. Je moet een beetje mazzel hebben met de akoestiek en dan is de 930 ineens erg goed.
Bij de 940 heb je die optie niet om de compensation uit te zetten dwz daar blijft het dreunen, en niet zo'n beetje ook. Wat ze daarmee precies uitgevreten hebben weet ik niet maar ik vond de bas erg storend. Dat heeft weinig met natuurgetrouwe weergave te maken.
DSS (940) is bedoeld voor close listening, en voor kritische wederhelften, gezien de grootte. Als ik even uit mijn dak wil gaan, vlucht ik naar zolder om effe te headbangen met mijn 545'ers π
De optie om de compensation uit te zetten zit op de controler, inderdaad niet op de DSS 940 of op de AB. Heeft de AB van de DSS 930 wel een knopje om de compensation uit te zetten?
"compensation" zit op de controller uiteraard, maar de 940 reageert er niet op.
Ha die Basemaster,
Dan denk ik dat er iets mis is. Bij mij werkt het uitstekend. Kan de compensation naar believen met de controler en/of de AB van de controler aan en uitschakelen. Overigens, als je de compensation uitschakeld, heb je ook niet meer het voordeel van de correctie. Dus heb je dan een hele dure actieve speaker zonder de specifieke eigenschappen van de DSP.
Andor
ik denk dat we een misverstand hebben, de 940 reageert nl. "technisch" niet op de compensation. Je kunt het wel aan en uitzetten, dat werkt "functioneel" wel, er verandert alleen gehoormatig niks. Het enige effect wat de "compensation" heeft bij de 940 is dat de toonregeling werkt bij compensation op OFF, en bij compensation op ON niet.
Philips heeft dit gedrag overigens bevestigd op dit forum. Ik dacht inderdaad dat mijn DSS940 een storing hadden maar het was "works as designed".
Maar inderdaad bij de 930 is de compensation dus uitschakelbaar, en wat je dan precies uitschakelt weet ik niet, zal een DSP zijn, dat wil je misschien niet, maar enige wat mij boeit is of het klinkt ja of nee.
groeten
basemaster
@basemaster wrote:
Andor
ik denk dat we een misverstand hebben, de 940 reageert nl. "technisch" niet op de compensation. Je kunt het wel aan en uitzetten, dat werkt "functioneel" wel, er verandert alleen gehoormatig niks. Het enige effect wat de "compensation" heeft bij de 940 is dat de toonregeling werkt bij compensation op OFF, en bij compensation op ON niet.
Philips heeft dit gedrag overigens bevestigd op dit forum. Ik dacht inderdaad dat mijn DSS940 een storing hadden maar het was "works as designed".
Maar inderdaad bij de 930 is de compensation dus uitschakelbaar, en wat je dan precies uitschakelt weet ik niet, zal een DSP zijn, dat wil je misschien niet, maar enige wat mij boeit is of het klinkt ja of nee.
groeten
basemaster
Wat er hier destijds verteld is door Stefan Willemsen (was mede betrokken bij de ontwikkeling van de DSS'ers in BelgiΓ«) is dat de DSS940 alleen van een (niet werkende) "compensation" functie is voorzien omdat anders de "compensation" toets op de DSC950 geen functie had. Hij raadde ook ten sterkste aan om de "compensation" uit te zetten en de bass en treble zelf te regelen ("compensation" ON zorgde "extra" voor een "slechtere" weergave!)
Daarintegen verliest de DSS930 zijn goede frequentieverloop als je de "compensation" niet gebruikt. Dus voor een goed/vlak geluid moet daar de "compensation" aan staan.
Dat de DSS940 meer bass heeft, heeft te maken met de markt waar ze zich destijds op wilde richten -> namelijk de Duitse markt. Hier paste ze het badkuip-techniek op de DSS940'ers toe -> wat meer laag en hoog.
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
Voor de liefhebbers heb ik enkele berichten die Stefan Willems zo'n 2,5-3 jaar geleden maakte op dit forum hier beneden neergeplakt. Lijkt een lap tekst, is het ook, maar hierna is de leek een stuk wijzer over de DSS'ers!!! Veel leesplezier!
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
Beste allemaal,
Mijn naam is Stefan Willems, en ik heb het ontwerp gemaakt van DSS930 en DSS940. Het doet me plezier dat er over deze dingen nog gepraat wordt.
Een korte reactie op alle vragen.
Produktie van DSS is gestop omwille van het simpele feit dat Philips Sound en Vision in 1993 besliste om te stoppen met HiFi produkten.Enkel CD spelers en Mini/Micro setjes werden nog gemaakt.
Produktieaantallen DSS930 : 15000 DSS940 : 12000.
Het probleem was dat Philips niet genoeg een High-End image had om HiFi boxen van ongeveer 3500 Euro (Boxen + controller) op de markt te zetten.
We hebben het geprobeerd om dat Philips in Leuven (Belgie, want daar zijn ze ontworpen, sorry jongens van boven de Moerdijk!)eind jaren tachtig pioneer was op het gebied van Digital Signal Processing.
DE DSS930 diende dezelfde weergave te hebben als FB850 (Passieve box)
Daarom werd er (tegen mijn zin) een gesloten kast gebruikt. Er zit een laag correctie in die niet dynamisch was. State of the art in die tijd liet dit niet toe. Digitale filters zijn moeilijk te maken voor laagcorrectie.
Cross over en egalisatie werd als 1 geheel beschouwd, vandaar dat het crossover punt akoestisch een helling had van 36 dB/oktaaf. DSS930 was niet wat ik wou, gezien de versterkers uit een mini setje kwamen.
MEt DSS940 werden de zaken iets anders aangepakt. De luidspreker richtte zich naar de Duitse markt, die nogal wat van vettig laag hield toendertijd, de luidspreker wordt best op stands ongeveer 1 meter van de muren beluisterd, anders is het laag wat royaal. Je kan dit eenvoudig regelen door de achterwand te openen, aan de bovenkant zie je een potmetertje dat je naar links dient te draaien voor minder laag.
De DSS940 had wel degelijk terugkoppeling maar geen MFB om de eenvoudige redenen dat MFB niet werkt met bass-reflex kasten. Bij een bass-reflex staat de luidsprekerconus nagenoeg stil rond de helholtzresonantiefrequentie (afstemfrequentie van de pijp) Een MFB zou ten onrechte de luidspreker daar een enorme versterking geven waar het niet nodig is. In de DSS940 (weliswaar in reminicentie met MFB) wordt de stroom door de woofer (<85 Hz) teruggekoppeld naar de eindtrap (60 Watt continu 250 Watt piek, classe H).
Produktie van die boxen in Dendermonde was een hele klus.De kasten kwamen van West-Vlaanderen, Frontjes uit Lommel, Elektronica uit Singapore, Produktie in Dendermonde. Elke unit (woofer, tweeter) werd eerst geselecteerd op afwijking (aangezien de DSP correctie fixed was voor elke box.) Elek box werd afgeregeld in produktie tov een referentie luidspreker. Elek box verliet montage met een afwijking van +/- 0.5 dB.
De controller stuurt een hoogdoorlaatfilter om de box te beschremen bij hoog volume. Tot volume stand -14 dB staat er een permanent 4e orde 35 Hz hoogdoorlaat filter. Vanaf -10 dB wordt dit 45 Hz en vanaf -8 dB wordt dit 55 Hz. Het interne volume bedroeg 6.8 liter
Jullie kunnen me allen contacteren voor alle weetjes over DSS930 en DSS940 (Versterkers, signaal processing, productiemethodes) , service manuals heb ik nog wel liggen.
Er is ook een Studio Monitor versie gemaakt (Marantz DMS600) die nog vlakker was.
Met vele hartelijke groeten
Stefan
Het probleem met DSS930 is dat we vastgesteld hebben dat de rubberrand van de woofers uithardt met de tijd, wat een klein piekje rond de 2.5 kHz veroorzaakt. Dit is de reden voor het wat hardere geluid bij sommige modellen. Dit is eenvoudig op te lossen met wat egalisatie.
Specs van zulk correctie filter : Q-factor : 2.2 Centerfrequentie : 2.2 kHz Gain : -2.5 dB.
De rubberrand van deze woofers (2 * 13 cm) is destijds sterk geoptimaliseerd om de vrij belangrijke drukverschillen binnen en buiten de kast op te vangen. Sommige MFB's hadden daar ook nogal last van. Bij grote uitslag van de woofers, is de druk in de kast lager/hoger (wanneer de conus naar voor beweegt/wanneer de konus naar achter beweegt) als de druk buiten de kast zodat de normale luchtdruk de rubberrand naar binnen drukt (tegengesteld aan de beweging van de conus)Dit leidt tot het "klapperen" van de randen.. Vrij zware rubber is daarvoor gebruikt met het uithardingsprobleem als gevolg.
Zware randen en de zware conus van de woofer (Polypropyleen) maken het rendement van de woofers niet geweldig (iets van een 85 dB/Watt/Meter) zodat nogal wat forse versterkers nodig waren(80 Watt RMS, 300 Piek Klasse H).
Niet elke 930 heeft daar last van.
Er zijn wat methodes om de rubberrand met talk in te wrijven maar ik raad dat af wegens weinig reproduceerbare resultaten.
Het wat royale laag van 940 bijregelen kan pokkesimpel door de achterwand los te schroeven (Torx schroeven), vervolgens het plastic bovenstuk te verwijderen, vervolgens trimpot 3386 linksom te draaien om te hoeveelheid feedback te verminderen.
Echte freaks kunnen rustig langskomen hier in het lab te Leuven op een vrijdagavond of zo, om ze even op te meten in de dode kamer, krijg je nog een amplitude en faseplotje cadeau!
De reden voor het mooie stereobeeld van beide modellen is het resultaat van diepgaand onderzoek naar het cross-over gedrag. Ideaal gezien moeten de afzonderlijke luidsprekers zioch gedragen als akoestische lowpass en highpass filters. Heel belangrijk is de directiviteit van de luidsprekers op het cross-over punt en hun fasegedrag in dat gebied.
Aan cross-over gedrag werd in de MFB tijd nauwelijks aandacht besteed omdat men de invloed hiervan op het stereobeeld simpelweg nog niet onderzocht had.
MFB boxen hadden gewoon een tekstboek crossover wat een beetje geoptimaliseerd werd om een zo vlakke respons te krijgen. Maar dit is niet genoeg voor een open en diep stereobeeld.
Je kan 10 boxen met allemaal vlakke responsies maken maar die voor geen meter klinken.
Het MFB signaal is eigenlijk niets anders dan een oplopende laagcorrectie van 12 dB/oktaaf, aangezien de versnelling van de conus met 12 dB /oktaaf afneemt naargelang de frequentie daalt.That's it.
Hoe werden de correctiefilters gemaakt? Met een FFT analyser werd elke luidspreker gemeten (complexe akoestische transfertfunctie) . Het hele eieren eten bestond erin te weten welk gedrag de combinatie woofer/tweeter/filter diende op te leveren. Daarvoor had ik een 10-tal criteria gevonden. Hoe werden de filters nu berekend?
De complexe(=amplitude en fase) akoestische transfertfunctie werd gemeten met een FFT analyser. Vervolgens werd er een targetfucntie opsgesteld : de weergave kromme die de combinatie woofer/tweeter/filter diende te vertonen. De gemeten complexe akoestisch tranfertfunctie werd geinverteerd en vermenigvuldigd met deze target kromme(=dit is het hele eieren eten) . Dit is dus het correctiefilter. De complexiteit van dat filter werd gereduceerd (curve fitting) met een methode ontwikkeld aan de Vrije Unviersiteit Brussel.
Daaruit kwam dan een digitaal filter voor de woofer : 80 zeros, 8 polen, en voor de tweeter 40 zeros, 6 polen.
De referentieluidsprekers die ik destijds gebruikte waren de QUAD ESL 63 en BeoVox 4702(met AD5062 squawker zoals gebruikt in de eerste MFB modellen, maar daar (BeoVox 4702) was de conus ingesmeerd met bijenwas om enkele vervelende conus resonanties te dempen).
Deze technologie (DSP, niet de bijenwas...) was indertijd brandnew, nu is dit pokkesimpel : elke PC met een geluidskaart kan zo'n filter implementeren, iedereen kan een DSS maken (je moet natuurlijk wel weten wat je wilt...)
We hebben ook nog prototypes geleverd voor jawel B&W en Tannoy (Studio monitoren : heb destijds voor een 10-tal studio's in UK met het Tannoy prototype. Tannoy diende zelf de kosten voor de controller te betalen en dan konden ze niet. Vandaar dat dit project terziele ging. We hadden een 10 inch Dual Concentric gebruikt als uitgangspunt) .
B&W haalkte ook af (alhoewel ze enthousiast waren) omwille van hun High End imago : High Enders willen niet dat er met het signaal "gerommeld" wordt, tja overtuig ze maar eens van het tegendeel....Vandaar dat B&W enkel maar passieve boxen bouwt.
Aan cross-over gedrag werd in de MFB tijd nauwelijks aandacht besteed omdat men de invloed hiervan op het stereobeeld simpelweg niet onderkende
MFB boxen hadden gewoon een tekstboek crossover wat een beetje geoptimaliseerd werd om een zo vlakke respons te krijgen. Maar dit is niet genoeg voor een open en diep stereobeeld ! Je kan 10 boxen met allemaal vlakke responsies maken maar die voor geen meter klinken.
Men heeft spijtig genoeg omwille van prijsdruk het MFB principe een beetje verkracht door goedkoopmaakakties : meer plastics, dunnere kasten , de laatste versies had vlakke membranen (lees : een vlak stuk schuimplastic werd over een normale conus gelijmd wat voor heel harde opbreekpunten zorgt!
De beste MFB's zijn volgens mij de allereerste modellen.
Met vriendelijke groeten
Stefan Willems.
Dag Cuno,
inderdaad, het uitgangspunt was hetzelfde. We hebben zelfs ook een Tiny DSS geprototyped met een volume van 1 liter, maar de woofer die je daarvoor nodig had was zo duur, dat dit idee in de prullemand verzeild raakte.
MFB kon toen niet meer, gezien de digitalisering eraan kwam : MFB stamt uit het analoge tijdperk, snap je? De wetten van de commercie zijn soms niet te doorgronden. Verder was de DSS klaar om elke samplingfrequentie aan te kunnen : 48kHz om direct aan een DAT aan te sluiten, 32 kHz voor Digitale Radio (die er nog steeds niet is gekomen) en het 44.1kHz formaat voor CD. Het concept was ook dat middels doorlinken je vanuit elek plaats in het huis je de 900-serie kon bedienen. Je kan dus met de afstandsbediening je tuner, CD of iets anders selecteren middels je DSS die in de slaapkamer staat en je CD of Tuner in je woonkamer staat.
Duits geluid toen had een typische badkuip-weergave kromme : veel laag, veel hoog : de Sis-Boem brigade!
Kijk maar eens in magazines zoals Stereoplay naar de gemeten krommes van duitse boxen... alhoewel dit stilaan verminderd : modellen zoals Canton hebben rustigere krommes.
Het engels geluid werd destijds gekarakteriseerd door nogal wat nadruk op het middengebied. Dit is historisch gegroeid : Engeland heeft niet meteen het droogste klimaat van Europa. Komt daarbij de belangrijke rol die de BBC heeft gespeeld tijdens WO2 : veel mensen kluisterden zich aan de radio , het famiale leven speelde zich sterk in de woonkamer(klimaat) , vandaar een beetje een liefde voor precieze stemmenweergave. Let op, ik heb het verhaal ook ergens gelezen, ik weet niet of dit historisch verantwoord is.
Groeten
Stefan
Dag Martin,
De 900 series werd niet het verhoopte commerciele succes. In 1993 of 1994 (zo precies weet ik het niet meer) werd beslist om met deze strategie te stoppen. Je kan natuurlijk niet zomaar de produktie meteen stoppen van die serie, maar de ontwikkeling werd wel stopgezet. De produkten stonden natuurlijk nog jaren later in de markt, je moet toch wel iets terugverdienen van je ontwikkeling. Philips is ook zo'n mastodont van een onderneming dat het wel effe duurt eer alle beslissingen zijn doorgedrongen tot in de laatste tentakel van de organisatie.
Ter informatie : de totale ontwikkeling van DSS930 (ontwikkeling, produktiemiddelen) kostte als ik me goed herinner rond de 1.5 Mio Euro!
De naakte kostprijs van een DSS940 af fabriek (onderdelen, montagekosten, voorraadkosten, transport, verpakking, logistiek,enz..) kostte rond de 400 Euro per box. Daarna moet je de marges rekenen die elke nationale Philipsorganisatie doorrekent (per land dus), en de marges van de verdelers. Daar zat het heikel punt voor vele Philips produkten : de marges voor de verkopers zijn niet enorm. Ter informatie : (sla me niet dood voor de exacte cijfers) op een Bose produkt heeft een dealer ongeveer 40% marge op de verkoopprijs. Voor Philips zit die marge een stuk lager. Zet je in de plaats van de verkoper : wat verkoopt hij het liefst : een produkt dat minder klinkt maar waar hij meer aan verdient dan een produkt dat beter klinkt en waar hij minder aan verdient?
Bijkomend nadeel van DSS was dat de kostprijs van de DSP's die erin zaten een stukken duurder waren dan de huidge DSP's.
De DSP's van de 940 Motorola 56000 series hadden een Mips (Mega Instructies per Seconde) rate van ongeveer 27(!!) en kosten 12 $ per stuk,
VAndaag vind je DSP's met 150 Mips aan ongeveer 3 dollar.
Vandaag vind je DSP's in de meest eenvoudige dingen.
En nogmaals : Philips heeft geen High End imago als het om pure HiFi gaat alhoewel goed uitgevoerde vergelijkende luistertesten het tegendeel beweren.
Dit is een punt wat ik soms mis in jullie discussies : goed uitgebouwde vergelijkende luistertesten : Dit is echt een vak apart.
Geloof me : het is eenvoudigweg onmogelijk om zonder vergelijking te horen dat als je de rand van je woofer met wat vaseline instrijkt de bas veel en veel beter wordt : dat het beter wordt geloof ik best, maar om dit echt objectief en reproduceerbaar vast te stellen dien je een goed bestudeerde luisteropstelling op te bouwen. Een luidspreker die maar een dB'tje luider staat als een luidspreker die gebalanceerder klinkt maar zachter staat, zal gegarandeerd beter scoren in een luistertest.
Het menselijk gehoor is een zeer complex mechanisme . Het akoestisch geheugen is voor niet-getrainde luisteraars zeer kort. Zonder AB omschakeling is het bijzonder moeilijk om subtiele verschillen waar te nemen waar je ernstige en gefundeerde uitspraken over kan doen.
Sommige berichten op jullie forum vind ik echt soms wel grappig omdat men elkaar probeert te overtuigen van subjectieve indrukken waar elke vorm van objectieve meting ontbreekt....
Maar ach, laten we niet te lyrisch worden, daar heeft niemand wat aan. Het voornaamste is dat er mensen (zoals jullie ) zijn die tevreden zijn met wat ze hebben op het freakerige toe : dit is nog altijd veel interessanter dan een leven te leiden zonder enige vorm van passie of empathie met je medemens.
Dit is zo'n leuke hobby : (ik heb het geluk destijds van mijn hobby m'n beroep te maken) muziek beroert iedereen en als je zelf iets kan maken om muziek weer te geven voor jezelf of je naasten geeft dit dubbel zo veel plezier, niet soms?
De passieve boxen 600 en 800 series werden ontwikkeld in Dendermonde.
Nog een weetje: in latere series van FB825 en in de FB821 werd een beveiligingsschakeling ingebouwd die de kwetsbare bandjestweeter beschermde tegen clippende versterkers. Het schakelingetje bevatte een relais die de tweeter uitschakelde en automatisch terug inschakelde.
Die 800 series hadden 2 problemen : 1 ze waren te goedkoop voor hun performance en er stond het Philips Logo op (Dixit Ken Kessler van HiFi and Record Review) : hij bedoelde dat die boxen rustig concurreerden tegen BW,s KEF's, Canton maar ze hadden de naam niet en waren te goedkoop tov de concurrent. Snap je?
Met vriendelijke groeten
Stefan Willems
Martin,
Zoals ik reeds vemeldde diende de 930 hetzelfde klankkarakter te vertonen als de FB825, vandaar ook dezelfde bandtweeter. De technologie stond toen in zijn kinderschoenen.
Passieve en analoge actieve boxen werden en worden nog steeds via try and error methodes gefinetuned. In principe zit er geen zwarte magie in luidsprekers, maar de kunst bestaat erin om de minst slechte oplossing te kiezen. Luidsprekers hadden en hebben nog altijd ernstige niet lineariteiten. Je hoort altijd mensen goochelen met extreem lage vervormingscijfers van versterkers en CD spelers, maar hamronische distortie bij luidsprekers komt nauwelijks aan bod. Ik ken weinig weergevers voor in de huiskamer bedoeld, die harmonische distortie cijfers lager dan 5% kunnen laten zien bij pakweg 93 dB geluidsdruk bij frequenties lager dan 200 Hz. Gelukkig is ons oor daar heel vergevingsgezind. Een sinus met 0.7 % distortie kan je heel goed horen, maar in complex muziekmatriaal kan je rustig naar de 10% gaan voor je er iets van merkt. Dit heeft te maken met het maskeringseffect die in opze oren/brains ingebouwd is en dat de basis vormt van compressietechnieken zoals Dolby Digital, MPEG, MP3, WMA, RealAudio en dergelijke.
Nu, crossover filters van passieve boxen zijn gemakkelijk te tunen. Een basis filter wordt gemaakt/berekend in de dode kamer, en dan wordt dit gefinetuned in de luisterkamer. Dit is niets anders als urenlang luisteren en met de soldeerbout in de hand deze weerstand of die condensator of spoel te wijzigen tot men het gewenste compromis vindt.
Een DSS was wat anders : er viel niks aan te solderen, telkens opnieuw moest dat digitale filter opnieuw berekend worden wou men het klankkarakter aanpassen. In die tijd had ik de krachtigste PC in het lab : Een 386 met 387 coprocessor alstublieft! Het berekenen van zulk filter duurde rustig een halve dag! Een Pentium 4 doet dit nu in 15 seconden...Je kan dus nagaan dat finetunen een heel tijdsrovende aangelegenheid was en er niet veel ruimte voor compromis was. Je kon moeilijk je PC vertellen dat het karakter wat warmte of diepte of openheid miste. Je diende dat te vertalen in filterkarakterisitieken. Komt daarbij dat de frequentieweergave niet alles in een box is. Het kan ook aan de elektronica liggen of aan de unit zelf of aan de kast.
Wat wel juist is, is dat de 930 over het algemeen als zeer clean en analystisch werd ervaren en een beetje te droog in de bas. Het klonk wat "te digitaal". Daarom werd de 940 bewust een wat "warmer" jasje meegegeven. Het allereerste concpet voor de 940 hield zelfs een mogelijkheid voor kamercorrectie in. Je plaatste de box in je kamer en de box paste zijn basweergave aan in fucntie van de kamer. Vandaag doet B&O en Pioneer daar heel stoer over, maar deze techniek hadden we al 10 jaar geleden.
Afgevoerd wegens te duur!
Ook had het originele concept van de 940 een kast waar de woofer elastisch opgehangen om minder trillingen naar de kast over te brengen.
Ook dit idee bleek voor productie onhaalbaar, maar het werkte wel degelijk. Het scheelde een hoop in strakheid van laag en kleuring in laag midden.
Een DSP kan ook enkel en alleen maar lineaire vervorming (ttz niet rechte frequentiekarkaterisitieken) corrigeren, maar geen niet-lineaire vervorming zoals harmonische, intermodulatie. Luidspreker conussen hebben ook de vervelende eigenschappen van mechanische energie op te slaan en die vrij te geven wanneer je dat natuurlijk niet wenst. Dit kan je goed zien in Waterfall plotjes, waar je het uitsterven van een pulsvormig signaal kan bekijken.
Stefan
Martin,
De 930 SE staat voor SpecialEdition.,
Daarin werden een aantal condensatoren vervangen door audiofiele types (Marantz), de bandjestweeter werd vervangen door een diecast exemplaar (zoals gebruikt in de Marantz LS95 of Philips FB1000 (enkel in USA verkrijgbaar)).
Die laatste boxen waren de topmodellen van Philips en onbetaalbaar. Dat waren 4 wegs-systemen met een bandjesmiddentoner : een enorm zwaar geval van ongeveer 5 kG dat vandaag nog steeds wordt gebruikt in sommige PA luidsprekers van Stage Accompany (Den Hoorn in Nederland)
Verder werd er een echte houten gefineerde kast gebruikt en het doek was bespannen met stof.
Stefan.
Cuno,
Brickwall, nu ja. De filters lopen wel steil af rond de 2.7 kHz , dat is de crossoverfrequentie van de 940. 930 ligt rond de 4kHz. Let wel dit zijn de akoestische overnamepunten, daar waar woofer en tweeter beide 6 dB down zijn, dit is niet hetzelfde als de elektrische overnamepunten.
Akoestische hellingen zijn 36dB/oktaaf wat natuurlijk stukken steiler is dan bij passieve of MFB boxen.
Groeten
Stefan
Heren,
even korte reactie over de compensation.
Die compensation knop heeft eigenlijk geen zin. De toenmalige productmanager van de DSS'en (Geert Christiaensen) wou die knop om de voordelen van DSP weer te geven. Compensation OFF in de 930 maakt de box bewust slechter klinken : een cross-over volgens het boekje (geen amplitude en fase correctie van de speakers) en een flinke dip in het crossover gebied is het resultaat. Met compensation OFF kan je ook bass en treble bijsturen, wat in compensation ON onmogelijk is, om de eenvoudige reden dat wanneer je bass en treble bijstuurt je van geen phase lineaire box meer kan spreken.
Voor de 940 hebben we dit er bewust uitgelaten(het verschil tussen ON en OFF). De functie moest wel nog aanwezig zijn, omwille van het bestaan van de DSC950 de controller waar er hardware matig een knopje op zit.
In de DSC950 (controller) wordt er niks komma nul aan processing gedaan : het is een controller die aan de luidspreker vertelt om zijn volume te regelen en om de bass en treble control in te schakelen. In die zin is het absoluut geen voorversterker (met uitzondering dan van de phono voorversterker, welke tussen haakjes vrij audiofiel is ontworpen : de RIAA correctie gebeurt passief en actief (hoogafval passief, laagcorrectie actief, en buiten de ingebouwde A/D converters om ook analoge bronnen te laten weergeven op de DSS)
Alles gebeurt in de DSS, volume regeling, mute, bass en treble control.
Het is dus enkel een schakelcentrum
In de 940 heeft compensation ON en Off nauwelijks zin : er is een subtiel verschil tussen ON en OFF : in OFF is er 1 sample delay (22.05 usec) tussen woofer en tweeter, verder zijn de filters identiek.
In de eindtrappen van de 940 zijn alle beveiligingsschakelingen die je in een klassieke eindversterker vindt weggelaten.(kortsluitbeveiliging) en dit om audiofiele redenen (elke schakeling in de signaalweg gooit roet in ons audio-eten)
Met vriendelijke groeten
Stefan Willems
zo is het allemaal maar net
groeten
Martin (Basemaster)
Inderdaad heel interessant. Maar, even voor de duidelijkheid. Je kunt bij beide types dus de compensation uit schakelen, zonder dat dit consequenties heeft voor de DSP. Ik bedoel, je schakelt niets in de DSP uit. Vervolgens kun je de klankkleur naar eigen smaak inregelen. Klopt deze interpretatie?
π Oeps. Heb hele post nog eens gelezen. Bij de DSS930 compensation juist wel gebruiken, bij de DSS940 juist niet. Althans, zo is het advies. Ga het als ik weer thuis ben direct proberen, ondanks ik vind dat mijn DSS940 met compensation ontzettend goed klinkt. Maar ja, de accoustiek van de ruimte is natuurlijk ook een belangrijke factor.
@Andor wrote:
Inderdaad heel interessant. Maar, even voor de duidelijkheid. Je kunt bij beide types dus de compensation uit schakelen, zonder dat dit consequenties heeft voor de DSP. Ik bedoel, je schakelt niets in de DSP uit. Vervolgens kun je de klankkleur naar eigen smaak inregelen. Klopt deze interpretatie?
Volgens mij wel, alleen is als je bij de DSS930 de "compensation" uitzet het rechte frequentiekarakteristiek weg. Je hebt dan geen "rechtlijnige" luidspreker meer!
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
zijn er DSS930 liefhebbers op het forum die Compensation ON hebben all the time?
Heel af en toe vind ik het wel lekker als de muziek het kan hebben maar het komt mij toch over als een loudness knop nou als ik ergens een hekel aan heb...
Ik begrijp wel dat daardoor bepaalde DSP power uitstaat etc. maar ja zoals gezegd het gaat mij in eerste instantie om de sound.
Toen dus bleek (3 jaar geleden) dat bij de 940 de compensation niet uitgezet kon worden voelde ik mij wel enigzins in de aap gelogeerd. Ik had snode plannen om in de huiskamer wat kleinere speakers neer te zetten nou dat was een groot fiasco dus. Zelfs met de bas regelaar helemaal op minimaal was het gewoon te gortig maar goed ik val in herhaling. In mijn luisterkamer klonk de 940 overigens in eerste instantie prachtig hoor maar na een paar weken was ik wel helemaal klaar met de laagweergave, over en uit dus.