Meldingen
Alles wissen

Gewenste specificaties DSS950 en DSS960

24 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
1,277 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Geloof me het is niet zomaar een standaard programmaatje alhoewel ik de indruk krijg dat heel veel mensen denken van "och het is toch maar een speaker met een simpele cpu". Helaas, niets is minder waar. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel veel respect heb voor de ingenieurs die de DSS destijds ontworpen hebben. De techneuten die het voor mekaar gekregen hebben om de gewone cassette te "upgraden" naar het digitale tijdperk daar ben ik al bijna jaloers op! Het feit dat Philips thans verkeerd bezig is, is eerlijk gezegd niet mijn probleem, de klanten hollen vanzelf wel weg... EΓ©n ding weet ik zeker, er zit me een "potje" kennis daarzo in Eindhoven daar kan menig bedrijf alleen maar van dromen. Ik vind het jammer dat het (oorspronkelijk familie)bedrijf thans gerund wordt door geldgierige aandeelhouders en managers met alle gevolgen van dien. Ik geloof dat Anton zich in zijn graf draait, eerlijk waar!

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Anyway... Het zou wel een stunt zijn om aan te komen met een digitale versie van een bekende philips speaker die je veel tweedehands tegenkomt.

(Gemakkelijk is het niet, maar het lijkt me niet bij voorbaat onhaalbaar om iets te maken dat beter klinkt (dan het orginele model). Al is het maar omdat er digitale chebychev filters gebruikt worden ipv analoge butterwoths en wat natuurlijke hobbeltjes uit de karakteristieken van de speakers gehaald zijn via de info uit de spec bladen.)

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

pssst...d'r staan SE's op MP πŸ˜›

BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Topic starter  

@m0vieman wrote:

Geloof me het is niet zomaar een standaard programmaatje alhoewel ik de indruk krijg dat heel veel mensen denken van "och het is toch maar een speaker met een simpele cpu". Helaas, niets is minder waar. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel veel respect heb voor de ingenieurs die de DSS destijds ontworpen hebben.

Agree πŸ˜€

BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Topic starter  

Mmmh... DSS930SE ziet er goed uit! Geen metalen diffussie rooster, maar iets dat gewoon een klein beetje dempt πŸ˜€ Waarom ben ik die destijds nooit in de winkel tegengekomen. πŸ˜•

Ben opzich wel nieuwsgierig naar hoe dit klinkt en wat (eventuele) verschillen in klank zijn.

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

@roland79 wrote:

Mmmh... DSS930SE ziet er goed uit! Geen metalen diffussie rooster, maar iets dat gewoon een klein beetje dempt πŸ˜€ Waarom ben ik die destijds nooit in de winkel tegengekomen. πŸ˜•

Ben opzich wel nieuwsgierig naar hoe dit klinkt en wat (eventuele) verschillen in klank zijn.

Volgens mij hebben de SE's nooit in het officiΓ«le Philips Magazine gestaan of ik zou me moeten vergissen. De mensen die ze (nog) hebben, zullen wellicht via de echte vakhandel eraan gekomen zijn. Ik heb het dus niet over de MediaMarkt of de Kijkshop. :mrgreen:

Ik heb ze nieuw gekocht in een NATO-shop in Duitsland. Niet dat dat een professionele zaak was, integendeel, maar ze hadden wel alles daar dus ook de SE's! Ik ff blij. πŸ˜€

Het luidsprekerdoek dempt inderdaad iets maar zonder frontjes is het hoog te overheersend. De stofbekleding doet blijkbaar wonderen...

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Topic starter  

@movieman: dan hebben ze daar kennelijk rekening mee gehouden en het hoog iets opgeschroefd, zodat het met stofdoek het goed doet.

BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Topic starter  

Wat ook uitgezocht zou kunnen worden voor de DSS960 is het volgende:

Via FFT'en, autocorrelatie en oversampeling, 24 bits signal processing (of zo iets) ga ik niet uitleggen, misschien een keer een demo in matlab... zou je kunnen bepalen welke tonen bij elkaar horen. (Lees van dezelfde snare drum of gitaar slag zijn.) 't nadeel met alle passieve en actieve boxen is dat deze tonen altijd over verschillende speakers weergegeven worden (omdat de wissel frequentie vast is). Waardoor de fase tussen de speakers moet kloppen, maar omdat d'r een afstandscomponent tussen zit. Is dat afhankelijk van waar je je in de ruimte bevindt en dan nog geldt dat voor een beperkt aantal frequenties e.d.) Anyway als je uitgezocht hebt wat bij elkaar hoort, kun je d'r via een digitale actief box voor zorgen dat alles wat bij elkaar hoort, maar door 1 speaker weergegeven wordt. (Dus dat de midrange, ook de componenten van de snaredrum meeneemt die nog net in het tweeter bereik vallen.)

Bij DVDA zou je dat vanaf de mic ingang van de mixing console door kunnen voeren als subcode in de datastroom, zodat de proc in de DSS960 niet hoeft te gokken.

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Autocorrelatie? Is dat zo'n stichting voor "total loss" types die een trauma hebben? πŸ˜†

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: