Meldingen
Alles wissen

How to use DSS-930 without DSC-950

18 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
1,388 Bekeken
 amco
(@amco)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Topic starter  

Dear DSS colleagues, firstly please excuse my English !

I have the possibilty of purchasing a pair of DSS-930s where the DSC-950 has been lost. But apparently the remote control is available.
Can anyone help me how to use these great speakers with either digital or analog connection, without a DSC-950 !?!
Also, can I obtain a schematic for the DSS-930s ?

Best regards and congratulations on your enterprising MFB forum.
AMCO: in Lima, PERU

Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hi Amco,

i'm not quite sure because i havent set it up yet myself, but maybe you could use a DCC recorder to create the digital signal for the DSS930's

I think you could use an ordinary pre-amp to connect your audio sources and feed the DCC with the output signal of the pre-amp. all analog so far.

then you could set the DCC recorder in REC-PAUSE mode and choose the analog input as source.
When i'm correct you'll now have the signal available on the digital-out of the DCC recorder. this signal (digital electrical, not optical) has to go to the DSS930's.

If you use a DCC900 you'll have a beautiful VU display as well 8)

Hope this will help you and if anyone sees a flaw in this idea please yell :mrgreen:

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

πŸ˜› I can now confirm that it works fine with the DCC as A/D converter.

I've just tested it with a CD951 which was connected on the analog input of the DCC900 as example for an analog source.
Digital out of the DCC900 connected directly to the DSS930's and it sounds just fine.

Volume can be controlled with the remote on the DSS and/or pre-amp / DCC recorder.
❗ mind you that when you choose a digital source on the DCC recorder the only volume control left is the remote for the DSS

there you go 8)

edit:typo

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

If that is true you can hook up the dss directly to any digital output from a cd player.

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

true, a cd850 works perfectly

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

Yeah, the CD951 too, i had hooked the DSS's by mistake on the digital out of the CD instead of the DCC. worked fine and when the music played on as i turned the recording level on the DCC down i knew something was wrong. 😳

have you seen my stack of 900' components? easy to make a mistake πŸ˜‰

The thing is, he also wanted to connect an analog source and there's why the DCC fit's in so nicely.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

For that you best look around for a Marantz DD-82. This is also a dcc player like the dcc900, but has a monitor-option. The 900 will do as well but you have to put it on record-pause.

BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Het was toch ook bekend en ook de bedoeling dat je de dss930 speakers direct op de digitale uitgang van een cdspeler kon aansluiten? Oa daarom heeft de cd950/cd951 een regelbare volume.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

regelbare volume op de CD951 werkt alleen op de analoge uitgang, digitaal blijft hetzelfde niveau.

dat weet ik zeker want ik heb het net geprobeerd :mrgreen:

BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

euhhh πŸ™„ je hebt gelijk...

Maar ik meen gelezen te hebben in 1 van de philips jaargang magazines dat je de dss-en ook gewoon rechtstreeks kunt aansluiten op de digitale uitgang van een cdspeler. Maar hoe dat dan met volume gaat....

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

o maar dat gaat wel goed, je kan het volume nog regelen met de ab van de DSS zelf.
Maar dat is dan ook de enige mogelijkheid die dan over blijft.

Bij een analoog signaal kan je mbv een voorversterker of DCC opnameniveau regeling ook nog iets doen aan het volume.

BeantwoordenCiteren
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

@Remi wrote:

o maar dat gaat wel goed, je kan het volume nog regelen met de ab van de DSS zelf.
Maar dat is dan ook de enige mogelijkheid die dan over blijft.

Bij een analoog signaal kan je mbv een voorversterker of DCC opnameniveau regeling ook nog iets doen aan het volume.

Verandert er dan ook iets aan het geluid? is dan bv de dss compensation niet meer in werking( πŸ’‘ ) wat dus zou kunnen betekenen dat als er een test gemaakt wordt tussen speakers en de dss is aangesloten over bv. een dcc de "kracht" van de compensation weg is?
Zou leuk zijn als hier een antwoord op komt.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

Hoi Jan, dan probeer je dat toch even? je er spullen genoeg voor toch?

ik zal wel even de CD er direct aan hangen en zien wat het compensatie ledje op de dss doet

BeantwoordenCiteren
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

@Remi wrote:

Hoi Jan, dan probeer je dat toch even? je er spullen genoeg voor toch?

ik zal wel even de CD er direct aan hangen en zien wat het compensatie ledje op de dss doet

ik was even weg en het was niet mogelijk direct antwoord te geven,
ik heb het niet geprobeerd maar ik denk(wie ben ik) dat het niet gaat omdat de dsc deze impuls geeft aan de "processor" in de dss want ook op de dsc 950 is een compensation knop daar kan je hem aanzetten, uit is ie altijd zonder dsc(dacht ik) en de instelling is software en is "van hand" niet in te stellen.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

nou ik heb 't even geprobeerd en wat ik zag was dat de DSS de instelling vasthield die hij 't laatst van de DSC gekregen had.
dus bv met compensatie en dan ompluggen van DSC naar CD dan blijft dat zo. compensatie uit en dan ompluggen blijft het uit.

echter, als ik in deze situatie de DSS achterop uitschakel en dan weer in, komt hij mΓ©t compensatie weer terug. dus dat is denk ik de default instelling.

wat ik ook gemerkt heb is dat ik 'm niet uit kan zetten met de AB als hij niet aan de DSC hangt. dat vond ik wel een beetje apart.
ik had ook alleen de AB van de DSC bij de hand, de kleine van de DSS kon ik even niet meer vinden πŸ™„

(wat ik ook gemerkt heb is dat ik de optische uitgang van de CD951 moet doorsolderen want hij hapert als ik er aan zit)

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: