Meldingen
Alles wissen

Prijzen DSS 940 + controller

34 Berichten
13 Gebruikers
0 Reactions
1,849 Bekeken
(@mart74)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

De DSS940 heeft inderdaad een basreflexsysteem met terugkoppeling (geen MFB).

BeantwoordenCiteren
(@eriknie)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Topic starter  

Yep, de 940 heeft een basreflex poort aan de voorkant, de 930 is gesloten. Het rommelige laag is alleen aanwezig als je de kast erg dicht bij de muur zet, bij mij is een cm of 30 voldoende om hem een stuk beter te laten klinken in het laag.

Ik heb nog even gezocht naar het DSP/DAC vraagstuk. De DAC die ik had gebruikt is de TDA1546T, als je de datasheet download (bv via http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/D/A/1/TDA1546T.shtml) dan zie je een DSS mode, bass en treble correctie. Nu realiseer ik me dat mijn 940 niet reageert op bas en treble vanuit de controller terwijl de mogelijkheid in de chip zit. Raar! Misschien had ik het wel mis en zit deze chip er niet in. Ik kan de schema's nergens meer vinden. Het zou ook kunnen dat deze DAC is gemaakt met een nieuwe generatie DSS (die nooit zijn gemaakt) in het achterhoofd.....

BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member

in de 930 en de 940 zit echt wel een dsp hoor, , maar als je 940 niet reageert op de bass/treble van de controller is er wel iets mis.( kan ook aan de controller liggen.
Nu wordt er inderdaad veel gebruik gemaakt van het I2C busje dus het zou kunnen dat er daar iets mis is gegaan.

piekspanningen zoals bliksem en inschakelverschijnselen kunnen de zaak stuk maken.
Voor wat ik weet is bij mijn set ooit het netsnoer vervangen ivm klikken op de audio bij het inschakelen van de droger etc.
kwestie van een ferriet ring en klaar.
ik kreeg toen de opmerking dat bij heftige schommelingen in de netspanning er het e.e.a stuk gaat vanwege de grote hoeveelheid digitale verwerking in de set .

BeantwoordenCiteren
(@mart74)
Estimable Member

Als de compensation op de controller aan staat (de DSP is dan actief) kun je geen bass en treble regelen, zet je de compensation uit (DSP niet actief) dan kun je wel bass en treble regelen.
Volgens het schema zitten er 2 ic's in: de XC56004 als DSP en de TDA1305T als DAC.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Ja, maar zonder die compensation klinken ze als "gewone" boxen. Het is juist die DSP die het em doet, dat ding zou frequentie maar ook f asefouten moeten corrigeren en dat laatste is wrs waarom je zo'n ruimtelijke indruk krijgt. Ik weet er te weinig van om er zinnige uitspraken over te doen, maar fase schijnt op een of andere manier ook waargenomen worden door onze hersenen.

BeantwoordenCiteren
(@martinl)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

de compensation in de 940 is niet uit te zetten, de compensation knop kun je wel aan en uit zetten maar het heeft geen effect. het enige effect is dat de toonregeling werkt als de compensation uitstaat

zie hiervoor de oude discussies met Stefan Willems

dus eenieder die denkt enig verschil te hebben waargenomen heeft zichzelf in het ootje genomen...

BeantwoordenCiteren
(@mart74)
Estimable Member

de compensation in de 940 is niet uit te zetten, de compensation knop kun je wel aan en uit zetten maar het heeft geen effect. het enige effect is dat de toonregeling werkt als de compensation uitstaat

Inderdaad, ik vergiste me, de compensation kun je bij de 930 wel echt uitzetten.

BeantwoordenCiteren
(@eriknie)
Active Member
Topic starter  

Ik heb de vraagprijs teruggezet naar 900 euro.
Kom maar op!

Staat trouwens nu ook op marktplaats.

Erik

BeantwoordenCiteren
(@eriknie)
Active Member
Topic starter  

Ik heb nog een tijdje afgezien van de verkoop en de set gewoon als stereo gebruikt.
Afgelopen weekend heb ik toch een surround versterker gekocht (Arcam AVR300) en wil nu best consessies gaan doen en een reeele prijs vragen voor de set.

Voor 750 mag je komen luisteren en mag de set weg.

Het gaat om de twee speakers (dss940) en de controller (dcs950).

De advertentie staat nu ook weer op marktplaats.

Ik woon in Eindhoven.

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Hoi,

Als de DSP in de DSS 930 defect is dan heb je volgens mij een probleem. Het IC is wel nog leverbaar maar dan alleen ZONDER de specifieke software (lees: de speaker werkt niet). Voor wat betreft de co-processor (ADIC), die wordt nog gemaakt door o.a. Mitsubishi, is overigens wel prijzig.

Ik vermoed zelf dat die dingen niet gauw defect zullen raken mits er geen pieken in de spanning optreden of het voedingsgedeelte niet goed werkt (versleten elco's bijvoorbeeld).

Ik heb thans een DSS uit mekaar liggen die ook rare dingen doet. Ik vermoed dat 2 IC's van het I/O interface defect zijn. Dat ding zit voor en achter het "hart" van de DSS. Ik hoop althans dat dit het probleem is. Zo niet dan kunnen het alleen nog maar de 2 processoren zijn... Miljeupark dus in dat geval. πŸ˜₯

De DSS940 klinkt inderdaad beter (lees: voller/warmer) dan de DSS930 echter de DSS930SE vind ik de beste speaker in de serie.

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@eriknie)
Active Member
Topic starter  

Voor de duidelijkheid: mijn set is helemaal in orde, zowel uiterlijk als de interne electronica. Graag bieden via marktplaats. (zoek maar op DSS).

Kom maar op....

BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member

Kom op mensen, help Erik van zijn DSS'ers af.... πŸ˜‰

€ 750,- is een prachtige prijs! Zeker gezien de staat waarin ze verkeren! Het is dat ik al enkele jaren trotste eigenaar ben van een set DSS940, maar zou ik ze nu niet hebben gehad, dan had ik ze voor € 750,- zeker van Erik overgenomen!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

ik ben nog bezig met dat machientje om briefjes van 50 te drukken in de kelder. Zodra ie het goed doet meld ik me πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

ik ga Zapper wel helpen met het snijden van de flappen πŸ˜›

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Doe mij er ook een stuk of wat... 😈

Groetjes. πŸ˜‰