Meldingen
Alles wissen

ruis in de dss 930

31 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
1,768 Bekeken
(@remi-v)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

hallo

ik heb de relais in 1 box vervangen deze warenkapot heb ook meteen de weerstand erin gezet

hij deed het weer perfect maar na 10 minuten bogon deze box te ruizen

klinkt net als een radio die niet goed op frequentie zit soms gaat het meteen weg soms ook niet

heeft iemand suggesties?

mvg remi v

Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Die is voor de dss-expert hier πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Heb je ruis waarbij het geluid wegvalt ? Dan adviseer ik echt een zenerdiode in serie met een 24v relais.
De weerstand van het relais wordt anders als hij eenmaal ingetrokken is lijkt me. Meet maar eens de spanning over de spoel dan weet je zeker of hij goed bekrachtigd blijft.

Is het dat niet, en komt er ruis -bij- het geluid loop je kans dat er een da-converter niet lekker is, dan ben je niet blij ...

( In Krimpen bijvoorbeeld kun je de box laten nazien hoor )

BeantwoordenCiteren
(@remi-v)
Active Member
Topic starter  

@herman wrote:

Heb je ruis waarbij het geluid wegvalt ? Dan adviseer ik echt een zenerdiode in serie met een 24v relais.
De weerstand van het relais wordt anders als hij eenmaal ingetrokken is lijkt me. Meet maar eens de spanning over de spoel dan weet je zeker of hij goed bekrachtigd blijft.

Is het dat niet, en komt er ruis -bij- het geluid loop je kans dat er een da-converter niet lekker is, dan ben je niet blij ...

( In Krimpen bijvoorbeeld kun je de box laten nazien hoor )

zat ik ook al aan te denken denk dat door temperatuur verschillen het probleem krijg morgen even zon diode halen

ik hou jullie op de hoogte

BeantwoordenCiteren
(@remi-v)
Active Member
Topic starter  

ik heb nu bij allebij de relais vervangen plus een zenerdiode en serie gezet

1 box gaat na een tijdje weer kraken he ditmaal de da converter overgezet en wat blijkt het zit hier in πŸ™

heeft iemand suggesties?

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Nou nou... De kans dat een SAA7350 kapot gaat is wel heel erg klein, mits natuurlijk de voeding stabiel is, als die rot is dan blaas je alles op!

Ik vermoed zelf dat er op het interface iets gaar is en wel het bipolaire opampje wat daar zit, een LM324AD of de low frequency transistor (BC 818-40) die ook in dat audiogebeuren zit daarzo op het printje.

Misschien is er wel een elco rot op de voortrap, zeg maar in de buurt van de DAC...

Als de weerstand goed berekend is dan kan er niks raars gebeuren met het relais. Ik heb de techneuten van Takamisawa dat laten uitzoeken... Lang verhaal... Ik heb 23 komma nogwat Volt op de spoel staan dus dat is prima. Die dingen hebben een "must operate" bereik van 15 tot 35 Volt of zo...

P.S.: als Herman toch gelijk zou hebben met de (defecte) DAC dan wordt het een prijzig grapje... 😯

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Tja, hoe is je kraak precies ?
Het kan nu van alles zijn, je interface (ic bij in/out) is ook verdacht.
Die kan het beste met hete lucht gesoldeerd worden.

Misschien is het makkelijker om de ingangsprinten li/re even te wisselen ?

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Met hete lucht? Gewoon met de 100 Watt soldeerbout van de Gamma LOL!

Nee, maar ff serieus, Herman heeft gelijk hoor, het is een gefriemel dat SMD-gedoe en daar moet je echt niet zelf aan gaan klooien als je geen ervaring hebt. Die dingen zijn zo gevoelig als ik weet niet wat en statische lading is al helemaal uit den boze... Een fatsoenlijke GOED GEAARDE Weller met een hele spitse soldeerpunt (de ET-S bijvoorbeeld) daar kom je al een heel eind mee...

Het interface, dat kleine printje onder in de DSS, is vaak de oorzaak van storingen. Een groot gedeelte van de communicatie en de (de)modulatie van het audio en data gebeuren vindt plaats daarzo. Is er op die print iets mis dan werkt de hele DSS niet fatsoenlijk.

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@remi-v)
Active Member
Topic starter  

heb de da converters goed schoongemaakt en weer in elkaar gezet tot op heden nog geen gekraag gehoord

weet iemand of sub groep a b c apparte relais heeft? en weten jullie
of het linkse en het rechtese kanaal appart wordt geschakeld?

als alles straks naar behoren werkt en heb het een week laten testen hier zonden problemen gaat se set eruit

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

@remi v wrote:

Β 

Nou zeg... Hier kunnen we iets mee! 😯

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@remi-v)
Active Member
Topic starter  

de set werkt weer helemaal perfect bedankt allemaal πŸ˜€

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

En zijn dit ze?? http://link.marktplaats.nl/148740227

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

LOL @ Zapper. πŸ˜†

Ik dacht dat-ie SE's te koop had, jammer maar helaas de gewone 930-ers zijn me ietwat te weinig audiofiel.

Zo, ik heb net weer even met succes wat SMD-spul vervangen, ja zelfs zonder hete lucht en zonder de print te slopen... Moet nu wel ff rusten want het is altijd een gefriemel van jewelste!

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@remi-v)
Active Member
Topic starter  

@Zapper wrote:

En zijn dit ze?? http://link.marktplaats.nl/148740227

nee

moet zeggen dat het verschi ltussen een cd 931 en ce 951 behoorlijk groot is merk ik hier

951 klinkt veel natuurlijker

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Ja dan noem je me ook een verschil!!! De 951 klinkt zelfs digitaal uit beter. Het beste vind ik nog steeds de CD850MkII, rechtstreeks digitaal uit op de DSS930SE en je weet niet wat je hoort. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat de DSC950 ertussen ook rare dingen met het geluid doet. Zal wel aan mij liggen... Alhoewel, misschien dat er hier en daar bitjes verloren gaan in het hele (de)modulatie circuit van het audio/data gebeuren... Zou best kunnen... πŸ™„

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 3
Deel: