Modificaties voor e...

Meldingen
Alles wissen

Modificaties voor een cd951

25 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
1,044 Bekeken
(@vanhal)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Bestaan die? Zijn er modificaties bekend voor een philips cd951?
Ik zit eraan te denken om of mijn dvd960 of mijn cd951 te modificeren.

Ik heb de speler nu al een jaar of 8 en ben benieuwd of ik de speler naar een hoger niveau kan krijgen door een modificatie. Ik ben wel eens toe aan een vernieuwing in mijn set zonder daar een ander speler voor te moeten aanschaffen. πŸ™‚

Dus tips en adviesen welkom!

Daarnaast, is er ook iemand met het service manual van de cd951?

Citeren
(@ralphies)
Honorable Member

Als je naar www.soundevolution.nl kijkt, zl je zien dat er een betere klok ingezet kan worden met eigen aparte voeding, betere opamps en nieuwe verse elco's van een nog beter merk. Je hoort ook wel eens als er mute-condens. in zitten dat deze weggehaald worden etc.

Het is allemaal mogelijk maar zal wel het e.e.a. kosten, bekijk hun site maar eens.

groetjes.

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 20 jaar geleden

zou het ook helpen?

BeantwoordenCiteren
(@vanhal)
Trusted Member
Topic starter  

@AndrΓ© wrote:

zou het ook helpen?

Ja dat hoop ik van wel. Denk je van niet? πŸ™‚

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

ik vraag me altijd af hoe je kan testen of het verbeterd is met maar 1 speler, je hebt geen vergelijk en kan ook niet onthouden hoe het geluid was voor de mod...

BeantwoordenCiteren
(@vanhal)
Trusted Member
Topic starter  

Ik denk dat er over het algemeen wel een bepaalde indruk van nummers/cd's blijven hangen. Ik heb onlangs een 2de hands dvd960 gekocht en het valt me op bepaalde passages en instrumenten in nummers die ik van buiten ken anders klinken. Ik lijkt een verbetering tov m'n vertrouwde cd951 wat ik niet had verwacht. Alleen om echt voor mezelf te bepalen of het klanbeeld van de dvd960 'beter' is moet ik veel meer luisteren en vergelijken.

Het zal ook meespelen dat omdat het voor mij een nieuw apparaat is muziek automatisch ook anders zal klinken. Dus wellicht is er geen verbetering maar zit het puur tussen m'n oren. Vandaar dat ik meer moet luisteren naar beide spelers.

Toch ben ik ondertussen ook benieuwd naar wat een modificatie op de cd951 voor verbeteringen zouden kunnen brengen. Ik hoop dan eigenlijk dat er mensen zijn die ofwel ervaringen hebben met het specifiek modificeren (en het resultaat daarvan) van een cd951 ofwel dat er mensen zijn die of bij philips hebben gewerkt en me meer informatie kunnen geven op dit gebied wat de cd951 betreft.

Ik ben me ervan bewust dat het een moeilijke zaak is, zowel uitzoeken van welke modificatie voor de cd951 kunnen alswel het opmerken van de uiteindelijke verbeteringen na een modificatie.

BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member

Ik zou maar oppassen want zo'n 900 serie speler gaat toch nogal eens kapot op z'n lade mechanisme. Dan zit je met je modificatie waar je niks meer aan hebt.

Koop toch gewoon een moderne SACD speler met CD upsampling

BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member

ach ,

het gaat toch om de looks...
een dvd past nu eenmaal niet bij een 900 serie.
en die serie tref je zat aan voor relatief weinig .

dus reserve onderdelen zat.

BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member

Zeker, maar na de 3e reparatie aan mn CD950 heb ik er genoeg van.
Het is ook nogal een gedoe om de speler helemaal te demonteren om het oranje tandwiel (de boosdoener) te vervangen.

Daarbij komt dat de nieuwe speler die ik heb gekocht (DVP5140 voor 70 Euro ofzoiets) nog beter klinkt ook nog, volgens mijn vrouw dan...

Zelfde breedtemaat alleen iets andere kleur nou ja ik vind het wel best.

BeantwoordenCiteren
(@vanhal)
Trusted Member
Topic starter  

Ik heb m'n 951 van de week nog even los gehad om de printplaat te fotograferen, ik heb meteen het tandwiel even bekeken en die ziet er nog prima uit. Geen gekorrel of afbrokkelingen. Verder krijg ik tot nu toe geen error loading's meldingen.

Maar goed, ik blijf de optie bekijken, het modificeren van mijn dvd960 is ook een optie. Niks doen natuurlijk ook. Ik zou ook het geld kunnen besteden aan een leuke interlink. πŸ™‚

BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member

ik heb zelf vrijwel alle 900 spelers en eerlijk gezegd alleen de 911 is bagger.

de rest gebruik ik als loopwerk met een externe denon dac.
of natuurlijk via de dss controller.
dus eigenlijk gaat het mij meer om de mechanische stabiliteit.

BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member

ik gebruik ook de DSS controller en de nieuwe DVP5140 lijkt wel een stuk meer detail te geven maar goed ik heb geen direkt vergelijk meer met de CD950.

Zou het kunnen dat de laser na verloop van tijd zwakker wordt en dat er fouten onstaan in de digitale data?

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

@VanHal wrote:

Het zal ook meespelen dat omdat het voor mij een nieuw apparaat is muziek automatisch ook anders zal klinken. Dus wellicht is er geen verbetering maar zit het puur tussen m'n oren. Vandaar dat ik meer moet luisteren naar beide spelers.

De enige manier om te vergelijken (afgezien van meten) is met een blinde test, dus vergelijken zonder dat je weet naar welk apparaat je luistert. Iemand anders moet dan de omschakeling bedienen, en uiteraard moet alles goed ingeregeld zijn qua nivo's en moet je een statistisch verantwoord aantal testen doen.

Als je het helemaal goed wil doen moet het een dubbelblinde test zijn, waarbij degene die de test leidt ook niet weet welk apparaat aktief is.

BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member

Tuurlijk zo gaat dat met luistertesten.
Ik merk wel dat een dvd speler toch anders klinkt dan een cd speler.
zal wel iets te maken hebben met loopwerken.

de beste loopwerken vind ik nog altijd de oude cdi spelers , die zijn nl double speed en dus wat minder nerveus...

gehoormatig is de cdi205 met de 1e generatie bitsstream zeer OK.
met een externe dac klinkt vrijwel alles goed.
Zelfs een keer een los cdrom loopwerk blind getest en vrijwel niet te horen,

Overigens ook een leuke mod giet een cd-rom speler in beton en gebruik alleen de digitale uitgang...

BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member

Ja daarom stoei ik ook met externe dac's. Als je een goede hebt dan kun je er vanalles aan hangen en klinkt het "bijna"hetzelfde met die dac.

Maar... ik heb toch gemerkt dat een pioneer stable platter (507) meer bas geeft dan mijn nad cd-speler rechtstreeks aan dezelfde dac.

Ik heb dan telkens geswitched en na tig keer vergelijken, zit er dus ook een klankkleur aan een cd-speler als loopwerk zijnde?? Heel vreemd!!

Maar goed ontopic, ben benieuwd of er inderdaad getweakte cd951 bestaan en hoe men dit ervaart!!

Zo wil ik sowieso mijn 1987 Philips dac 960 over een tijd wel laten modificeren ivm al oud geworden elco's, andere opamps etc. Maar een dubbeltest voor resultaten zal voor mij dus niet haalbaar zijn voor een echt vergelijk (en dus een zinnige uitspraak).

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: