@mattie wrote:
ik vernam onlangs een dcc850 op mp , en er is maar 1 model van gemaakt . en ik herkende een mailadres bij de aanbieder en ik weet van wie de dcc850 is geweest . deze bood onder een ander account ook een dcc880 aan met defect loopwerk en daar was er ook maar 1 van ......
ik sprak een oud werknemer van philips en die zei dat er van de dcc880 100 van gemaakt waren en werden weggegooid omdat ze gewoonweg te duur zouden worden . en een aantal werknemers hadden er meegenomen naar huis , en komen wel eens op de markt bij overlijden en verhuizingen . hier kwamen er 3 tegelijk op de markt en allen door 1 persoon gekocht ( had er ook interesse in 1 maar waren al weg ) .
mattie
Ik heb inderdaad een dat880 op marktplaats aangeboden, maar nooit een dcc850. Wel een dat850.... π
ik heb er maar dat van gemaakt want ik vergiste me tussen de 2 mediatypen .
Ah, okay. π
Remi, ik heb nieuwe foto's van de DCC850 op m'n site gezet, ook foto's van de binnenkant en PCB's. Kun je eens kijken in hoeverre het overeen komt met jouw DCC850?
http://www.marantzphilips.nl/philips_dcc850_dcc_recorder_prototype/
het is in ieder geval geen philips ontwerp ,
eerder marantz of sony , technics . maar de geschreven stickers op de ic's zeggen al zat , dit was alleen bij prototypen , zeker ook de tekst op de loader . en er zijn er veel minder van als de dat880 .
peter , heeft de dat850 een serienummer ?
Peter, ik meen dat er bij mij nog een extra board in zit met een (scart?) connector, ik zal hem losschroeven en foto's maken dan weten we het zeker.
@mattie, de hele 800 serie komt van Marantz, alle serienummers beginnen met MZ...
Mattie, ik zie verder geen serienummer op of in het apparaat.
Wel weet ik dat er ook een Marantz versie van deze DCC850 is:
http://www.marantzphilips.nl/rarities/#MarantzDCCproto
Interessant, Remi, ik ben benieuwd naar de foto's daarvan! π
Peter, wij hebben er allebei een uit de TTR3 serie, jij de 3e en ik de 45e
TTR3 staat m.i. voor Test Trial Run 3
daarom natuurlijk ook nog geen MZ serienummers hierop.
TTR3-45 aan de binnenzijde en op de onderzijde geschreven
een joekel van een extra printplaat met een scartconnector aan de achterzijde
de beide printplaten voor digitaal en analoog zijn hier wel met metaal omkleed, precies zo als later bij de DCC900 is gedaan
de vier spanningsregelaars hebben hier nog elk een eigen koellichaam, bij de 900 is dit op een gezamelijke grote koelplaat gezet die aan de achterkant uitsteekt
gat voor de scart connector is er duidelijk later bij gestampt.
ben ook een busje kwijt zie ik
details van de extra printplaat
achterzijde display print
loopwerk
loopwerk detail met veel extra draden
Vanessa Paradis achter glas
Toffe foto's! Mooi, die extra printplaat met scart aansluiting. Ook het printplaatje onderaan op het loopwerk is net anders.
Die metalen omhulsel om het D/A / A/D board mist bij mij inderdaad. Toen ik de kap er voor het eerst afschroefde slingerde het D/A board dan ook vrolijk los rond in het apparaat π Een geluk dat er niks kapot was.
Ik zie dat op het glaasje van de cassette houder bij jou het 'DCC' logo niet aanwezig is.
Mooie foto's hoor, thx voor de moeite! π
remi dat komt omdat de jouwe ook video kan opnemen en afspelen en die van peter wrs niet . ik geloof ook niet dat het typeplaatje nog klopt kwa afgenomen vermogen met 10 grote ic's erbij .
is de vrouw op de achtergrond decor of heb je echt iemand gevonden die tegen een techneut en bijbehorende verzameling kan , alsook het gevaar dat ze ooit wakker wordt met de zolderinhoud op de 1e verdieping π π π
Heb je 'em trouwens wel eens aan een TV gehangen, remi? Wie weet kun je hem mooi als digitale videorecorder gebruiken, zoals mattie zegt π
π goed opgemerkt van dat DCC logo, was mij nog niet opgevallen
misschien is de testserie nog wel veel groter, want ik zie dat er achterop ook nog een nr 28 vermeld is. dan zou deze niet nr 45 zijn, maar nr 28 uit batch TTR3-45.
wie zou daar nog iets zinnigs over kunnen zeggen?
die dame op de achtergrond heb ik zelf gemaakt 17 jaar geleden π
laat ik deze nou maar niet aan de TV hangen met de scart connector, in het beste geval gaat er niets stuk π―
ze zullen wel iets nodig hebben gehad met veel pennetjes. had net zo goed een SCSI connector kunnen zijn denk ik.
Ik kan me herinneren dat in de jaren 90 een keer een soort demo van DCC met beeld in de PW heeft gestaan. Dat ging niet om bewegend beeld, maar om plaatjes met songteksten. Die informatie stond dan wrs ook op het bandje.
Ik vermoed dat Philips dit soort experimenten deed om (net als bij de beeldplaat) karaoke-versies van de DCC te gaan maken.
Je zou eens op pen 18 of 19 kunnen meten of je een videosync tegenkomt.
Ik ben in 1991 (of 92) bij de introductie van de DCC in het Evoluon geweest, daar heb ik nog gevraagd waarom een DCC recorder niet ook gewone bandjes kon opnemen, dat werd wat lacherig weggewuifd. Jammer want in die tijd was de compact cassette nog veel gebruikt, vooral in de auto. Toen werd de DCC900 getoond, en dat was meteen ook een kennismaking met het design van de 900-serie.
Ik heb toen de DCC900 gekocht en later de DCC821 auto versie.
(imiddels alles weer weg..)
In ontwikkeling heette DCC S-DAT (static DAT) en de DAT recorder R-DAT.
DCC is gestopt, maar het was wel (samen met MiniDisc) het eerste product waar audiocompressie/reductie werd toegepast. Philips beweerde dat je het niet hoorde maar in uitstervende geluiden zoals fluit hoorde ik hetzelfde gerinkel als soms bij mp3.
Dat tape was anders dan gewone cassettetape. Je kon in een gewoon bandje een paar gaatjes maken dan werd ie als DCC gezien, maar dat werkte zeer slecht.
dat is wel interessant Jeroen, een DCC met beeld 8)
ik dacht eerder dat hier een testboard was toegevoegd om gemonitoorde signalen naar buiten te brengen
inderdaad jammer dat de DCC niet voorzien is van opnamemogelijkheid op conventionele bandjes, achteraf gezien dan. destijds waren de pijlen gericht op digitaal en was het kunnen afspelen van analoge tape al een hele belangrijke zet. wie ging er nog analoog opnemen als het nu digitaal kon, zoiets zal wel gedacht zijn.
maar opnemen met een DCC was te lastig t.o.v analoog, blijkt ook wel uit de enorme hoeveelheid bandjes nog in de folie die je nu nog kan kopen.
met die gaatjes wordt de speler verteld welke speelduur het bandje heeft en inderdaad waarschijnlijk ook of het wel een DCC bandje is.
Ik hoor het overigens niet, hij zit meen ik tegen de 400kb/sec, bij MP3 hoor ik dat ook allang niet meer. alles boven de 192kb/s is voor mij goed
maar er is soms wel een wereld van verschil tussen verschillende opname's, een hoge samplerate doet daar weinig aan
Ik heb een foto van dat DCC deck met display op m'n site:
http://www.marantzphilips.nl/Philips_early_DCC_deck_prototype/ π
Hi, grappig die foto π
Die demo toen was met een gewoon deck, en een losse monitor (een cm8833 of zo)
Ik meen me te herinneren dat het een dcc951 was oid.. de opvolger van de 900.