dat is een beetje lastig, je hebt eigenlijk 8V-50mA lampjes nodig maar die moet je met een lampje π zoeken.
de drie lampjes achter de volumeknop en aan/uit schakelaar staan in serie.
Er staat ook een voorschakelweerstand mee in serie omdat er iets in de orde grootte van 30V op staat. Ik heb in mijn FA860 deze lampjes vervangen door 12V lampjes en de weerstand overbrugd.
het oude lampje heeft een vermogen van 8*0,05=0,4W
als je een 12V vervanger zoekt bv, moet je in de richting van 0,4/12=33mA zoeken. die zijn er niet, dus dan zou ik naar 40mA gaan.
dan zit je redelijk in de buurt van wat het hoort te zijn.
je moet even zoeken bij de diverse leveranciers, hier heb je ook een voorbeeld
http://home.hetnet.nl/~fbakelaar/lampjes.ht m"> http://home.hetnet.nl/~fbakelaar/lampjes.htm
die achter de CD direct is een zelfde lampje als de andere, en er zit ook een voorschakelweerstandje van 390 ohm voor. Er staat ongeveer 24V op.
Als je er even vanuit gaat dat er (origineel) 50mA zou lopen dan valt er 0.05x390=19,5V over. +8V van het lampje is 27,5V en met ongeveer 24V blijft dit circuitje wel lang leven.
Nu een lampje van 12V-40mA er in: dan valt er over die zelfde weerstand
0,04x390=15,6V. +12V van het lampje erbij is 27,6V
dat is prachtig , hoef je niks aan te doen dus alleen ander lampje erin.
maar het is wel van belang dat je met deze mA waardes rekent want anders wordt het een ander verhaal.
Hmmz, of ik zou een donor apparaat moeten hebben, een tuner ofzo?
@tda wrote:
Hmmz, of ik zou een donor apparaat moeten hebben, een tuner ofzo?
Meestal werkt de verlichting rechts nog wel, de aan/uit verlichting links gaat het eerst kapot. Das bij tuner ft880 zo, en bij de cdd drive en de cd880.
Nu heb ik er geen verstand van, maar het lijkt me dat bij de versterkers de boel in serie staat, want of ze deden het allemaal toen ik de versterkers kocht, of geen enkel lampje deed het.
Bij de meeste cdc875's en de beide cassettedecks deden bijna altijd de lampjes het nog, zij het welliswaar alleen bij aan/uit want alleen daar zit de verlichting en niets rechts.
maar bij Peter branden alle lampjes nog, alleen te zwak.
Kennelijk zijn ze eens vervangen door de verkeerde lampjes.
geen groot probleem, je moet alleen een beetje freubelen π
Je zou aan side-lit cyaan led's moeten kunnen komen. cyaan is een blauwe en een groene op 1 chip.
prachtige foto's Peter, mooi spul 8)
ik heb net bij een FA890 de lampjes vernieuwd
Goed zo! Dat groen moet branden! π
Da's een rotwerk Remi. Moet dat hele front eraf..
Maar wel mooi uiteraard π
Bij een FA890 valt het erg mee, het metalen front moet los maar dan ben je er ook. (5 schroeven) Het kunststof binnenfront kan blijven zitten.
Deze dus in orde gemaakt en meteen een DFA888 erachteraan, en verrassing! andere koek π
Hier zit nog een metalen plaat achter het binnenfront waardoor je de print achter de aan/uit knop met het lampje erop niet kan wegnemen.
Bij deze moest dus wel ook het binnenfront los en een stukje naar voren.
Dat ging weer niet lekker omdat de trekbandjes de kabeltje te kort hielden dus knip die ook weer los.
Al met al veel meer los te maken bij deze versterker. Dat had ik niet meer zo in mijn herinnering.
Ik was bezig om van de hele sessie foto's van te maken ter leerinck ende vermaeck voor wie daar ook zin in heeft.
maar ik was al wat dun in de lampjesvoorraad en zal je het net zien, zit er een afwijkende tussen qua maat en die bleek ook meer licht te geven dan de andere twee dus ik moet even wachten op nieuwe voorraad.
Op de foto de DFA888 met een naar voren geschoven binnenfront zodat het printje ertussenuit kon. Rechts is nog het printje te zien van de volumeknop met de twee lampjes waar het blauwe kousje al vanaf is gehaald
Ik ben tot nu toe drie type lampjes tegen gekomen. 12V, 8V en 5V/60mA. Wie weet waar je dit soort lampjes kan kopen, met name de 5V/60mA?
@wro wrote:
Ik ben tot nu toe drie type lampjes tegen gekomen. 12V, 8V en 5V/60mA. Wie weet waar je dit soort lampjes kan kopen, met name de 5V/60mA?
ook sterk: er stond nog een pagina open van Conrad en het eerste lampje dat ik zie was deze:
Subminiatuurlamp T1 3,17x9,5mm 5V 60mA
Bestnr.: 582712 - 89
Prijs vanaf 1,32 EUR
Incl. BTW
deze kan ook nog:
BIPIN-LP. T1, 5V,60MA
Bestnr.: 728877 - 89
U (V) 5
P (W) 0,3
Prijs vanaf 1,12 EUR
Incl. BTW
He,
Bedankt, ik denk dat ik de Conrad catalogus eens meer moet raadplegen in plaats ven de site van Conrad.
pff duur die lampjes nu.
vroeger kostten die vrijwel niks, net als LED's nu.
@Zapper wrote:
pff duur die lampjes nu.
vroeger kostten die vrijwel niks, net als LED's nu.
Nou idd, voor dat geld haal ik ze ook vast niet bij de conrad weg... ik ken wel plekken waar je ze goedkoper weg kunt halen (weet ik zo ff niet meer uit mijn hoofd)