Ik heb onlangs het service manual van mijn dvd960 gekocht. Met behulp van iemand op een ander forum ben ik erachter gekomen dat afgezien het audio gedeelte erg goed schijnt te zijn er per kanaal 2 mute transistoren vlak voor de lijn uitgangen zitten, zie:
(q7, q9, q10 en q11)
Ik heb gehoord/gelezen dat mute transistoren een nadelige invloed hebben op het stereobeeld van een speler. Lees bijvoorbeeld:
http://acn.hifi.nl/mods.htm
http://www.circuitsonline.net/forum/view/10813/1
http://www.audio.nl/tips.htm
Ik ben zelf a-technisch maar kan deze mute transistoren voor een bedrag tussen de 25 en 40 euro laten verwijderen. Maar voor ik dat doe ben ik benieuwd naar ervaringen met het laten verwijderen van dergelijke mute transistoren en dan specifiek de verbeteringen in het geluid. Ook ben ik natuurlijk benieuwd naar mening over dit onderwerp. Alvast bedankt!
Hoi, heb het zelf niet laten doen maar ik hoorde wel eens dat iemand eerst het volume dicht moest doen en dan pas de cd-speler uitzetten anders kreeg hij een raar geluid als die mut-transist. er uit waren.
Echte highend blijft toch altijd aanstaan?
Ik denk dat er zeker een kern van waarheid inzit. Een eindtrap geeft meestal een schommeling in spanning af als je hem zondermeer uitzet. Doe het maar eens bij je mfb speakers. Kan me goed voorstellen dat dit bij de cdspeler ook gebeurd.
Of "mute' torren nu een verstoring in het geluid veroorzaken, ik denk het niet. Je zou een blinde test moeten doen met 2 spelers om in elk geval het te kunnen horen.
Als de mute functie niet in gebruik is worden de transistoren niet aangestuurd en loopt er dus ook geen stroom naartoe die het geluidsbeeld zou kunnen beΓ―nvloeden.
Ik zou ze er nooit uithalen i.v.m. de nadelen hierboven genoemd. Echte 'high ender's' denken daar misschien anders over maar die zul je op dit forum niet veel tegenkomen.
Succes ermee!
Haha klopt, niet teveel autosuggestie-gedoe hierows π
Ik zou ze er ook gewoon inlaten hoor, zo'n megawereld zal het ook weer niet zijn en de fabrikant van een goed merk maakt meestal wel een goed acceptabel product. Alleen hele goede ontwerpen die geld mogen kosten, die hebben geen mute-transist. in hun onwerp (zoals mijn Philips dac960, zit er geen een in maar dat ding was ook destijds goed duur, wou men bezuinigen dan zullen ze ze er wel in ontwerpen).
Maar ik zou het gewoon orgineel laten en gewoon verder kijken of er wat te verbeteren valt, denk aan de fase (mooi op geaard stopcontact met multimeter op de aarde en de andere pool op een cinchbus laagste waarde checken en zo de juiste insteek voor je 230v-steker bepalen, app. geheel losgekoppeld tijdens meten).
Verder goede dikke luidsprekersnoeren (en enorm belangrijk experimenteren met juiste plaatsing van boxen)en goed afgeschermde tulpstekerkabels en voor de rest nix meer aan doen!
En mocht je in principe afgeschermde powercords geloven kun je die ook nog monteren op je apparaten middels geaarde stopcontactdozen.
Ja klopt, er zijn idd mensen die hun app. aan laten staan, blijft het geheel wel op temperatuur. Maar ja ik als mierenneuker denk dan altijd, erhoeft maar een spanningpiek te zijn of onweer als ik weg ben en alles staan nog aan (voor mijzelf vind ik het wat griezelig). Kans is klein maar toch...
Maar goed bij buizen snap ik het wel maar bij bijv. mijn NAD-versterkers is het na een kwartier spelen qua sound al in orde zei de dealer.
Verder valt mij het niet echt op hoor als ik mijn set aanzet dat het geluid echt anders is (misschien wle als je van begin af aan een bepaald liedje op repeat zet wel).
Ja ik ken het ja. Maar biwiren waar hij het onzin vindt, werkt wel met Mission-speakers (de crossover van de filters zullen dan wel slecht zijn maar het levert wel geluidsverschil op dat biwiren).
En heb zelf met powercords gespeeld die afgeschermt zijn met afgeschermde stroomleidingen die er al zaten en het levert ook geluidsverschil op (of de capacitaire werking van de mantel is de oorzaak of het fenomeen werkt echt).
Maar voor de rest een leuke site.
@AndrΓ© wrote:
voor alle highenders onder ons: lees eens http://www.breem.nl
Ik ken die site. Ik heb vaak gelezen wat hij daar zegt, en het zal ongetwijfeld zo zijn dat veel zaken tussen de oren zitten, maar aan de andere kant denk ik dat veel zaken die hij als 'onzin' betitelt wel degelijk invloed kunnen hebben op het geluidsbeeld.
Over het high end, ik zie me zelf niet als high ender. Ik probeer gewoon op een relatief goedkope manier het meest uit mijn apparatuur te krijgen. Niks mis mee lijkt me. Ik vergeet in ieder geval niet te genieten van de muziek.
Ik weet zeker dat veel van die modificaties voor bijna iedereen hoorbaar zijn.
Je hoeft echt geen super gehoor te hebben om die kleine verschillen te horen, dus de modificaties zullen veelal aantoonbaar effect hebben ja.
Maar de andere kant van het verhaal : is het ook echt beter na een modificatie ? Misschien is een luidspreker met dunne draadjes wel veel rustiger voor je gehoor, of wellicht hoor je met een minder gedetailleerde cd speler ook wel minder oneffenheden van de opnamestudio ...
Feit is dat je met 30 jaar oude mfb-tjes echt niet ontevreden hoeft te zijn, en dat je weer geld over houdt voor andere leuke dingen π
Ik heb de MFB's helaas nog nooit in het echt gehoord π³ π³ π³
Maar het principe van iedere speaker zijn eindbak is wel erg top!!
Ik hou daar wel van, veel versterkers 8) Soort bi-amping als het ware!!!
Die torren doen niks anders dan het uitgangssignaal naar massa kortsluiten. Als je bang bent voor negatieve effecten zou je ze kunnen vervangen door reedrelais.
Ik heb dat schema bekeken en ik zou zweren dat de L en R uitgangen met elkaar zijn doorverbonden via die R90-R93 0 ohm weerstanden. Ben ik nou gek of wat?
@pe1dna wrote:
Ik heb dat schema bekeken en ik zou zweren dat de L en R uitgangen met elkaar zijn doorverbonden via die R90-R93 0 ohm weerstanden. Ben ik nou gek of wat?
Wat zou dat betekenen? Ik ben A-technisch. 8)
Dat er alleen een mono signaal uit kan komen...
Ik neem aan dat die weerstanden niet allemaal bestukt zijn of zo, maar het ziet er wat merkwaardig uit.
@pe1dna wrote:
Dat er alleen een mono signaal uit kan komen...
Ik neem aan dat die weerstanden niet allemaal bestukt zijn of zo, maar het ziet er wat merkwaardig uit.
Ik kan je vertellen dat er geen mono uit de speler komt... π