Gisteren heb ik hem dan dus opgehaald uit groningen. Het eerste wat mij opviel toen ik de set ophaalde was dat hij er nog ongelovelijk goed uitzag! Werkelijk geen krasje te bekennen op de FA 890, de CD 624 en FT 690 waren ook in goede staat, maar hadden enkele krasjes (plastic bekrast vrij snel).
Dus toen ben ik maar naar huis gereden met het setje. Eenmaal thuis moest ik hem natuurlijk gelijk aansluiten om te horen hoe hij klinkt. De klank was zeer zuiver met een strak laag, het hoog is ook erg goed maar kan niet tippen aan mijn huidig installatie. Deze versterker doet mij erg denken aan een Marantz PM7200 die ik ook gehad heb. Met name het geluid en de aanwezigheid van een Source Direct knop deden erg aan de Marantz denken, dit zal ook wel niet zo gek zijn aangezien de FA890 in Japan gemaakt is (waar Marantz ook vandaan komt).
De versterker is dus echt in goede conditie, het enige minpunte is dat de lampjes het niet meer doen, maar dat wordt binnenkort opgelost (dankje TheMode :P). Nou is het dus nog even op zoek gaan naar een CD 850 of 882 en een bijpassende tuner om het setje compleet te maken.
Al met al ben ik weer erg blij met dit setje en gaat hij mooi aansluiten bij de FB821 speakers die hij gaat aansturen.
Hieronder wat fotos van de Philips FA890:
De voorkant:
De achterkant:
Het binnenwerk:
Leuke foto's! π
Ik zie net hoe de kabels intern zitten. Nu weet ik ook waarom ik mijn FA890 opgeblazen heb LOL. Laat maar zitten, lang verhaal...
Voor wat betreft dat andere spul adviseer ik je een FT980 (dat is er ene uit de 800 serie met dien verstande dat-ie RDS heeft). De 850 daar moet je je vingers niet aan (ver)branden. Het ding ruist als de ziekte vanwege de slechte (eerste generatie Bitstreamer). De 850MkII is volledig ruisarm omdat-ie een nieuwe (verbeterde) DAC aan boord heeft. De 882 is een kast met een loopwerk en een digitale uitgang, meer niet. Op de versterker aansluiten zal dus lastig worden LOL. Zijn broer, de 880, is EXACT HETZELFDE maar heeft WEL een 16-bits DAC (is makkelijk als je geen aparte omvormer hebt hè). Wat hebben we nog... Oh het cassettedeck, de DAT en de DCC uit de 800 serie zijn ook leuke hebbedingetjes. Ik bedoel als je toch last hebt van verzamelwoede dan kunnen die er ook nog wel bij, nietwaar?! Er is ook nog een dubbeldeck te krijgen...
Groetjes. π
Haha, ik denk dat je de komende tijd nog wel wat updates van mij kunt verwachten met philips spul :P. Staat ook nog een setje FB825's op mij te wachten, moet alleen nog ff tijd zien vrij te maken (is in utrecht dus 2 uurtjes rijden).
8) het is een hele mooie versterker! ook erg leuk om met de AB de volumeknop te laten draaien π
@Remi wrote:
8) het is een hele mooie versterker! ook erg leuk om met de AB de volumeknop te laten draaien π
Hoi,
Eigenlijk zou je er een Schmidt-trigger die een driekleuren (RGB) LED aanstuurt achter moeten zetten... Zou ik eens een schakelingetje ontwerpen voor de liefhebbers?
Groetjes. π
weet je dat ik dat gisteren ook zat te bedenken met die stapel blauwe volumeknop ringen?
zit er ineens een rode tussen of een gele π
of koppelen aan de temperatuur van de koelplaat, hoe heter hoe roder π
living colors!
Oh... temperatuurgeregeld... NTC of PTC misschien? Vervolgens een OpAmp-Comparator combinatie en klaar is Kees (bijna dan LOL).
Groetjes. π
zoiets dan maar? π
nee..origineel toch mooier, hoewel.. best grappig 8) rood lijkt nog het "echtst"
Haha, dat ziet er ook wel grappig uit. Leuk voor de feestdagen al die verschillende kleurtjes :P.
Echt een vette set heb je daar Remi!! Wat voor bandrecordertje zie ik daar op de achtergrond staan?
da's een Akai GX210 met daarbovenop een 4000DS.
daarachter staat dan weer een N4520 maar die zie je niet op de foto.
't is al knap dat je de 4000DS kon zien in het donker π
@Remi wrote:
da's een Akai GX210 met daarbovenop een 4000DS.
daarachter staat dan weer een N4520 maar die zie je niet op de foto.
't is al knap dat je de 4000DS kon zien in het donker π
Geen N4450? π
ja ook nog, 3 onder de tafel π
N 4450!! Die moet je erbij op de foto zetten als je graag lampjes wil zien. π
zoiets dan maar π
de N4450 is echt de koning van de gloeilampjes.... helaas gaan de lampjes wel snel kapot π