ik heb zojuist een mooie test gevonden om SQ decoders te testen.
download het programmatje VB Generator van http://vincent.burel.free.fr/download/generator_standalone2.zip
kies 'pink noise 0'
nu hoor je alleen geluid uit de voorspeakers te horen.
kies nu 'pink noise 180'
nu zal je volgens mij ook uit de achterspeakers geluid moeten horen. althans, in mijn geval kwam daar toen ook geluid uit!
hiervoor heb je dus GEEN speciale geluidskaart nodig, een stereo geluidskaart voldoet omdat SQ quadrofonie met 2 kanalen kan werken
(met faseverschuiving van voor en achter ofzo, in ieder geval kan je het opnemen op 2 kanaals LP)
probeer het, het werkt!
oja, weet iemand softwarematige encoders ervoor? ik zou mijn elac graag gebruiken als set voor 4 kanaals weergave via mijn computer...
en ik heb geen 4 kanaals geluidskaart...
dat is het mooie van SQ: je kan het encoderen in een stereo signaal, en het wordt dan in de versterker weer gedecodeerd....
Decoder plugins zijn er wel voor diverse pakketten, maar encoderen is niet erg populair meer.
SQ is een systeem wat ontstaan is omdat de media in die tijd (vinyl, tape, cassette) maar 2 kanalen ondersteunden. Het heeft een heel beperkte kanaalscheiding tussen de kanalen. De huidige media ondersteunen digitale stanaarden als DTS en Dolby Digital die volledige kanaalscheiding hebben en meer kanalen dan 4 ondersteunen, dus er is geen behoefte meer aan SQ encodering.
Ik kan je dezelfde versies van quadrofonische jaren 70 albums laten horen met SQ en met discrete 4 kanaals versies (quad 8-tracks) en de discrete versies zijn - over het algemeen - veel mooier.
volledig gescheiden is uiteraard nog beter, maar het gaat even om het idee he π
waar woon je zo ergens?
- al gevonden, de KLAARTJE DONZESTRAAT in eindhoven volgens www.qrz.com π
ik ben gewoon erg benieuwd hoe dat gaat lukken, 4 kanaals geluid uit mijn 2 kanaals geluidskaart... en mijn elac compact (het is maar wat je compact noemt...) 1000 quadrosound moet toch nog wat te doen hebben naast het afspelen van vinyl...
een cd-4 hardwarematige decoder is ook welkom, met een 422 element moet dat toch ook lukken?
dan moet ik die ergens op een andere gramofoon stoppen...
nouja. eindhoven is helaas te ver weg om zomaar eens naar toe te gaan.
zou je misschien eens een aantal samples kunnen opnemen van een goede SQ plaat? dus gewoon een stukje van wat op de plaat staat. dan kan ik dat ook eens beluisteren.
ik heb wel al 2 SQ platen, maar die beginnen zo langzamerhand te vervelen...
mijn collectie quadro platen: JVC CD-4 Bridge over troubled water, Sansui QS quadrofonic sampler, CBS SQ quadrofonic test record, en als 4e plaat in SQ A Quadrofonic concert.
wie o wie kan mij aan meer SQ platen en andere quadro spullen helpen?
Ik had deze site al op het forum van Thomas vermeldt:
Voor sq testtonen en wat doc's: http://www.grizwald.plus.com/quad/
Voor veel info en een aktief forum: http://www.quadraphonicquad.com/
ik heb al een sony sq decoder/amplifier 200 solid state gekocht π³
vloeken in de kerk?
het ding is echt letterlijk in nieuwstaat, je zou em zo weer in de showroom kunnen zetten...
ik moet nog even uitvogelen hoe ik hem aan moet sluiten...
Ach d'r is zo weinig quadrospul.. en bovendien is dat ouwe japanse spul best mooi. Daar heb je ook van die gasten die dat verzamelen. π