Heb in een eerdere thread e.e.a. kunnen vinden, behalve de oplossing voor dit probleem:
Tuner onthoudt de laatst gekozen frequentie; als hij uit- en weer wordt aangezet, komt deze netjes terug. Maar er kan niets in de presets worden opgeslagen, het lijkt of opslaan werkt, maar na wederom indrukken van de preset, gaat de tuner altijd naar 87,50 MHz. De frequentie werd dus niet opgeslagen. Foutzoekboom nr. 4 verwijst naar dit probleem, maar heb geen scoop om data op pin 14 van IC 6603 te meten. Heeft iemand ervaring met dit probleem? Kan het zijn dat IC 6603 gewoon is overleden? (spanningen kloppen globaal) De uP maakt een normale indruk, geen wartaal en/of rare dingen π― π―
De voedingsspanningen dienen schoon te zijn, dus zonder rimpel van slechte elko's.
Ik dacht dat er ook een dikke elko gebruikt werd om wat spanning vast te houden voor het geheugen.
Als die lek of slecht is, zou je ook tijdens gebruik geheugenverslies kunnen hebben.
De toetsen zelf kunnen vies zijn, maar meestal krijg je dat wel in de gaten.
Verder is de processor een compositie van allerlei schakelingen, een van die schakelingen (functies) kan stuk zijn terwijl de rest nog werkt, een aanwezige ic-voet kan ook nog voor problemen zorgen.
Hoi Herman;
Zal in ieder geval ff die elco vervangen van de week, hoop dat dat helpt. Zit trouwens nog meer werk aan, er zit een kraak in het FM-gedeelte, of er ergens iets los zit. Heb dus nog wat te hobbyen de komende tijd. Bedankt voor je reaktie π― π―
En hoe is het gegaan ?
Als hij helemaal spik en span is heb je er een mooie receiver aan.
Goed werkende types zijn echt schaars π
Afsteming up/down print heb ik opnieuw afgeregeld, afstemming gaat weer flawless... Kraak in FM kon ik niet vinden, heb een scoop gekocht op MP, toen kwam ik er achter dat er pieken op de varicapspanning voor de FM-tuner zaten. Potmetertje van 4k7 was de boosdoener, niet de loper, maar waarschijnlijk slecht kontakt tussen koolbaan en printpennen. Kraak is nu dus weg. Werkt nu weer super, behalve de storage van de presets. Ik meet wel data op pin 14 van de HEF4720, maar is absoluut geen mooie blokgolf. Heb de grote elco op tijdelijke basis vervangen door een 4,5 volt batterij, maar nog geen storage. Ik wil nu dus eigenlijk de HEF4720 vervangen, maar die zijn overal obsolete, behalve bij bedrijven met min. orderbedrag van 300 USD. Heb een sierstripje van het ding op mijn 798 gezet, op de 799 2 stuks van een cassettedeck aangepast. Ziet er in ieder geval weer erg mooi uit die bak! Tot zover..... op zoek naar de HEF4720 dus.... TY voor de belangstelling, Herman! π― π―
Eindelijk een CD4720 gevonden bij http://www.fibra-brandt.com /"> http://www.fibra-brandt.com/ voor 2.82 Euro.... Besteld. U hoort nog hoe het afloopt..... π― π―
Goed gevonden !
Kijk wel uit als je em hebt : zijn nogal gevoelig voor statische electrische ladingen die oude types !
Ik zou eerst een (nieuw) voetje insolderen, daarna pas het ic plaatsen.
Hoi Herman;
Dat voetje is wel een goede tip, ik ben benieuwd wanneer het IC komt, heb nog geen email teruggekregen van die luitjes i.vm. het weekeinde. Blij dat ik weer een scoop heb, had er nog een met buizen, maar die heeft last van overslag in het HS-gedeelte hahaha. Jammer dat ik niet bij de meeting kon zijn, moest helaas werken hee...... π― π―
Als je in Krimpen langs komt kan je em zelf eens aan de scoop hangen hoor π
Leuke skoop hier aanwezig, MP 30 Euro:
[/url]
Is toch wel handig zo'n ding! π― π―
Zaten de probes er ook bij?
Hoiii; Helaas geen probes, maar ja die hadden we op de LTS aan de Gordelweg ook niet hahaha.... Wel een BNC-naar-banaan-verloopje gelukkig, Groet, AndrΓ©
lol π een witte PM3200 π
ik houd het bij mijn tek 454a... koopje, slechts 20 euro op een elektronicaforum π
Heb 3 van die CD4720 dingen moeten bestellen... Als iemand er nog een zoekt, heb ik er straks waarschijnlijk 2 te koop hahaha
Zit nog steeds op die CMOS gevallen te wachten... Kreeg een email dat ze misschien de verkeerde hebben gestuurd, pfffff. Inmiddels wel verder gezocht in de 799, dacht dat ik de kraak in het FM-gedeelte er helemaal uit had, maar niet dus. Inmiddels zo'n beetje alles wat die pieken op de afstemspanning kan veroorzaken afgelopen. Ik meet met de skoop op de collector van T6606 aardige spanningspieken als het gaat kraken. T6606, T6607 reeds vervangen, weerstanden eromheen vervangen, potmeter 3632 vervangen. Nu alleen de 2 BAW62's en de torren ervoor nog maar doen...... Het gekke is dat die pieken op de varicapspanning er alleen maar zijn als FM als source wordt geselecteerd. Nou ja we zoeken verder... Tot later! π― π―