hallo
deze cd100 heeft alle ic's direct in de soldeer en is ook rev 00 nog .
maar er is echt een ic weg want er komt niks uit en ook geen brom of kraak bij inschakelen oid . kon er maar een losse dac aan dan kon ik wat uitsluiten . maar de dac's zijn al vervangen ooit en er zitten onbekende dingen in nu . en door die rotte c van 100uf is miss een ic om zeep geholpen . is wel grappig dat zo'n oude cdm ook werkt op zijn kant , dit deed mijn cd650 ook en die arm is best sterk zo.
ik deed hem testen zonder kap erop en leg op de cd een alu ring uit een hdd en een tandring die om de cdpen zit zodat hij niet van de motor af rammelt en dan de deurschakelaar met wat soldeer doorverbinden .
mattie
heb je een mail gestuurd, is dat hobby~ mailaccount nog aktief?
ik was vandaag weg , opruimen en aansluiten bij ma in de winkel .
ik heb de foto's gezien jeroen , en de de 2e foto is nog veel ouder met die onofficiele ic typen erin , heeft zeker een laag serienr?
verder heb ik dezelfde dac's erin dus die zijn toch origineel dan .
er is 1 ic wat een 2 jaar jonger is als de speler zelf ,dan is de rest alleen nagesoldeerd dan en alleen deze is vervangen .
die m4550 dacht ik nog te hebben maar was een tda4550 met 28 pinnen ipv 24 . en de saa7030 is een filter zonder digi uitgan wat de saa7230 wel heeft en dus is een dac erop maken ook niet te doen ivm totaal andere sturing van ic's onderling .
klopt. maar nu weet je hoe het eruit moet zien π
wat wel simpel kan is de oversampling uitschakelen, daar is nogal een hype over. ik geloof niet zo dat dat de boel verbetert. Maar er zijn hele volksstammen die dat mooi vinden blijkbaar. β
(even mijn plaatje weggedaan.. toch wel irri zo'n grote foto steeds overal tussen.)
ik heb de cd100 weer aan de gang gekregen met een donor cd204 bord.
gezien er op mp zat spelers staan met geen geluid eruit maar wel draaien denk ik dat de elco's op de saa7030 voeding vervangen moeten worden omdat dit ic niet tegen instabiele voeding kan . heb meteen voetjes geplaatst zodat ik hier makkelijker bij kan .
gezien deze cd100 weinig draaiuren had was dit het waard , ook zie je bij de cd204 dat de printen al verbeterd zijn met koper top layer
dus koop je een cd100 101 204 enz eerst de elco's in de voeding vervangen , die 1,50 euro aan elco's is echt nodig in deze dingen .
overigens heb ik de opamps ook vervangen en deze klinken best goed voor lm typen en ik vond nog een opa type miss komt er dat nog in .
Hoi Mattie,
Mooi dat de CD100 het weer doet. Wat is nu de reden dat ie het weer doet, het vervangen van de voedings elco's of het uitwisselen van het board uit de 204?
Je ziet ik lees alles van dit forum 8)
Groeten en succes,
Willem
de reden is het vervangen van de saa7030 na de elco's vervangen te hebben , daar is hij door stuk gegaan .
en willem , ben jij de 204 onderdelen leverancier uit westervoort of ken ik je ergens anders van ?
mattie
Hoi mattie,
Bedankt voor je uitleg, ik wist dat met name uP-achtige IC's de weg kwijt kunnen raken door te veel rimpel maar dat er ook IC's defekt raken door te veel rimpel, dat wist ik nog niet.
Zoals onder mijn login naam staat, kom ik gewoon uit Amersfoort π . Ik kan niet snel iets weg doen, tot groot verdriet van mijn vrouw π , dus onderdelen leverancier dat zal ik niet zo snel zijn, tenzij ik over heb en er iemand mee kan helpen.
Complimenten voor de technische stukjes die je altijd schrijft, altijd interessant om te lezen.
Groeten uit Amersfoort,
Willem
hallo
ik had de speler bij binnenkomst laten acclimatiseren , en voor inschakelen eerst een aantal elco's gemeten op capaciteit . dit was bij allen nog in de range .
hij heeft 3cd's gespeeld over 4 dagen en ineens bij net aan geen geluid meer eruit . ik heb gemeten gehad en toch ook maar eens opnieuw de elco's gemeten . toen bleken er ineens al veel rot te zijn ( van 100uf nog 18uf ) . dus de warmte doet de elco's geen goed na 15 jaar stilstand .
ik heb op de 1500uf in de voeding na en de bipolaire alles vervangen en wijkten ook allen af . hij deed daarna nog niks en heb toen een saa7030 gevonden en die vervangen en alles was prima weer .
de hflijn uit de cdm was goed en zo verder tot de saa en hij bleef ook lopen , tot de cd afgelopen was dus moest het iets zijn waar hij geen controle op had .
de saa komen beiden van siteleden af die niet meer zo vaak op het forum zitten .
groet mattie
hij werkt nog prima en ook cdr is geen probleem , ik had de tda1540 ook vervangen maar deze zijn wrs niet stuk . alleen de saa7030 was kapot
mattie
het blijft ook een bezigheidstherapie zeg , nu is het n5581 deck weer stuk , dit maal zit hij vast op de playstand wel mechanisch dit keer .
dit is gewoon een kwestie van het vliegwiel een keer aangooien maar dan moet het hele ding weer uitelkaar π , miss de veer op het grote tandwiel wat strakker zetten om dit te voorkomen .
@ zapper leef je nog ? het is zo stil rondom jou de laatste tijd op het forum , en jij en remi houden het hier min of meer draaiende .
heb je op je werk al de zendafdeling ontdekt , is mooi om te zien en ze hebben een 080 als timer om de ganse 10 kilowatt aan zendvermogen te schakelen , dat is nog eens hergebruiken .
groet mattie
heb er een tuner 109 bijgekocht die ook een probleem had met brommen en klikken van het relais . dat bleek te komen door de grote elco's van 470 uf die nog 100nf waren . ook had deze het probleem met het geheugen wat al na een uur weg is , wel zonder spanning erop .
na een hele zut vervangen te hebben en nog geen verbetering heb ik het ic uit de voet gehaald en het circuit op ohmse weerstand getest dit was zonder componenten 900kohm en dan gaat de geheugen elco van 2200 uf vlugger leeg natuurlijk , en ook een 6800 uf type deed niks ervoor .
heb nu de schakeling voor de geheugenspanning zwevend gemaakt op de grote elco van 6800uf , en het pootje 1 van het geheugenic omhoog gezet en met een draadje gekoppeld aan de 10kohm aan de 6800uf . en na een 8 uur spanningsloos is deze nog net onder de 5 volt . volgens manual moet 48 uur haalbaar zijn met de originele 2200uf , dus ik moet een elco hebben met lage zelfontlading . als de print verwarmd wordt zakt de ohmse waarde tussen de sporen behoorlijk en icm de hitte in het ding met aanstaan is de elco al leeg na een half uur door de print lekkage .
hier de elco van 3300uf en de onderdelen , gisteren uitgezet om 1700uur en om 1300 uur vandaag werkte het geheugen nog op 4,10 volt .
de bijbehorende preamp 209 had ook wat contact 390 nodig en klonk niet fris , na een 6 elco's vervangen te hebben ging hij ineens ook harder met de preout , zal de esr zijn geweest daar ze nog 380uf waren van de 470uf die ze hoorden te zijn .
mattie
het hielp met deze tuner , maar de andere heeft zat spanning na 12 uur zonder stroom , alleen heeft het mn1203 geheugenic een probleem met koud opstarten , en lijkt leeg te zijn maar als hij eenmaal warm is werkt alle data die erin stond weer .
dat ic is niet meer aan te komen en is het probleem met deze tunerserie . het wil niet meer , en bij de ene tuner trekt dat ic de elco te vlug leeg en bij de andere is hij koudegevoelig . maar ja welke gewone pc is nog in gebruik na 30 jaar .....
mattie