Als je 't over de duvel hebt....er staat er net een op marktplaats. Startbod 500 Euro (dan krijg je nog een euro terug).
hmm, jammer. er is in gekloot, rechtsachter is er iets bijgemaakt dat er niet in hoort π
te duur deze m.i.
Klopt, ik heb de verkoper gevraagd wat dat is; hij dacht dat het speaker uitgangen waren (Jack). Bij mijn weten is dat inderdaad geen standaard, wordt overigens in de muziek wel gebruikt als speaker plug. De versterker uitgangen van mijn Marshall gitaar versterker zijn ook jack.
Al met al wel aan de prijs. Je kan op Ebay ook een defecte (!) kopen die er erg slecht uitziet, bieding loopt nog een paar uur en staat op 176 Euro (de trafo zal maar defect zijn...).
De kapotte 578 op Ebay is inmiddels verkocht.....voor 328 Euro π―
onlangs stond er een labset compleet in nederwetten en die is voor 150 of 180 euro weggegaan . ( krijg je zonder foto's ) .
als ik die had .......
Ik heb ondertussen ook zo een 578 weten te bemachtigen,met hier en daar een probleempje.
Eerste probleem is dat de ruststroom van het rechter kanaal niet echt goed af te regelen is. Ik meet max.35mV over R234.
En als tweede probleem ,als ik eens wat luider speel dan valt in het linker kanaal het laag wat weg en ruist de versterker nogal,als je dan het sub-sonic filter in- en uitschakeld dan ploft het in de luidspreker. Dit gaat meestal vanzelf over na een tijdje. Mij lijkt het een probleem te zijn van IC104. Heeft iemand van jullie misschien al eens zoiets aan de hand gehad? Moest het dit IC zijn,is dit zonder teveel aanpassingen om te bouwen?
Ik verneem het graag van jullie...
Hallo Niki,
Wt de ruststroom betreft: wordt de versterker aan de rechterkant erg heet of juist minder dan links? Zoals je hierboven leest ontwikkelt hij bij te lage ruststroom (35mV moet 45 mV zijn) minder warmte. Andere vraag is natuurlijk of je meter voldoende nauwkeurig is. En R220 zou ook door stof etc. slecht kunnen regelen.
Wat IC104 betreft: ik heb deze zelf vervangen door een modernere opamp op een voetje (hele klus om die print vrij te maken trouwens, maar afgezien daarvan geen probleem), bij mij geeft de sub toets trouwens ook een schakel " klik" (boem) van de FET (Q108 en 109), die aan de meters te zien is. De andere verschijnselen heb ik niet, dat zou inderdaad IC104 kunnen zijn maar ook een lekkende elco of - als het echt alleen links is - ook verder in de eindtrap incl. IC201.
Wat ik wel had was dat R127 en R128 - waarvan de +/- 15V worden afgetapt voor de opamp IC104 - erg heet worden en daardoor zichzelf hadden los-geoxideerd op de print. Dat zou ook dergelijke verschijnselen kunnen geven. Zitten op dezelfde print als de opamp trouwens.
Voedingspanning blijft gewoon op niveau tijdens zo'n ruis moment?
Ik heb al met verschillende meters geprobeerd maar iedere meter geeft dezelfde waarde aan over R234. Bij zo een ruststroom afregeling maak ik ook gebruik van twee multimeters tegelijk (één links en de andere rechts) zodat ik beide stromen gelijktijdig in de gaten kan houden om te zien hoe ze velopen... Links kan ik regelen ver boven de 45mV maar rechts max. een 35mV tot tegen de aanslag van de instelpot. Ik heb wel gemerkt dat als ik met de print beweeg dat de ruststroom veranderd, dus misschien maar eens goed op slechte contacten controleren...
Over dat ruisen, ken je dat geluid wat een versterker produceert waar zo een kleine stuurtor zwak van is? Het is geen ruis met een constant volume, het schommelt zo wat dus een lekkende elco lijkt me eigenlijk een beetje uitgesloten. Ik dacht evt. aan IC104 waar de linker uitgangstrap van gaat ruisen? Laat ons hopen dat het niet IC201 is want dat is zo een oud exotisch opampje denk ik... Vind het wel tof dat je er mee over nadenkt. Voedingspanning blijft volgens mij wel hetzelfde tijdens het ruisen.
Ik kan misschien eens proberen om tijdens zo een ruismoment met koelspray onder IC104 te spuiten,eens kijken of dat iets opleverd.
Oh ja,Als ik de SUB-toets bedien tijdens het ruisen heb ik die "boem" alleen links dus op het ruisende kanaal. Als de versterker niet ruist en dus normaal speelt heb ik amper een schakelklik als ik de SUB-toets bedien.
de pennen waar de printen op zijn gestoken kunnen ook wat overgangsweerstand krijgen. Je zou de printen links en rechts eruit kunnen nemen en de pennen poetsen evenals de bussen op de print waar deze invallen. (pennen staan in de bodemplaat)
Hetzelfde bij het protectionboard in het midden, die zou ik ook poetsen
Je kan ook vreemde effecten krijgen als bv niet alle schroeven fatsoenlijk vast zitten waarmee de koelblokken aan het frame zijn gezet.
Het klinkt wat onwaarschijnlijk maar wie weet helpt het je wel
Heb net de hele boel uit elkaar gehaald en alles preventief doorgesoldeerd, R220-pots ingespoten en gecontroleerd op evt. slecht contact van de loper en alle connectoren zuiver gemaakt. Heb alles weer mooi in elkaar gezet. Probleempje van de te laag instelbare ruststroom rechts blijft bestaan. Heb beide kanten op +-41mV ingesteld bij ongeveer 20Β°C kamertemperatuur. Heb gemerkt dat als ik de R234 weerstanden beweeg de ruststromen aan beide kanten erg veranderen. Misschien zijn deze laatste wel slecht door de jaren heen, lijkt anders wel vreemd. Bestellen dan maar die handel.
Dat zou inderdaad bijzonder zijn, heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt (of nooit ontdekt..). Misschien is er met een enorme stoompiek ooit iets misgegaan in de weerstanden (wel bijzonder dat beide kanalen het hebben trouwens).
Is de ruis er nog steeds? En heb je de print aan de voorzijde ook los gehad?
het kan best en komt dan door de dopjes op de weerstand die los zitten door warmte . overigens kan het ook zijn dat je dit meet door dat je het circuit aanraakt en dat zorgt voor reactie dat je aan aarde zit . dus is dit ook als je dit doet met een plastic pen ofzo want dan weet je of het niet komt door aanraking .
mattie
Ruis heb ik gisteren niet gehad daar het gisteren al laat was heb ik hem niet luider dan een 2X 2Watt gehad. Ik heb de voorste stuurprint nog niet los gehad maar heb vandaag wel een OPA2604 besteld dus die print moet er binnenkort toch uit. Dat wordt weer fijn braden met de bout om die VU-meters los te krijgen,maar ik heb al voor hetere vuren gestaan dus dat lukt me wel.
Over die weerstanden; met een kleine metaalfilm- of koolweestanden heb ik het al voor gehad dat de aansluitdopjes los zaten. Maar dit zijn van die witte 10W exemplaren(draadgewonden meen ik) In ieder geval heb ik die ook besteld. Het verlopen van die ruststroom gebeurd zowel als ik met mijn vinger aan de printen beweeg als met een kunststof voorwerp...
Ben er eigenlijk achter gekomen dat wanneer ik de meetklemmen van de meter wou loshalen dat ineens de laatst gemeten waarde erg verliep. Dus terug aan de weerstand gehangen en eens wat heen en weer bewogen (was misschien wel de oxidatie op de aansluitdraden door de jaren heen) en zodoende ben ik daar achter gekomen. Ik ga eens proberen om er 2 0.33ohm 5W weerstanden in parallel in te gaan zetten daar ik nog geen 0.18ohm types heb. de totale waarde is dan wel 0.165ohm maar dan weet ik wel of het daadwerkelijk aan die weerstanden ligt (had ik eigenlijk beter eerst gedaan want nu zijn die nieuwe al besteld) π
Succes met het braden; nog een tip: als je aan de gebraden schroefjes draait is de kans groot dat het busje dat naar de meters gaat meedraait; als dat gebeurt kan de aansluiting in de meter (waar het busje naar binnen gaat, zeg maar) losraken. Geen ramp. maar dan doet de meter het niet meer en moet je hem openhalen om de zaak weer vast te schroeven. En dat is best een vervelend werkje.
π― Geloof het of niet, ik heb de 10Watt weerstanden vervangen door 2 in parallel 0.33/5W weerstanden en het probleem van verlopen door beweging is verdwenen dus dat is dat al. Voor alles een eerste keer hΓ©. Alleen wel vervelend dat dat weer eens bij mij moet gebeuren π We krijgen dat ding nog wel inorde...