Meldingen
Alles wissen

578 vervangingstorren?????

47 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
2,828 Bekeken
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2067
 

Ja, zie de mail.
Wordt morgen tenzij Andre het er vast op zet.
Ik moet me nu beneden melden 😳 πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Geen probleem πŸ˜›

Soms moet je je ook boven melden 😳

Goede nacht,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2067

   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2067
 

Nu ik het zo weer zie :
q203 en q204 zijn de meest lastige torren : basis in het midden en dat op een koelplaat ...

Ik zou dit eens proberen:

http://www.mfbfreaks.nl/images/forum/bf469_bf471.pd f"> http://www.mfbfreaks.nl/images/forum/bf469_bf471.pdf

http://www.mfbfreaks.nl/images/forum/bf470_bf472.pd f"> http://www.mfbfreaks.nl/images/forum/bf470_bf472.pdf


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Simpel gemeten met de diode test zijn Q203 en 204 goed, kan ik beter toch alle transistoren vervangen? en de opamp?

Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2067
 

Nee, in dit geval zou ik enkel dubbelchecken of elke weerstand en elke tor en diode oke is. Als alle onderdelen goed meten zou de boel in elk geval niet om je oren moeten vliegen. Ruststroompotmeter ook al gemeten ? De volgende aktie heb ik nog nooit eerder gedaan, maar is wellicht een goed idee:

probeer eens in de plus en min voedingaanvoer een 15 watt lamp in serie te zetten. Dan kun je wat beter meten en geef je niet meteen volgas.

Houd ook rekening met de isolatie van torren tov de koelplaat. (meten )


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Dat is een goed idee met de lampen (welke spanning?) in de voedingsleidingen. Praktisch wil ik dan het liefst met verlengdraden van de voeding met de lampen in serie het driverboard alleen testen dus zonder TO-3 stuur en eindtorren. Kan ik dit doen of moet ik, omdat de stuur en eindtorren er niet aan zitten, nog belastings weerstanden of iets dergelijks monteren?

Ik wardeer elke hulp πŸ˜›

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2067
 

Q214 tm q217 zou je er even uit kunnen laten, neem gewoon een 220v lamp, alternatief is een 75 volt lamp als je die toevallig hebt πŸ˜‰

Als je goed kijkt zie je dat twee van de acht eindorren anders geschakeld staan.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Die stekkertjes zijn dat die witte met geel rood of groen gemerkte dingen?

(voor de spanning?)

dan kun je er misschien ook bij vermelden welke kleur bij welke spanning hoort..


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2067
 

Heb even mn kleurdoos gepakt, tot uw dienst πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo,

Ik heb de versterker op 237 volt gezet.

Q208 en 209 waren verwisseld in het lijstje met vervangers, ik heb het inmiddels in de eerdere post recht gezet ❗ .

Dit was dus de reden van de big BOEM. Ik heb op mijn 46e toch weer wat geleerd om de componenten die je vervangt toch nog even te meten met het schema erbij.

Nu werkt het driverboard (op de 8 stuur en eind torren van het kanaal wat nog werkte), op een kleine LS box klinkt het goed. Het probleem is nu dat ik de ruststroom kan regelen van 2 tot 5 mV over R234, dit moet 45 mV zijn. Met het originele driverboard kan ik de ruststroom wel goed instellen. Ik heb alle componenten van het driverboard nu een paar keer doorgemeten en ook vergeleken met het originel driverboard en telkens meet ik alle componenten van beide boards hetzelfde. Zou het in de vervangen dioden of transistoren kunnen zitten, dat deze spec’s toch afwijken? Onder spanning meten durf ik niet zo goed omdat mijn ogen niet zo goed zijn en ik bang ben dat ik sluiting maak met de meetpennen.

Heeft iemand nog een idee wat nu te doen?

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2067
 

Ik had gewoon een BC546 voor die Q205 en dat ging goed, volgens mij zonder de pennen te moeten wisselen, maar check dat even.
Misschien nu nog niet exact de juiste pinvolgorde bij Q205 gedaan ?

Je kunt ook eens meten wat er bij de losse eindweerstanden , bijv r240 te meten is:


   
BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 108
 

Ruststroom te laag? TIP: R234 slecht,hij meet wel goed maar daar het zo een lage waarde is is hij met de meeste meet-toestellen niet nauwkeurig te meten. Lijkt misschien onwaarschijnlijk maar was bij mijn 578 één van de grote problemen πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo,

@ Herman, in ingebouwde toestand meet ik 7mV bij het knooppunt van de 0,47ohm weerstanden (in jou schema, 0,33 ohm). Ik heb de Hfe van Q205 gemeten, de originele heeft een Hfe van 217 en de 2SD756 een van 160. Ik heb de originele tor in het gerepareerde driverboard gezet en nu is hij wel tot 45mV op te regelen. Ik moet de potmeter wel verder opdraaien dan bij het niet gerepareerde driverboard. Ik heb de BC546C besteld. Ik heb de Hfe nog gemeten van de originele Q208 en deze is 50. Volgens de spec's van de vervanger zou deze minimaal een Hfe van 50 moeten hebben dus dit zal wel goed zijn. Volgende stap Q205 vervangen door de BC546C? Dat ik op het knooppunt van de weerstanden 7mV meet ipv 0V is denk ik normaal?

@ Nikki, ik heb de weerstanden omgewisseld en dit haalde bij mij niets uit.

Verder zie ik na de grote boem de lampjes met HOT niet meer kort oplichten maar het luidsprekerrelais komt wel gewoon op.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 282
Topic starter  

Hallo,

Nu weer wat verder gekomen.

Wat Nikki had met beide 0,18 ohm/10W weerstanden was bij mij ook aan de hand. Ik kan het niet begrijpen, weerstanden uitgesoldeerd, pootjes goed schoon gekrapt en weer goed ingesoldeerd. Inderdaad het verschijnsel dat bij het bewegen van de weerstanden met het wisselen van de meetklemmen de waarde van de ruststroom met 10-20mV omhoog ging. Ik kon niet aan goede vervangers komen dus heb ik nu 2 weerstanden van 0,1 ohm/5W in serie staan.

Als ik nu beide ruststromen in koude toestand op 45mV afregel (volgens servicedoc) dan loopt het linker kanaal op tot 105mV en het rechterkanaal tot 70mV na 10 minuten en blijft dan stabiel. Ik heb het linker kanaal nu ook naar 70mV terug geregeld in warme toestand. De potmeters staan links en rechts niet in dezelfde stand en in koude toestand is het linker kanaal dus wat te laag.

Het vervangen van Q205, de tor voor de ruststroom, door de BC546C resulteerde in het uitroken van R232 en 3 eindtorren. Het lijkt erop de rustroom erg afhankelijk is van de Hfe van Q205. Hier inmiddels mijn bevindingen, zowel uitgeprobeerd bij het originele driverboard als bij het gerepareerde driverboard en telkens met dezelfde set (toen nog) originele eindtorren.

Q205:

origineel Hfe=217 ruststroom koud 45mV warm 70mV
2SD756A-C Hfe=160 ruststroom koud 5mv warm 9mV
2SD756-D Hfe=318 ruststroom koud 45mV warm 105mV
BC546C Hfe=450 ruststroom BRAND!!! zie boven

Ik dacht dat het toch zo moet zijn dat de schakeling de versterkingsfactor bepaald en niet de Hfe, deze moet natuurlijk wel voldoende zijn. Gezien de meetresultaten, lijkt het er nu op dat de Hfe wel erg de rustroom beinvloed. Kan iemand dit verklaren, mijn kennis schiet hier duidelijk tekort.

Verder klinken beide kanalen onvervormd op een kleine LS (20W). Wel is er een lichte ruis te horen in het rechterkanaal, deze is onafhankelijk van de stand van de volumepotmeter en omwisselen van het driverboard geeft ook geen verandering. De ruis is vreemd genoeg weg als ik de kabel op de ingang loshaal, ook al is er op de kabel niets aangesloten. Zou misschien de opamp op het front board kunnen zijn?

In de vorige post had ik het over de lampjes "HOT" die niet meer oplichten bij het inschakelen, dit had ik dus niet goed gezien (de zon scheen πŸ˜€ ) en ik bedoelde de "PROTECTION" lampjes maar deze lichten gewoon even op.

Met name de rustroom vind ik vreemd, als iemand hier meer van denkt te weten dan graag even laten weten. Alle hulp is overigens welkom. Als alles duidelijk geworden is maak ik wel een lijstje met vervangende typen transistoren.

De driver en eindtorren zijn voor de zekerheid allemaal vervangen.

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 4
Deel: