Een 70FA930 met storing.
Elders op deze site, in de rubriek passief, beschrijf ik een bouwprojectje van 80 liter kasten met AD1256W8-en en 25 liter kastne met AD8065W8-en.
Voor de eerste tests is mijn 70FA930 gebruikt. Die stond in de mottenballen, als reserve voor als de versterker in de living ermee op zou houden.
In plaats van eventuele tijdelijke livingvervanger is dat ding met mijn neefje en de 80 liter kasten naar zijn studentenkamer gegaan.
Daar heeft hij maar kort plezier van gehad, eind september ging het BOEM meteen na inschakelen. De luidsprekerkasten hebben niks geleden, maar de versterker was kapot.
In een plaatselijke kringloopwinkel vond mijn neefje een 70FA930 voor een prijs van 10 Euro, met een stickertje: niet getest, geen garantie. Die heeft hij gekocht en dat ding deed het meteen.
De kapotte 930 kwam terug bij mij. Ik wilden toch wel weten wat er fout was gegaan.
Goed, service manual bemachtigd en het schema eens goed bekeken. Bij het service manual: twee gele bladzijden service information, dat zijn aan te brengen wijzigingen.
Mijn 930 blijkt een van de eersten te zijn, de tor die de ruststroom regelt is nog een BC548 en de eerste wijziging uit de service information was nog niet aangebracht.
Nader onderzoek leverde op dat de vier zekeringen in de vermogensvoedingsleidingen doorgebrand waren. Waarschijnlijk nog voordat het luidspreker relais 'in' was gekomen.
De service information wijzigingen (twee elcos bijplaatsen) aangebracht en nieuwe zekeringen erin. Resultaat: een weer volledig functionerende 930.
Eind oktober doet mijn neefje's kringloop 930 ook BOEM.
We ruilen de 930-en om. Ik veronderstelde dat de storing in de kringloop 930 hetzelfde zou zijn als in mijn reserve 930.
Niet dus.
De zekeringen in de kringloop 930 zijn nog heel, de + en - 30 volt en 54 volt voor de eindtrappen zijn keurig aanwezig.
De + en - 25 volt stuurspanning wordt ook mooi opgewekt, maar de spanningen die na stabilisatie moeten ontstaan, +13,5 volt en -14 volt komen niet verder op dan +0,3 volt en -0,3 volt.
Tor 7285 blijft in geleiding, trekt daardoor de basis van tor 7281 naar zo ongeveer massa en daarmee de +13,5 volt naar die ongeveer 0,3 volt. Via tor 7283 wordt daardoor ook de -14 volt afgeknepen tot ongeveer -0,3 volt.
Met andere woorden: de boel blijft in de 'stand-by' mode, c.q. de microprocessor vindt dat dat zo moet. Op pen 7 (PA4) van de uP meet ik +4,7 volt.
Het reset-circuit rondom tor 7633 werkt correct, een handmatig geforceerde reset (pen 1 via een snoertje even naar massa) laat een relais omklappen en weer terug, maar verder niks.
De stand-by en auto-select ledjes knipperen synchroon in een onregelmatig ritme.
Uiteraard heb ik de FA930 op de manier zoals beschreven in de service manual, in de Service Test Program mode gebracht.
Het beloofde lamp/ledjes aan/uit patroon wordt netjes doorlopen, bij stap F draait de volumeknop ook netjes even op en weer neer.
Het enige wat NIET in correct verloopt: in de stappen B, D, F en G klapert minstens een van de luidspreker relais in een verrassend hoog tempo. Voor een relais wel te verstaan. Met zo'n 20 à 30 Hz.
Zo stilaan ben ik aan het einde van mijn fantasie waar nu nog naar de storing te zoeken.
Iemand in deze rubriek enig idee?
Met groet, HappyMac
ik ben met deze versterker (nog) niet bekend maar kan het zijn dat de beveiliging van de eindtrap het relais weer openstuurt omdat er misschien DC op de uitgang gezien wordt?
"Tor 7285 blijft in geleiding"
Ik ken de versterker niet zo goed, maar zou je bij deze transistor niet het probleem gaan zoeken ?
Misschien is een van die torren gewoon stuk, of slecht gesoldeerd ...