Technici: ik heb een Philips N4504 Tapedeck met problemen aan de aandrijving. Ik heb inmiddels de aandrijfsnaren (2 x) vernieuwd. Maar toen ik de spoel erop deed en op "play" drukte, ging de band eerst gewoon vooruit maar daarna langzaam en stopte ermee (dit alles duurde ongeveer 3 sec.). Heen en terug spoel gaat wel redelijk. Maar afspelen van mijn tapes (en ik heb er behoorlijk veel) gaat dus helaas niet.
Kan dit aan de motoren liggen en zo ja kan ik dat door meten/ controleren ? Ik heb inmiddels de voor en achterkant eraf liggen dus kan overal bij.
Trouwens iemand bekend hoe ik de snaar van de capstan kan vervangen. Snaar heb ik reeds thuis, maar wat moet ik allemaal losnemen ? Kent iemand een site met foto's van dit soort vervangingen/metingen ??
Groet Gerrit
dit klinkt als een uitgelubberde capstansnaar, die is nu zover uitgezakt dat in onbelaste toestand "stop" het vliegwiel nog wel enigzins aan de gang gehouden wordt, maar zodra je op "play"drukt red hij het niet meer en slipt de snaar en draait de capstand nog even uit om dan stil te gaan staan.
om de capstan snaar te vervangen moet je de beugel die over het vliegwiel staat losnemen en het gemakkelijks is ook om de clip even los te maken waar de capstanmotor mee vastgemaakt is. je kan nu de oude snaar wegnemen en een nieuwe om het vliegwiel leggen en om de poelie aan de capstanmotor (die je nu nog los in de hand hebt).
Het is een beetje googelen en hij zal er wel een paar keer afschieten maar het gaat je wel lukken.
clip er weer op zetten en de beugel weer vastschroeven en spelen maar 8)
hier staan nog wat plaatjes van een blote N4504
http://www.makarateyp.com/MG/N4504/N45041.ht m"> http://www.makarateyp.com/MG/N4504/N45041.htm
succes!
Hoi Remi,
klopt van de capstansnaar . Deze is ook helemaal uitgelubberd. Daarom ook een nieuw besteld. Wist niet dat dit ook weer invloed heeft op de aandrijving. Zal 'm eens volgens jouw tips gaan vervangen.
Bedankt. Ik laat het weten of het allemaal gelukt is.
Zoals beloofd even een terugkoppeling. Heb beide aandrijfsnaren en de capstansnaar vervangen en tapedeck loopt weer probleemloos. Wel is m'n powerschakelaar afgebroken, maar dat schijnt een algemeen probleem te zijn bij dit type deck.
Hartstikke goed!
netschakelaars zijn inderdaad vaker een probleem. ik gebruik een vervanger van Conrad die ik nog wel een beetje moet bewerken om 'm goed uit te lijnen.
ik heb toevallig net zelf ook snaren vervangen van een 4504, klinken toch best goed hoor die dingen π
jammer dat de tellersnaar al plak geworden was, da's weer leuk schoonmaken π maar JIF is een fijn wondermiddel hiervoor π‘