Beste mensen,
Ik heb thuis nog een Philips 900 serie stereo set waar ik maar geen afscheid van kan nemen. Ik heb dmv dit forum het tandwiel in mijn CD931 kunnen vervangen, waarna deze het weer prima deed!
Nu heb ik nog een probleem met mijn FA931 versterker. Het volume kraakt niet, maar valt soms helemaal weg. Ik heb hem pas helemaal schoongemaakt van binnen en het leek of ie weer goed deed, maar na 20 minuten viel toch de volume weer weg.
Soms als ik de speaker knop achter elkaar indruk, heb ik weer geluid, maar dit duurt vaak niet lang. Ook als ik de volume een ruk omhoog doe, wil ie het nog wel eens doen.
Ik heb zowel speakers A als B geprobeerd, maar allebei vertoonde dit gedrag.
Is er misschien een simpel onderdeeltje dat vervangen kan worden om dit probleem te verhelpen, of is mijn FA931 ten dod opgeschreven??
Veel dank
Dirk-Jan
meestal zitten de speakerrelais los in de soldeer , en even nasolderen zal voldoende zijn . ook de print waar de eindtorren opzitten zal wel het eea nagesoldeerd kunnen gebruiken . ik heb dat type ook gehad en dacht dat de relais op een opstaande print zaten aan de linkerkant .
groet mattie
Dank je wel voor je antwoord. Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden die dat voor mij kan doen.
Bedankt!
Je kunt daar snel achter komen door een hoofdtelefoon aan te sluiten.
Valt die niet weg dan zijn het je relais. Mogelijk moeten die schoongemaakt.
je kunt ze openmaken (klepjes boven op) en dan een beetje Kontakt61 erop, daarna met Kontakt WL schoonmaken. Er mag geen spray achterblijven, dat gaat de mechanische werking verstoren.
Ik ben nu met een koptelefoon aan het luisteren, tot nu toe (15 min) valt het geluid nog niet weg.
Ook heb ik dit nog op internet gevonden:
MODEL: FA931
SYMPTOM: Sound interrupts, defective volume control
CURE: Remove the notch from the volume control PCB. This removes mechanical tension on the connector and gives a better contact.
Zou dit ook een mogelijkheid kunnen zijn?
Ik neem aan dat dit de relais zijn? π Maar hoe krijg ik ze nu open??
Wow! wat een grote foto!
bovenop zie je een randje en 2 uitsparingen. met een klein schroevendraaiertje kun je dat dekseltje eraf wippen. (wel even de versterker van de stroom voor de zekerheid)
dan zie je het zitten. je kunt de contacjte sinspuiten met een BEETJE! contactpray, en dat even in laten werken. Dan zal het weer werken, maar daarna moet je die spray er weer uit pesten, omdat er vettigheid inzit die je mechaniek gaat verzieken. Dan heb je na 2 weken ineens geen geluid meer want dan zit het relais vast.
even googelen op Kontakt WL. Daarmee maak je na het verwijderen van oxyde met Kontakt 60 (niet 61, sorry) het relais weer schoon.
Een ander middel waar het schoomaken ook mee kan ipv Kontakt WL is isopropyl-alcohol (IPA). Dat zat vroeger in flesjes bij schoonmaakcassettes.
Misschien heeft een drogist dat.
Ja groot is ie hΓ© π
Ik denk dat het zo wel verder gaat lukken! In ieder geval bedankt voor de uitleg
gr.
Je kunt , als je er niet uitkomt, altijd even langskomen in Krimpen aan den IJssel.
Daar kunnen we het apparaat wel nazien en wellicht herstellen.
Dat is niet zo ver weg voor mij. Bedankt ik hou het in m'n achterhoofd. Ik ga er in het weekend even naar kijken.
gr. Dirk
ja die stekkers zijn prut en zitten overal in . ik heb een philips scoop gehad uit de 80's en die had er 50v 3 ampere overlopen , ja dat gaat fout natuurlijk . , overigens zit het relais erlangs en nasolderen zou het ook kunnen zijn .
Daar ben ik weer met een interessant staartje aan het probleem.
Ik heb de relais schoongemaakt met kontakt 60 en wl en heb daarna weer alles aangesloten. Hij lijkt nou niet meer weg tevallen, MAAR als ik de balance in het midden zet klinkt alles heel hol me heel veel reverb en alle lage tonen vallen weg. Als ik de balance vol op rechts of links zet, is het geluid prima, maar heb ik natuurlijk maar geluid over 1 speaker.
Rara hoe kan dit??
Heel eenvoudig.
Je moet van een van de 2 luidsprekers de 2 draadjes omwisselen.
hehe ja ik was er, als schaamvolle audiotechnicus, ook net achter π
Toch bedankt. Nu maar hopen dat ie het blijft doen!