ik had een probleem met de analoge uitgang van de CD951, het rechterkanaal deed het wel, maar heel zachtjes t.o.v. links.
na wat meten bleek dat de spanning na een weerstand die voor de laatste FET zit zo'n beetje weg was.
Die FET moet ervoor zorgen dat de uitgang 'gemute' wordt als er geen (digitaal) signaal is.
Als ik even links en recht aan elkaar legde, was ook het linkerkanaal goeddeels weg.
Eerst kon ik de FET helemaal niet vinden en ook de andere transistoren ervoor niet. Ik had een schema van de CD950, ik dacht eerst dat er wel veel veranderd is, maar het bleek allemaal SMD spul te zijn aan de onderkant van de print. dan kom je toch aardig aan 't slopen voor je erbij kan.
de FET had sluiting en zette zo altijd de uitgang in de mute stand.
ik heb 'm eraf gehaald, goh wat is dat klein pestspul zeg!
en nu heb ik weer mooi stereo, net zoals hij digitaal ook doet.
Ik kan ook niets ontdekken, als ik de CD stop en dan met de koptelefoon op de versterker vol opendraai ruist er niets, ik heb geen verschil in links en rechts op dat vlak.
Ik laat 'm er maar uit denk ik. Of weet iemand nog een dringende reden om wel zo'n FET op te snorren en erin te zetten?
Mocht je hem willen, ik heb de service manual van de cd951....
digitaal?
hoi
je kan het beste die andere fet er ook uithalen de fets zorgen voor inpandantie van de opamp zonder die fets wordt ie hoog ohmig.
als je nog wat wilt weten vraag het me gerust ik repareer die zooi al jaren.
het zijn hele goeie spelers.
groetjes jim
bedankt voor de tip Jim!
Sorry, jep, digitaal. π
Hoi,
Nog iemand een idee waar ik dat fameuze tandwieltje voor mijn CD931 nog kan vinden aan een deftige prijs?
Alvast bedankt voor jullie antwoord,
Francis Arteel,
@frqncis wrote:
Hoi,
Nog iemand een idee waar ik dat fameuze tandwieltje voor mijn CD931 nog kan vinden aan een deftige prijs?
Alvast bedankt voor jullie antwoord,
Francis Arteel,
Waar je het originele tandwieltje kan vinden weet ik niet maar ik heb hem gevonden in een opel kilometerteller! π― Ha,ha mijn cd 940 had het probleem ook, dus ik het beestje maar eens opengemaakt en ja hoor de tandjes kapot. Ik dacht, als ik nou eens het bovenste stukje eraf haal en dan op zoek naar een vergelijkbaar stukje tandwiel en die er dan vervolgens op lijmen, ik vond hem in een oude kilometerteller.
Ik moest de tandjes wel een beetje op maat slijpen en schuren maar het werkt nog steeds, hij maakt wel ietsje meer lawaai maar hij doet het tenminste weer!! π π π
Dus als je hem goedkoop weer werkend wil hebben is dit een oplossing.
Hoi,
Bij Conrad krijg je ook passende tandwielen, kwestie van knippen en plakken en hij kan weer jaren mee. Kosten iets van een euro die plastic wieltjes... Even kijken bij modelbouw (radiografische auto's en zo).
Groetjes. π
Ik wilde eerst ook bij conrad kijken maar had geen geduld om een paar dagen te wachten.