Meldingen
Alles wissen

DFA888 gerepareerd!

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
508 Bekeken
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Ik ben me toch even trots op mezelf πŸ˜€

Mijn ooit nieuw aangeschafte DFA888 had al heel lang geen zin meer om nog langer geluid te maken van digitale signalen.
Nu had ik er nog een en dat was mooi handig om e.e.a. te vergelijken qua spanningen en zo.

De kapotte had nogal zwart geworden plaatsen op de print, de andere was daar wel wat donkerder, maar niet zo doorbakken als deze.
Deze heeft ook wel heeeeeel veel aan gestaan, dus misschien komt het wel daarvan.

in ieder geval stond er een weerstand open en waren een handvol kleine elco's stuk.
nog wat ander grut vervangen wat een beetje raar doormeette, maar die bleken toch goed toen ze eenmaal los waren.

Ook een spanningsregelaar nog vervangen en toen deed ie het verdorie nog steeds niet.
Het kon eigenlijk alleen nog maar de TDA1541 zijn, en -in dit geval gelukkig- stond er geen S1 stempeltje op. Bij z'n buurman ook niet overigens

Nu had ik bij de kringloop eens een CD speler meegenomen waar ook een TDA1541 in zit, en omdat ik 'm toch dubbel had (CD speler) heb ik deze maar opgeoffert.
Eerst als proef een ander IC losgesoldeerd om even te zien of en hoe het gaat voor ik de DAC zelf los maakte.
Nog wel met de bus vriesspray in de aanslag zoetjes aan de TDA eruit gehaald.
De oude TDA uit de DFA was al lastiger, maar uiteindelijk kwam hij er toch af.
Met wat moeite de "nieuwe" TDA op z'n plek gekregen, je moet heel erg oppassen want de printbaantjes van de DFA printen zijn ronduit slecht, dwz zolang je eraf blijft is het goed maar met de soldeerbout erbij is het snel gebeurt met de eilandjes, ze hebt ze zo los.
en ik gebruik geen bout waarmee je ook dakgoten dichtkrijgt πŸ˜›

Alle stekkertjes er weer op en met de print buitenboord proefdraaien.
Heerlijk! hij doet het weer :mrgreen: en hij klinkt fijn ook 8)

Nu kunnen ze allebei weer in elkaar en heb ik mooi weer plek voor de volgende reparatie

Citeren
(@bad-santa)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

MOOI WERK!!!

We zijn een klein groepje doe het zelfers πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Mooi man! Je had ook een voetje erin kunnen zetten, maar blijkbaar kunnen die 1541's wel wat hebben en hij werkt, da's perfekt.

BeantwoordenCiteren
Deel: