Meldingen
Alles wissen

En alweer een AH380 met een mank kanaal.

11 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
738 Bekeken
(@solderdrop)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Topic starter  

Helemaal nieuw op het forum, val ik maar even met de deur in huis: ik heb hier een Philips AH380 met één mank kannaal.

Het ding even opengeschroefd natuurlijk en in het linker kanaal is goed te zien dat er in gespit is. Ook is de ruststroom hier veel te groot (honderden mV over de power weerstanden, aan de andere kant is dat 15 mV!).

Ook missen er knopjes, is de powerschakelaar defect (altijd aan), maar dat zijn bijkomstigheden. Er komt wel gewoon geluid uit (niet op max vermogen geprobeerd en nog niet op de scoop gehad), maar de linkerkant wordt natuurlijk helemaal overbodig knap warm en dat is ook weer zonde.

Op de print zie ik opvallende verschillen tussen links en rechts;
TS610a: C2910 -- TS610b: C1815 (een 2SC1815 dus)
RS611a: C2911 -- TS611b: C1815
R628a: 7 ohm -- R628b 33 ohm
D619a: 390 ohm ipv 330 ohm (wel een rare aanduiding voor een weerstand, overigens?)

Enfin, even zoeken hier op het forum levert wel een scan van een service manual op, maar die is qua resolutie niet zodanig dat ik daar alle info uit kan halen...

Slopen kan altijd nog, maar het leek me wel leuk om eens te kijken of ik die stuurtrap weer in orde kan krijgen door er de originele torren in te zetten en die weerstanden weer in terug te plaatsen.

Dus vraag 1: staat ergens een betere scan, of kan iemand mij daar aan helpen?
vraag 2: heeft iemand ervaring met bovengenoemde vervangings torren?
Ik kan al de datasheets er wel bij gaan halen, maar mogelijk hebben jullie dit allang gedaan en hoef ik dat wiel in ieder geval niet opnieuw uit te vinden.

Alvast bedankt voor de aandacht,

Bart.

Citeren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hallo,

Stuur maar een email, dan heb ik wat terug te sturen 8)

Groeten,

Willem

BeantwoordenCiteren
(@solderdrop)
Active Member
Topic starter  

E-mailtje onderweg.

BeantwoordenCiteren
(@solderdrop)
Active Member
Topic starter  

Schema's binnen gekregen. Hartelijk dank :D.

Inmiddels wel gezien dat er aardig wat gerommeld is in het linker kanaal. Niet alleen wat torren van het beveiligingscircuit zijn vervangen, ook de eindtorren zijn aldaar vervangen door MJ15024G's en MJ15025G's.

Zijn dat bekende vervangers, of hebben ze er zomaar iets in geramd? Ik kon geen datasheets van de originele 2SD732 en 2SB696 vinden.

Verder zit er nog een extra weerstand in, die niet op het schema getekend staat. Tussen de anode van D611a en de kathode van D612a (dus parallel aan C614a) zit nog een 390 ohm weerstand. Deze is duidelijk niet origineel, maar in het rechterkanaal zit er eentje van 330 ohm die eruit ziet alsof hij daar wel origineel zit. Het verschil met fabriekswerk en het latere gebroddel is namelijk goed te zien 😯 . De printopdruk onder die weerstand is: "D619", en die staat ook niet op het schema/onderdelenlijst.

Is iemand bekend met deze modificatie?

BeantwoordenCiteren
(@solderdrop)
Active Member
Topic starter  

Ik probeer hier een berichtje bij te zetten, maar krijg de hele tijd een server error...

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

@SolderDrop wrote:

Ik probeer hier een berichtje bij te zetten, maar krijg de hele tijd een server error...

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

dan zit er waarschijnlijk een vermelding van mfbfreaks.kom -met een c- in jouw verhaal?

BeantwoordenCiteren
(@solderdrop)
Active Member
Topic starter  

@Remi wrote:

dan zit er waarschijnlijk een vermelding van mfbfreaks.kom -met een c- in jouw verhaal?

Dat zal wel een inside joke zijn? Ik ben nog nat achter de oren hier op het forum.

Er zit geen vermelding van genoemde verwijzing in het verhaal dat ik hier wilde posten. Zal er maar eens een mailtje aan info@mfbfreaks.nl aan wagen, want dat stelt de foutmelding ook nog voor.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

nee was geen inside joke maar kan me voorstellen dat je dat dacht.

het is m.i. wel door een woord dat in jouw bericht voorkomt waarom hij de fout geeft.
er is een filter actief dat hiervoor zorgt en vroeger zat mijn suggestie daar ook tussen.
die komt nu wel door maar wordt wel verbouwd zie ik net, probeer maar eens met preview 😉

BeantwoordenCiteren
(@solderdrop)
Active Member
Topic starter  

Inmiddels alweer wat wijzer geworden.

Omdat de balansinstelling wel werkte, maar de ruststroominstelling niet, heb ik het circuit metTS608 en TS609 maar eens onder de loep genomen. Hier zat ook een weerstand van 33 ohm in, die vervangen was door 8 ohm (vier maal 33 parallel)...

TS608 (2SC1913) bleek zo dood als een pier en is nu vervangen door een 2SC1524 uit de junkbox. Volgens de datasheets redelijk vergelijkbaar. Ook die 8 ohm weer vervangen door een 33 ohm.

De eindtorren (MJ15025G en 15024G) ook maar aan de transistor doormeter gehangen: er is tenminste één 15025G niet helemaal jofel meer, dus daar heb ik er twee van in bestelling.

Met een halve eindtrap bezetting (TS652 en TS653 zitten er nog in, zodat het beveiligingscircuit gewoon werkt) is nu ook de ruststroom weer netjes af te stellen.

Kortom: er komt weer leven in de brouwerij 😀 .

Nu eens op zoek naar een vervangende netschakelaar en drie knopjes voor de luidsprekerschakelaar resp. de volumeregelaars. Valt alles misschien toch nog mee...

En misschien ook nog voor de zekerheid die beveiligingscircuits checken, want daar zitten vervangingstorren in. Even uitsolderen en testen is nu een kleine moeite.

Darn, wat duurt tante Pos toch lang als je op een paar torren zit te wachten 😕

BeantwoordenCiteren
(@solderdrop)
Active Member
Topic starter  

@Remi wrote:

er is een filter actief dat hiervoor zorgt en vroeger zat mijn suggestie daar ook tussen.

Poehee, dat was even zoeken.
Het woord waar het filter over struikelde: "transistort-ester", of meer specifiek: "t-ester". Maar dan zonder streepje; mét streepje kan ik het hier niet posten.... 😕

Bedankt voor de tip!! Daar was ik anders nooit achter gekomen.

@admin: filter even aanpassen?

BeantwoordenCiteren
(@solderdrop)
Active Member
Topic starter  

Inmiddels een setje nieuwe eindtorren erin gezet, de ruststroom en de balans afgregeld en een haluurtje laten blazen. Klonk netjes, voor zover ik dat op de rommelzolder kan beoordelen...

Ik zal 'm nog een paar keer laten spelen en dan de instelling controleren.

Nu nog een schakelaartje pas maken en dan kan de boel weer dicht!

BeantwoordenCiteren
Deel: