Meldingen
Alles wissen

FA 890 groene lampjes

23 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
1,233 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Hoi,

Witte (kleurloze) LED's zijn wellicht een optie alhoewel ik vrees dat je de "warmte" van een echte gloeilamp zult gaan missen...

Ik heb al heel wat schema's van de 800 en 900 series doorgebladerd en geloof me de lampjes zijn allemaal anders aangesloten en hebben diverse spanningen; tot nu toe heb ik 5, 8 en 12 Volt kunnen ontdekken. Voor wat betreft de stroom zijn ze wel (enigszins) gelijk namelijk 60mA. Problem opgelost, toch?

Die lampjes krijg je bij zowat iedere elektronicashop (ook on line). Je hoeft in principe alleen op het Ampèrage te letten zodat je geen verschillen in helderheid krijgt. De spanning is niet zo van belang, deze kun je aanpassen middels een weerstand van 0,5 Watt in serie. De weerstand die je nodig hebt is heel simpel te berekenen:

R = ( Ua - Ul ) : Il

R = weerstand die je nodig hebt (in serie)

Ua = spanning die je in het apparaat meet waar het lampje zit.

Ul = spanning die het lampje nodig heeft

Il = de stroom door het lampje

Ik hoop dat mijn vage natuurkundekennis me niet in de steek heeft gelaten... Correcties worden uiteraard gewaardeerd.

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

@m0vieman wrote:

Hoi,

Witte (kleurloze) LED's zijn wellicht een optie alhoewel ik vrees dat je de "warmte" van een echte gloeilamp zult gaan missen...

Ik heb al heel wat schema's van de 800 en 900 series doorgebladerd en geloof me de lampjes zijn allemaal anders aangesloten en hebben diverse spanningen; tot nu toe heb ik 5, 8 en 12 Volt kunnen ontdekken. Voor wat betreft de stroom zijn ze wel (enigszins) gelijk namelijk 60mA. Problem opgelost, toch?

Die lampjes krijg je bij zowat iedere elektronicashop (ook on line). Je hoeft in principe alleen op het Ampèrage te letten zodat je geen verschillen in helderheid krijgt. De spanning is niet zo van belang, deze kun je aanpassen middels een weerstand van 0,5 Watt in serie. De weerstand die je nodig hebt is heel simpel te berekenen:

R = ( Ua - Ul ) : Il

R = weerstand die je nodig hebt (in serie)

Ua = spanning die je in het apparaat meet waar het lampje zit.

Ul = spanning die het lampje nodig heeft

Il = de stroom door het lampje

Ik hoop dat mijn vage natuurkundekennis me niet in de steek heeft gelaten... Correcties worden uiteraard gewaardeerd.

Groetjes. πŸ˜‰

8): bijna goed:

als je lampjes in serie zet, moet je het aantal lampjes ook meenemen in de berekening:

R = ( Ua - n*Ul ) : Il n=aantal lampjes

Het vermogen dat je in de voorschakelweerstand stopt reken je uit met P=I*I*R

stel dat je 36V voedingsspanning hebt en drie 8V-60mA lampjes, dan wordt de voorschakel weerstand R = (36 - 3*8 ) : 0,06 = 200 ohm

Het vermogen dat je in deze weerstand stopt is P = 0,06*0,06*200 = 0,72W

in dit geval stook je de 0,5W weerstand dus langzaam naar z'n grootje en gaat het licht weer uit πŸ˜›

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Ja ja het is me wat allemaal... πŸ™„

Dat hele verhaal snappen de meesten toch niet dus waarom doen we ons zoveel moeite? 😈

P.S: de lampjes zelf (de gloeidraadjes) hebben ook een weerstand en die zijn we vergeten in de berekening. We gaan het dus nog eventjes iewat ingewikkelder maken voor het gemak. hahaha. Geintje! πŸ˜†

Edit: naarmate het lampje warmer (en ouder) wordt, verandert die weerstand zelfs. Snappen we het nog? hihihi. πŸ˜€

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

@m0vieman wrote:

Ja ja het is me wat allemaal... πŸ™„

Dat hele verhaal snappen de meesten toch niet dus waarom doen we ons zoveel moeite? 😈

P.S: de lampjes zelf (de gloeidraadjes) hebben ook een weerstand en die zijn we vergeten in de berekening. We gaan het dus nog eventjes iewat ingewikkelder maken voor het gemak. hahaha. Geintje! πŸ˜†

Edit: naarmate het lampje warmer (en ouder) wordt, verandert die weerstand zelfs. Snappen we het nog? hihihi. πŸ˜€

Groetjes. πŸ˜‰

welnee joh, die lampweerstand zit al in het stukje n*Ul:Il , in het voorbeeld van 8V-60mA is de totale lampweerstand (3*8 ) / 0,06 = 400 ohm, of 133,33 per lampje.

de totale weerstand in 't voorbeeld van 36V is 36/0,06 = 600 ohm.
en dan is de voorzet weerstand 600-400 = 200 ohm

tja veranderende weerstand, het is maar ongeveer precies he? je moet ergens mee rekenen, als je de stroom op 60mA stelt, en spanning niet laat veranderen is de weerstand ook vast.

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Hoi,

Nu wil ik nog ff het onderste uit de kan halen! 😈

Hoe zat dat ook alweer met (zelf)inductie? Het wolfraamdraadje is immers een soort spoel (zeg maar een opgerolde draad)...

Zo en nu jij weer. πŸ˜›

P.S: we gaan door tot het bittere einde. πŸ˜†

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

πŸ˜€

grin.. het is een niet ideale spoel op een gelijkspanning

volgens mij heb je dan op z'n hoogst even bij het inschakelen een beetje effect van de "spoel".

immers U = L * di/dt en Zl = jωL en bij een niet ideale spoel geldt Zl = Rl + jωL

omdat Ο‰=2*pi*f en f is bij gelijkspanning toch nul, hou je alleen Rl over.

en dan ben je weer terug bij het oorspronkelijke voorbeeld πŸ˜›

nou niet verder hoor, anders val ik door de mand haha πŸ˜‰ πŸ˜€

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Hoi,

Ik constateer dat je het BINAS of het Polytechnisch zakboekje (zo je wilt) goed bewaard hebt! 😯

I rest my case. πŸ˜›

Groetjes. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

πŸ˜›

't was leuk hoor πŸ˜€

Remi

BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2