Meldingen
Alles wissen

FA930 geen geluid

18 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
1,140 Bekeken
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Beste MFBfreaks,

Ik heb hier een FA930 staan waar geen geluid uit komt.. er staat tevens geen spanning op de eindtrap of bij de volumeknop. Ook uit de koptelefoonuitgang komt geen geluid.

De versterker gaat echter wel aan, lampjes branden etc.

Wat zou het kunnen zijn? Ik vermoed dat de eindtrap niet is opgeblazen aangezien de koptelefoonuitgang ook geen geluid geeft. ik zal de eindtrap eens los proberen aan te sturen met een voorversterk, het resultaat zal ik hier nog posten.

groeten, michel

Citeren
(@annihilism)
Reputable Member
Topic starter  

Ok, het voorversterker gedeelte van de FA930 blijkt dus in orde te zijn (vreemd genoeg aangezien de koptelefoonaansluiting het niet doet 😯 )

Hoe heb ik dit gestest, ik heb de op de processor out van de FA930 een Yamaha eindversterker aangesloten, nu is er dus wel geluid.... Het vreemde is dat ik het volume niet kan regelen met de FA930, hij blaast gewoon vol vermogen door de eindversterker.

Het ligt dus bij de eindtrap, hier staat ook geen spanning op. Is er ook een verklaring waarom de volumeregelaar het niet doet? en iemand misschien een idee wat er precies kapot kan zijn?

groeten

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Zittten 4 zekeringen in dacht ik. Zwarte ronde dopjes. Mogelijk heeft iemand em een keer hard gezet met boxen A Γ©n B eraan, dan wordt ie met 3 ohm belast en dat vindt een 930 niet goed. Kan alleen de zekering zijn, dan heb je geluk, of d'r is meer stuk dan wordt het lastig. Zien de weerstanden etc er goed uit?

Ik heb het gehad, een 930 met 2 kapotte zekeringen. Was verder niks mis mee, alleen had iemand daar dus 2 paar 6 ohm boxen op gehad. Terwijl achterop staat......

BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Topic starter  

Heb ze net even doorgemeten, het zijn 6 zekeringen in totaal.

Bij mij staan er op 2 spanning, de andere vier loopt geen spanning over heen

Ik gok dus dat het de zekeringen zijn? Zo ja, dan is dat heel mooi :D.

Bedankt voor je reactie trouwens.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Je moet ze ohms doormeten als de versterker uit staat πŸ˜‰ Niet op spanning.
Kan ook wel maar dan zijn degenen stuk waar spanning over staat.

Er staat iets op bijv 2A T , da's 2 ampere traag.

Het zijn lage zwarte ronde dopjes. Die zijn wel te koop bij een onderdelenzaak of wellicht te bestellen via de webshop.

Let wel: zekeringen gaan vrijwel nooit zomaar stuk. het kan zijn als je er een nieuwe inzet dat die er meteen ook uit fikt. Dan is er wat anders aan de hand. Maar ik heb eens een 930 gehad die gewoon overbelast was geweest.

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Op een defecte zekering staat aan een kant wel, en aan de andere kant geen spanning.
Als je spanning in die buurt gaat meten moet je er ook rekening mee houden dat er weleens wisselspanning op kan staan. Staat je meter op gelijkstroom geeft vaak hij geen wisselstroom aan.

Als je zekeringen zoekt kan ik de nummers in de webshop opzoeken als je wilt. Dat scheelt jou tijd.

BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Topic starter  

Hey hardstikke bedankt.

Ik zal morgen even de weerstanden op het aantal ohms doormeten. Als ze defect zijn dan bestel ik ze gelijk even hier. Hoop dat het alleen de zekeringen zijn en dat er niet meer aan de hand is πŸ˜›

BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Topic starter  

Nou heb ff een fatsoenlijke multimeter gekocht (die andere was wel heel erg).

Heb dus ff de weerstand gemeten tussen de zekeringen.. bij 2 zekeringen meet hij geen weerstand. bij de andere 4 meet hij 1 Ohm......

BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Topic starter  

Zo heb ook ff een foto'tje gemaakt van de 2 zekeringen die defect zijn. (hier staat dus spanning op en meet ik geen weerstand over (edit: hier stond iets fouts :P))

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

nou is 1 ohm wel veel voor een zekering, maar je mag wel aannemen dat het goed is als de meter hetzelfde laat zien als je de twee meetpennen tegen elkaar houdt.

nieuwe erin van dezelfde waarde en met een beetje mazzel ben je dan klaar. ploffen ze weer dan is er wel een serieus probleem en moet je ook zeker niet gaan experimenteren met b.v. zwaardere zekeringen.

BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Topic starter  

Sorry, ik zei het verkeerd.....

De weerstanden hebben dus allemaal rond de 1 ohm.... alleen die 2 meet ik dus helemaal niets door. Heb tevens ook al een aantal losse contacten gezien...

Moet trouwens zeggen dat dit allemaal wel weer leerzaam en leuk is :P.

BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Michel, als je de 930 alleen gebruikt dus zonder de yamaha versterker, heb je dan de brugjes in de processor in en uitgangen zitten?

Joop

BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Topic starter  

die heb ik dan vanuit de ingang in de uitgang zitten inderdaad, ik heb ook al een losse voorversterker er op aangesloten en kijken of dat werkte, maar ook geen geluid, maar ik ga straks maar eens de zekeringen vervangen, heb hier een paar (gemodificeerde) glaszekeringen liggen :P, die wat makkelijker te vervangen zijn :P.

BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Topic starter  

En hij doet het weer perfect!

Het waren dus gewoon de zekeringen, heb ze er uit gesoldeert en de nieuwe glaszekeringen er in gezet. Wat kan zon ding soms toch ook makkelijk te repareren zijn :P.

Groeten, michel

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

❓ zekeringen eruit solderen? of bedoel je nu de weerstanden

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: