Ik ben op zoek naar de gevoeligheid van de ad8066 woofer, ik kan het alleen nergens vinden.
Heeft iemand het toevallig ergens gevonden of gemeten?
Ik zou het graag willen weten omdat ik van plan ben de tweeters van me 22RH423 te vervangen voor fabric dome tweeters, alleen er zijn bijna alleen maar 8 ohm tweeters te krijgen, die gaan dus wel 3 db zachter klinken dan.
Hallo Bob, volgens thiele-small.com is de gevoeligheid 84Db
Groet Jeroen.
@bob wrote:
Ik ben op zoek naar de gevoeligheid van de ad8066 woofer, ik kan het alleen nergens vinden.
Heeft iemand het toevallig ergens gevonden of gemeten?
Ik zou het graag willen weten omdat ik van plan ben de tweeters van me 22RH423 te vervangen voor fabric dome tweeters, alleen er zijn bijna alleen maar 8 ohm tweeters te krijgen, die gaan dus wel 3 db zachter klinken dan.
Ik kom net terug van een leuk bezoekje van onze webmaster. Ik heb net even snel de T/S paramters van de eerste de beste AD 8066/W4 opgemeten en de speaker voldoet geheel aan mijn verwachtingen.
Dc Resistance = 4.1 Ohm
Resonance frequency = 46.2 Hz
L = 0,5 mH (Handig voor Zobel netwerkjes).
Qms = 4.343
Qes = 0.751
Qts = 0.641
Mmd = 16.06 gram
Vas = 51.56 Liter
BL factor = 5.05
Rendement = 90.3 dB/W/m
EBP = 61.5
Deze speaker is volgens de huidige ontwerpnormen zeer geschikt voor gesloten kasten en ook redelijk geschikt voor basreflex kasten. Het rendement is zelfs 1 dB hoger dan ik verwacht had, maar zakt ietjes in elkaar (rond de 89 dB) als de resonantie frequentie lager wordt.
groetjes,
-=Kees=-
Ik heb wel een scan van het databoek.
Philips mat ze toen tegen 96dB/m bij operating power.
Als operating power werd 2.5Watt gegeven,
dus dat zou 96-(10*log2.5)= ca 92
Dat is wel 1.7dB/W hoger dan wat je gemeten hebt. Maar ja, misschien waren de condities iets anders, zij hebben het over een 80 liter gesloten box met 1kg glaswol als demping.
Hoe had je ze gemonteerd?
De andere gegevens: de R zou 4.3 zijn volgens de data, f res=39Hz
Power handling capacity zonder filter in 25 liter gesloten box = 40W
btw, ik heb die parameters als text file maar bij de gegevens gezet π
@Zapper wrote:
Philips mat ze toen tegen 96dB/m bij operating power.
Als operating power werd 2.5Watt gegeven,dus dat zou 96-(10*log2.5)= ca 92
Dat is wel 1.7dB/W hoger dan wat je gemeten hebt. Maar ja, misschien waren de condities iets anders, zij hebben het over een 80 liter gesloten box met 1kg glaswol als demping.
Hoe had je ze gemonteerd?De andere gegevens: de R zou 4.3 zijn volgens de data, f res=39Hz
Power handling capacity zonder filter in 25 liter gesloten box = 40Wbtw, ik heb die parameters als text file maar bij de gegevens gezet π
Ik kom bij andere Philips speakers ook op soortgelijke parameters uit, behalve de resonantie frequentie. Die ligt rond de 50 Hz. Die 50 Hz is geen reden om zorgen te maken, want de Qts factor ligt tamelijk hoog, dus komen er wel diepere lage tonen uit deze speaker. Het rendement is rond de 91 dB/W/m en dat is zeer netjes voor een dergelijke 8" bas speaker. In 25 Liter behuizingen zal het rendement 1 a 2 dB toenemen. De woofers die Philips destijds maakte liggen tussen PA en Hifi in. Tegenwoordig gebruikt HK Audio (Lucas XT) nog soortgelijke woofers en de klank lijkt er ook veel op.
Het rendement is de reference efficiency. In werkelijkheid kan het rendement ietsjes hoger liggen.
De meetmethode die ik gebruik is de Delta Mass methode. Hiermee bepaal ik de membraam massa. De Qes en Qms haal je uit de impedantiekromme. Ik heb mijn meetmethode ook toegepast op Visaton luidsprekers en vergeleken met die van Visaton zelf. Dit klopt vrij aardig, maar is nogal afhankelijk van de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid.
groetjes,
-=Kees=-
@Zapper wrote:
De andere gegevens: de R zou 4.3 zijn volgens de data, f res=39Hz
Power handling capacity zonder filter in 25 liter gesloten box = 40W
Ik kom een ander fenomeen tegen. Bij veel luidsprekers met een stijve ophaning zakt de resonantie frequentie na een aantal jaren. Ook de woofers met foamrand laten hetzelfde zien, om vervolgens te gaan scheuren of verweren.
Bij woofers met een rubberen rand zie ik het omgekeerde. De resonantie frequentie van de oudste woofers gaat omhoog van 39 Hz naar 54 Hz. Waarschijnlijk wordt het rubber steeds harder en gaat waarschijnlijk na enkele tientallen jaren (misschien na 50 jaar pas) scheurtjes vertonen. Ik vraag me af of het inwrijven met talkpoeder een mogelijke optie is om het rubber in goede conditie te houden.
groetjes,
-=Kees=-