Ik heb een Philips cd-100. Als ik deze aanzet, dan hapert het geluid en heeft hij wat moeite om de tracks te volgen.
Is hij eenmaal warm, dan speelt hij goed.
Wat is er defect aan het gaan, welke onderdelen zou ik moeten vervangen?
Slechte elco's? Zo ja, welke moet ik dan aanpakken?
Dank voor alle hulp en tips.
Er gaan zeker elco's stuk in de cd100, niet steeds dezelfde.
Om nou alle elco's te gaan vervangen gaat wat ver, je zou in dit geval veel hebben aan een capacitietsmeter.
Als je die niet hebt zou ik beginnen met een stuk of 10 in de voeding te vervangen.
Is de capaciteit van een elco te meten met een multimeter?
Er bestaan niet zoveel multimeters met en goede capaciteitsmeting helaas.
In de webwinkel hebben we een aantal capaciteitsmeters (dan geen multimeter) , deze is het gunstigst kwa prijs/kwaliteit:
http://webwinkel.mfbfreaks.nl/aanbiedingen/parts/capaciteitsmeter.ht m"> http://webwinkel.mfbfreaks.nl/aanbiedingen/parts/capaciteitsmeter.htm
Zelf heb ik een fluke 87IV , deze multimeter heeft wel een capaciteitsfunctie tot 20mf
Inmiddels pakt hij helemaal geen cd's meer.
Hij draait nog wel.
(Ik moet mij nog buigen over een capaciteitsmeter)
Is er niemand die dit probleem bekend voor komt en tips heeft waar ik het moet zoeken?
Zijn het bijv. de elco's in de voeding?
de elco's van 100uf in de voeding en wat elco's op het cdm bordje , maar dit blijft komen en vervangenvan alle elco's behalve de grootste is vaak beter . dit is bijelkaar 3 euro aan elco's
Dank voor het antwoord.
Heeft u misschien een lijstje van alle elco's van de cd100/30?
hier is het schema met de elco's in de bestukkingslijst http://www.nostatech.com/philips/philips063/cd100.pdf , zo te downloaden bij wil manshande . let wel dat het schema 65 mb groot is .
groet mattie
Dank voor de hulp
CDM bordje:
Bedoelt u daarmee de PRE-AMPL. en LASER PCB?
Hoe krijg ik de twee lintkabels los die naar de laser gaan of kan ik die beter vast laten zitten?
Met het vervangen van de elco's, ook alle kleine op het grote mainboard vervangen?
ja , alle kleine elco's vervangen en soldeer de spanningsregelaars na die tegen de achterkant zitten .
Hoe krijg ik de twee lintkabels van de print los die naar de laser gaan of kan ik die beter vast laten zitten?
over het algemeen zit deze lintkabel aan de printzijde vast met een (witte)connector met een klemslotje. je kan als het goed is links en rechts van de lintkabel een stukje kunststof een paar millimeter omhoog trekken en daarmee komt de kabel vrij en kan je hem er makkelijk uit trekken.
bij weer monteren eerst het slotje omhoog zetten dan de lintkabel zo ver mogelijk insteken en het slotje weer aandrukken.
Ik heb de 100uF voedingselco's en 2 van 33uF vervangen plus de elco's op de CDM print. Alles werkt weer.
Als ik de andere elco's in huis heb, vervang ik de rest ook. Dat zijn er nog wel aardig wat.
Een kennis van mij heeft ook een cd100, daar komt geen geluid meer uit.
Is dat ook een elco probleem?
ik heb ook al 2 cd100 gehad die eerst wel geluid hadden en daarna niet meer , dit kwam door de elco's die te slecht waren en daarom ging de chip die voor de beide dacs zit stuk , dit is een chip die meer stuk gaat , ook bij de cd101 en 200 dacht ik . als de speler verder wel gaat lopen en afspelen dan veel kans dat de saa7030 stuk is gegaan die zet de digitale uitgang om in links en rechts voor de dacs .
als je op pootje 1 , 2 en 28 van de dacs geen signaal krijgt met de scope gemeten dan is dat saa7030 ic stuk