Bij een kamertemperatuur van rond 25 graden (zolder) wordt mijn CD100 erg warm aan het koelblok aan de achterzijde. Na 1 uur spelen is dit haast niet meer vast te houden.
Door de warmte gaat hij op een gegeven moment ook vreemd doen.
Ik heb alle elco's net vervangen.
1. Is deze warmte ontwikkeling normaal?
2. Hoe is dit intern op te lossen?
3. Is er een defect waardoor deze warmte ontstaat? Alles lijkt goed te werken.
Ze worden heel warm maar of het te warm is zou je kunnen meten met een watt meter. Als dat niet boven de opgegeven waarde uitkomt dan kan dat niet de reden tot de problemen zijn.
Hi
je kunt de cd100 omzetten op 240 Volt.
zie de manual. het is wel even pielen met een draad die naar de andere kant van de trafo moet.
omdat de spanning die van de trafo komt dan lager wordt (aan secundaire kant) is er minder verschil tussen de ongestabiliseerde en de gestabiliseerde en geeft minder verliezen in de regelaars achterop.
Raar doen na een paar uur kan betekenen dat een regelaar niet goed meer is. Maar misschien helpt het op 240 zetten. Een spanningsregelaar is gespecificeerd voor een bepaalde maximum ingans-spanning, en nu je verse elco's erin hebt gezet kan die iets te hoog zijn, omdat de netspanning hoger is dan vroeger (230 ipv 220)
Vaak werken antieke apparaten nog een beetje door die hogere netspanning, dan worden slechte elco's gecompenseerd daardoor.
Maar eigenlijk is de levensduur van electronische consumenten apparaten tot zo'n 10 jaar. Daarna is het meegenomen wat je krijgt.
Ik zie dat ik i.p.v. nummer 4 op de trafo nummer 5 moet gebruiken.
Maar hoe weet ik dat ik de juiste pak, want er staan geen nummer bij.
Er zijn aan de andere kant 3 leggen solderogen naar wikkelingen op de trafo.
Hoe krijg ik het plastic kapje aan de bovenzijde van de trafo los?
Met een ohm meter meten op 240 volt moet de waarde op de stekker hoger zijn dan op 220
dat doet niet zoveel dat hij oververhit raakt, ik denk dat er iets in de voeding te veel stroom trekt , kan een elco zijn of mkt , of er is een spanningsregelaar stuk. wat staat er voor spanning op de regelaars ? ze kunnen max 30 volt hebben , maar meer stroomafname bij hogere spanning is meer hitte .
dat met pen 4 en 5 is zoeken bij philips trafo's , meet gewoon de spanning vanaf de huidige aansluitingen . de 240v tab zal nu hogere spanning voeren als je netspanning , dat is dan 17 volt hoger of in die richting , dat is je 240v tab .
Als ik de spanning aan de primaire kant meet, dan zou ik de zwarte draad van pen 4 moeten verplaatsen naar pen 5.
Ik meet nu tussen pen 1 (N) en pen 5 een waarde van zo'n 240 volt (voordat ik iets aangepast heb met het netsnoer op pen 1 (N) en pen 4.
Het lijkt er op dat ik pen 5 gevonden heb.
Ten aanzien van de elco's:
Ze zijn allemaal nieuw. Dan zou er toch geen defecte mogen zijn?
Gaat het dan om de grote voedingselco's?
Omgebouwd naar 240 volt en hij speelt.
De spanningen aan de secundaire kant van de trafo zijn inderdaad lager. Dank voor de tip. Ik hoop dat dit het probleem oplost.
Laat hem nu een poosje spelen.
Ten aanzien van de elco's:
Ze zijn allemaal nieuw. Dan zou er toch geen defecte mogen zijn?
Gaat het dan om de grote voedingselco's?
Wat zijn mkt's?
nou ik heb ook al wat cd100 gemaakt gehad , en geen van allen heb ik ze omgezet naar 240v . en toch werkten ze allemaal prima terwijl ik hier ook 238v netspanning heb .
maar toch kan de speler het miss nu net aan door die secundaire verlaging . als je nieuwe elco's hebt gebruikt is de kans op defect klein , maar 2e handse willen weleens stuk zijn en gewoon een weerstand worden . bij een schakelvoeding gaat die op den duur plat dan . een bij trafovoeding gaat er iets anders stuk .
Toch is het warmteprobleem nog niet opgelost helaas.
Na 1 cd afgespeeld te hebben, gaat ie moeilijk doen.
Toch de spanningsregelaars misschien?
Als ik die vervang, maakt het dan nog uit welk merk ik koop?
Wat zijn mkt's?
Gemeten spanningen op de spanningsregelaars van mijn CD100.
Gemeten met de min van de multimeter op ADJ, COMMON of GROUND van de spanningsregelaar (volgens gevonden datasheets
op internet).
Gemeten toen het apparaat AAN stond, maar geen cd afspeelde.
6223 79M12AUC
gemeten
in -19,43v uit -12,02v
(volgens servicemanual: in -19,6v, uit -12v)
6222 MC78M12ACT
gemeten
in +18,92v uit +12,18v
(volgens servicemanual: in +19v, uit +12v)
6225 LM317T
gemeten
in -1,25v uit +5,03v
(volgens servicemanual: in +10,2v, uit +5v)
6226 LM337T
gemeten
in +5,72v uit +4,50v
(volgens servicemanual: in -11,6v, uit -7v)
Deze laatste twee worden dus heet, ook als het apparaat gewoon aan staat, maar niet afspeelt.
De vraag is, wat is er niet goed aan mijn CD100.
Ik heb alle elco's vervangen voor nieuwe (Panasonic van Conrad).
Stel dat ik een elco er verkeerd om ingezet heb, dan zou hij toch niet afspelen?
Zouden deze twee spanningsregelaars niet goed zijn?
Overigens is de inputspanning ook niet juist, hetgeen juist weer zou duiden op iets anders.
Wie helpt mij verder?
Alvast dank voor alle tips en hulp.
Ik heb overigens geen scoop, wel een multimeter en capaciteitsmeter.
Stel dat het metaal van de behuizing (achterzijde van de spanningsregelaar) tegen het koelblok aan komt, zou dat tot deze problemen kunnen leiden? Of is dat volle kortsluiting?
Niemand een idee op de vragen in het voorgaande bericht?
Of moet ik alles gaan meten en het schema volgen?
Stel dat het metaal van de behuizing (achterzijde van de spanningsregelaar) tegen het koelblok aan komt, zou dat tot deze problemen kunnen leiden? Of is dat volle kortsluiting?
ik kan mijn cd100 laten spelen met de grote koelprofiel los van het apparaat , en de netspanning op 220v , dus is er iets wat teveel stroom trekt maar pas later het afspelen beinvloed . wat is de stroom die de laatste lm337 ingaat , en uitkomt ? en die spanning hoort idd hoger te zijn .
heb je wel de 16 volt ac uit de trafo ? en is de elco van 2200 uf wel goed achter de brugcel ? is de elco vervangen dan kan ook je brugcel stuk zijn .
maar ik denk dat je 5 volt lijn te zwaar belast wordt , dit kan een halfgeleider zijn of elco of mkt ( dat is zo'n plat oranje ding met 2 pootjes ) .
de beide lm's zijn beveiligd en gaan terugregelen als ze te heet worden , dat zou het uitvallen na een bepaade tijd verklaren .
Ik denk dat je bij de LM317/337 op de verkeerde pin zit te meten, omdat je in beide gevallen exact 1.25v verschil meet. (Precies de offset van de ADJ pin...)
Gezien vanaf de voorzijde van de LM317t/LM337t heb ik de volgende informatie op het net gevonden (datasheets):
LM317t en LM337t
Linker pootje (1) = ADJ
Middelste pootje (2) = Input
Rechter pootje (3) = Output
Omdat je mij nu toch aan het twijfelen gebracht heb, ga ik het nogmaals opmeten. Omdat ik vanaf de onderzijde van de print meet met de achterzijde van de cd100 naar mij toe, volg ik het volgende:
Linker pootje (1) = ADJ
Middelste pootje (2) = Input
Rechter pootje (3) = Output
Is dit juist?
Ik meet de spanning door de minpool van de multimeter te plaatsen op ADJ (pootje 1) en de plus van de multimeter op vervolgens pootje 2 (input) en daarna pootje 3 (output).
Is dit juist?
Of moet ik de minpool van de multimeter aan het chasis hangen (massa)?