Meldingen
Alles wissen

Philips RC toongenerator NL 6832 met lage vervorming !

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
744 Bekeken
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

De zelfbouwers uit de 70'er jaren kennen hem waarschijnlijk wel: het Philips zelfbouwpakket NL 6832 RC toongenerator bestaande uit drie transistoren een handje vol condensatoren een voeding en een bijbehorende printplaat. Dit is een werkpaardje van de hobbyist met de kleine beurs. Naar nu blijkt ook een niet onverdienstelijk functionerende toongenerator met zeer weinig meetbare vervorming.

Na aanschaf door mij van een vervormingsmeter van HP: model 331A (ook uit de 70'er jaren maar nog goed functionerend !) en een synthetische toongenerator van Philips PM5190 (opgegeven en gemeten vervorming > 0,5%) was ik ook benieuwd naar resultaten van de meting van de vervorming van de Philips zelfbouwer. De eerste metingen laten een onwaarschijnlijk goed beeld zien van de zelfbouwer. De start van de meting was de uitgangsspanning conform voorschrift op 1 Veff instellen (vervorming tussen 0,1% en 0,8%). Dit gaf niet het resultaat van 0,1 % vervorming uit de beschrijving van Philips. Dan maar de spanning opvoeren. Ik ben gestopt bij een uitgangsspanning van 1,75 Veff. Volgens Philips geeft een uitgangsspanning > 1 Veff veel vervorming ! Bij deze spanning gaat het lampje voor het stabiliseren van de uitgangsspanning minimaal opgloeien. Met de potentiometer voor de instelling van de frequentie rechtsom en instelling 10x mat ik bij de frequentie van ca. 2100 Hz een vervorming van rond de 0,05 % ! Een eerste resultaat dat mij verbaasde en dat ik wilde delen met de mede hobbyisten met een NL6832. Andere instellingen geven weliswaar een hoger percentage maar wel < 0,4 % (beter dan de specs van Philips). Dit is een eerste resultaat en ik ben van plan nog meer metingen te doen met een scope om de juistheid te controleren. Met dit resultaat staat de weg open om met de zelfbouwer ook nauwkeurige metingen naar de vervorming in een audio keten te doen !

Citeren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Topic starter  

😳 Na het doorlopen met de potmeter van het frequentiebereik van laag naar blijkt er een piek rond de 43-45 (1x, 10x, 100x 1000x) die voor problemen zorgt bij een te hoge uitgangsspanning. De hoogste spanning met de bijbehorende vervorming is voor deze ingestelde waarde respectievelijk:
Veff...... Hz...... % vervorming....faktor
1,2....... 43.....<0,4....................1x
1,4.......437.....<0,1...................10x
1,5......4370.....0,12..................100x
1,2.......43 k.....0,08..................1000x
potmeter rechtsom
0,9......20.......0,3
1,05....209.....0,04
1,05.....2k......0,04
0,95.....20k....0,08

De optimale instelling is het handigst met de potmeter voor de frequentie instelling rechtsom (en niet te vergeten de instelling van de uitgangsspanning rechtsom) Hierboven is dan de instelling van rond de
1 Veff te gebruiken. En dat is weer in lijn met de voorgestelde instelling van 1 Veff die door Philips is geadviseerd. De niet lineariteit van de uitgangsspanning rond de 43 gooit bij een hogere instelling roet(vervorming) in het eten....succes met eventuele aanpassingen aan de instelling.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Ik heb dat ding al zeker 20 jaar gebruikt voor afregelen van cassettedecks tapedecks.. fijn dingetje inderdaad. Is alleen sinus, maar dat is wat je meestal nodig hebt. Tegenwoordig hebben we de pc en kun je zo tonen maken in Cooledit oid.. Of met dat programmatje wat nog ergens op de site staat hier.

BeantwoordenCiteren
Deel: