Meldingen
Alles wissen

Slecht contact ?? FA880

18 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
1,313 Bekeken
(@schoute)
Eminent Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb een gebruikte FA880 versterker op de kop getikt. Klinkt in combinatie met mijn Wharfedale-speakers geweldig. Heb alleen één probleempje waar ik de oorzaak niet van kan lokaliseren.
Heb soms (meestal als hij net aan staat) in één kanaal een wat krakend/wegvallend geluid. Na wat gerommel met schakelaars en even "gas geven" verdwijnt het uiteindelijk. Het treedt ook op met "source direct" dus toonregelaars of balans zijn het niet. Loudness-knop heb ik gesprayed en lijkt het niet te zijn. Volume-knop kraakt niet o.d. en lijkt het ook niet te zijn. De schakelaar voor speakerpaar A heb ik buiten werking gesteld (doorverbonden) dus die is het ook niet. De connectoren voor de verbindingen tussen de verschillende prints e.d. heb ik eraf en er weer op gedaan om mogelijke corrosie aldaar weg te werken.
Zou het een relais of een ander component kunnen zijn? Als iemand suggesties heeft hoor ik die graag.

Groeten van een zoekende ziel.
Ernst

Citeren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

ik denk een keer nasolderen onder de print bij de eindtorren en de relais en de spanningsregelaars , verder zijn de knoppen zoals balance verdacht maar met source direct uit is dat niet natuurlijk. ook kan het relais vuil zijn , iets wat deze serie niet gauw heeft .

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

ik dacht dat balans niet achter de source-direct knop zit?
die kan dan nog wel het probleem veroorzaken

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

ik zat er ook aan te twijfelen , want de mijne had dat probleem ook met de balance op rechts .

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Zit hier ook zo'n stk ic in de stuurtrap ? Die zijn verdacht.

BeantwoordenCiteren
(@schoute)
Eminent Member
Topic starter  

Heren bedankt voor de suggesties tot nu toe. Balans wordt bij deze versterker wel degelijk omzeild met source direct, loudness vreemd genoeg niet. Ik zal eerst eens de solderingen aan een nadere inspectie onderwerpen. Wat voor IC er in de stuurtrap zit zou ik zo niet weten.

Mvg,
Ernst

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Ik ken die STK3102 of STK3152 uit de fa960 en zo: deze geeft problemen.

BeantwoordenCiteren
(@schoute)
Eminent Member
Topic starter  

Ik heb geen servicemanual van de FA880, wel van de op het digitale deel na gelijke DFA888 en daar kan ik geen STK3102 of STK3152 in terugvinden.

BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member

@herman wrote:

Ik ken die STK3102 of STK3152 uit de fa960 en zo: deze geeft problemen.

Ik heb bij de FA960's een STK module moeten vervangen en heb de modules bij beide versterkers gekoeld met een aluminium strip. Nu vind ik de temperatuur acceptabel en hoop dat de boel heel blijft.

Ik weet zo niet of deze module ook in de FA880/890 zit. De DFA888 is volgens mij een compleet andere versterker.

@ Ernst, ik heb een service doc van de 890, als ik 7Mb bestanden naar je kan mailen laat dan even je email adres weten via een PM.

Groeten,

Willem

BeantwoordenCiteren
(@schoute)
Eminent Member
Topic starter  

@ Willem: Dank voor het aanbod, echter de servicemanual voor de FA890 heb ik ook al (die voor de FA880 heb ik nog niet kunnen vinden). Voor zover ik kan zien heeft het analoge deel van de FA880 dezelfde opbouw als de DFA888. De FA890 lijkt een licht afwijkende opbouw te hebben.

BeantwoordenCiteren
(@panfan)
Active Member

Ken dit probleem uit eigen ervaring.
Oplossing: Dekseltjes van luidsprekerrelais afwippen (je hoort ze klikken bij in- en uitschakelen) en even met de contactspray doorheen wapperen. Werkt daarna weer jaren probleemloos.

Succes,

Harry

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

@schoute wrote:

@ Willem: Dank voor het aanbod, echter de servicemanual voor de FA890 heb ik ook al (die voor de FA880 heb ik nog niet kunnen vinden). Voor zover ik kan zien heeft het analoge deel van de FA880 dezelfde opbouw als de DFA888. De FA890 lijkt een licht afwijkende opbouw te hebben.

de schema's van de FA880 en DFA888 lijken bij het analoge deel als twee druppels water op elkaar. Het enige verschil dat ik zo snel zag was een iets uitgebreider schakelingetje bij de DC Voltage detectie

BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member

Sorry,

Ik heb me dus vergist 😳

Groeten,

Willem

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

ik had nog niet bij de FA890 gekeken, schema is anders van opzet. of het functioneel ook veel anders is durf ik net te zeggen.

Bij de DFA888 zit de balans niet achter de source direct knop, dus dat is alvast een verschil met de FA880. ik dacht bij de FA890 ook niet.

BeantwoordenCiteren
(@schoute)
Eminent Member
Topic starter  

Een voorlopige conclusie/update:
Het lijkt inderdaad het relais te zijn. Sinds het reinigen van deze lijkt het probleem zich niet meer voor te doen. Voor een definitieve conclusie is het nu nog ff te vroeg.

Gr, Ernst

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: