Hoi,
Mijn tuner(tje) van de x09 serie doet niet meer wat ie zou moeten doen.
Display werkt wel, zoeken doet ook wel maar iets vinden ho maar.
Op hand afstemming hoor ik alleen ruis.
Ik heb een service manual maar hoe werkt dat met die afstellingsschema's van Philips?
Blijf het een van de betere setjes vinden met name de versterkerkombie
Groet,
Hat
Ik ken deze tuner niet precies, meestal hoef je het niet te zoeken in een foutieve afstelling. (je vraagt om afstellingsschema's namelijk)
Algemeen met tuners van die leeftijd kun je er vanuitgaan dat er een zgn afstemspanning hoort te zijn 33volt , of 12 volt die varieert als je de band afzoekt.
Zolang je op het afstemdeel aan het zoeken bent zal ook die afstemspanning bewegen. (meetbaar) Als de bewuste afstemspanning niet aanwezig is sta je a.h.w. de hele tijd aan het begin van de freqband afgestemd en zou je dus voortdurend ruis kunnen krijgen. Als je die fm ruis goed hoort kun je er bijna wel vanuitgaan dat je ontvanger zelf spanning krijgt en verder oke is. Ik probeer in deze situaties weleens met een natte vinger π― de afstemkringetjes te beinvloeden. Vaak hoor je dan ineens leven.
Als er sprake is van een ontbrekende afstemspanning is deze soms zonder schema toch gemakkelijk op te sporen: begint uiteraard ergens in de voeding en vaak bij de hoogst aanwezige spanning. Deze tuner heeft een ouderwetse micro , als je daarin een probleem hebt wordt het lastig ...