Ok, hier ben ik weer met dit onderwerp. Stand van zaken. Ben eindeljk in bezit van een mint europese 220vlt dac960.
mijn andere amerikaanse draaide perfect op een omvormer van 230V 50hz naar 120V50hz. Maar met mijn gebrekkige electronica kennis maak ik me toch een beetje zorgen over het feit dat volgens de manual de amirikaanse dac op 60hz moet lopen. Slijtage??????? Is dat een probleem. Gaat hij sneller kapot. Zo ja, dan ga ik dus opzoek naar 220 voedingen van de DAC, dan wel zet hem op ebay US en japan, zodat ik er in de toekomst een europese voor terug kan kopen!
Iemand???
Als de 960 een gewone klassieke transformator heeft die voor 120V/60Hz ontworpen is, dan kan het zijn dat ze een goedkopere (slechtere) ijzerkern gebruikt hebben. Omdat dit een highend apparaat is wat in europa gemaakt werd denk ik dat het wel mee valt maar wat ik wil opmerken is dit:
Bij een "echte" amerikaanse trafo kun je wel 120V/50Hz aanbieden, maar gaat de nullaststroom van de trafo een stuk hoger zijn dan bij 60Hz.
Dat merk je wel als je voelt dat die trafo warmer wordt. Ik vermoed dat het wel meevalt.
Mogelijk zitten er zelfs aansluitingen aan de trafo om em op 220V om te zetten.
Als je aan de primaire kant meerdere aftakkingen hebt is het goed mogelijk dat je niets anders hoeft te doen dan een draadje verleggen.
Voor de rest kan die 50/60Hz geen kwaad, als het ontwerp verder hetzelfde is (met name de gelijkrichtelco's)
Als je een schema hebt kun je wel zien of zo'n dac960 om te zetten is. Een andere optie is een nieuwe trafo erin, maar dan moet je er een zien te vinden die secundair dezelfde spanningen afgeeft. (en voldoende vermogen heeft)
ja het is volgens mij de zelfde layout de print heeft ook zekeringen klemmen voor zowel europe 220v als amerikaans continent 120. De tafo is een ringkern. Op alle (in mijn geval wel europese 800 serie apparaten staat) echter 50/60hz.
Ik heb een canadese CD960 die is met een draadje op de trafo naar 220 laten zetten. met de europese zekeringen er in. Geen probleem wordt niet warm ook alleen 60hz 120 volt
OP die akerikaanse dac staat ook 120V 60hz. In de gebruikers manual staat enkel bij de mainpowersupply 120V 60hz.
@Zapper wrote:
Als de 960 een gewone klassieke transformator heeft die voor 120V/60Hz ontworpen is, dan kan het zijn dat ze een goedkopere (slechtere) ijzerkern gebruikt hebben. Omdat dit een highend apparaat is wat in europa gemaakt werd denk ik dat het wel mee valt maar wat ik wil opmerken is dit:
Bij een "echte" amerikaanse trafo kun je wel 120V/50Hz aanbieden, maar gaat de nullaststroom van de trafo een stuk hoger zijn dan bij 60Hz.
Dat merk je wel als je voelt dat die trafo warmer wordt. Ik vermoed dat het wel meevalt.
Mogelijk zitten er zelfs aansluitingen aan de trafo om em op 220V om te zetten.Als je aan de primaire kant meerdere aftakkingen hebt is het goed mogelijk dat je niets anders hoeft te doen dan een draadje verleggen.
Voor de rest kan die 50/60Hz geen kwaad, als het ontwerp verder hetzelfde is (met name de gelijkrichtelco's)
Als je een schema hebt kun je wel zien of zo'n dac960 om te zetten is. Een andere optie is een nieuwe trafo erin, maar dan moet je er een zien te vinden die secundair dezelfde spanningen afgeeft. (en voldoende vermogen heeft)
Wat maakt nou in een apparaat 50 of 60hz inherent. M.a.w. zou het zo kunnen zijn dat de amerikaanse en canadese wetgeving verplichten dat een apparaat dat origineel in die landen wordt geleverd, als 120 60hz apparaat i.v.m. met de specs van de netstroom daar, die specs moet vermelden, ondanks dat feit dat behalve de voeding het apparaat ook gewoon 50 en 60 hz is? Als je bijvoorbeeld naar de marantz apparatuur kijkt die eigenlijk het zelfde is de 94 serie die heeft een spanning scwitch op de achterzijde. Dat is dus gewoon luxe. Maar dat betekend dan wel dat een japanse CD94 of een dac of een PM94 versterker 50 en 60 hz moet zijn, want je kunt die componenten zowel op 110/120 als 220/230 zetten en die 220 betekent dan dat 50 hz door het apparaat gaat i.p.v. 60. Conclusie zou dat voor de overige electronica die 50 of 60 hz niet zou uitmaken. Enkel verschil is dan dat dat draadje omleggen opo de voeding per luxe switch gebeurd i.p.v. solderen. Is ikke slim of moet ik mij maar tot wetgeving beperken π
Bij apparaten emt zo'n schakelaar en 50/60Hz aanduiding is bij het ontwerpen rekening gehouden met die verschillende netfrequenties.
Heb je een echt amerikaans apparaat, zeker de goedkope consumentenmeuk zoals een draagbaar radiotje, dan zit er een zo goedkoop mogelijke trafo in. Bij 60Hz bedrijf zijn de eisen aan het kernmetaal minder streng dan bij 50Hz bedrijf. Dat is je enige risico. En uiteraard apparaatjes die de netfrequentie gebruiken zoals wekkers of oude platenspelers gaan de mist in.
Heb je een schema van dat ding?
En even kijken/meten of die trafo een universeel type is. Mogelijk kun je em omzetten.
@Zapper wrote:
Bij apparaten emt zo'n schakelaar en 50/60Hz aanduiding is bij het ontwerpen rekening gehouden met die verschillende netfrequenties.
Heb je een echt amerikaans apparaat, zeker de goedkope consumentenmeuk zoals een draagbaar radiotje, dan zit er een zo goedkoop mogelijke trafo in. Bij 60Hz bedrijf zijn de eisen aan het kernmetaal minder streng dan bij 50Hz bedrijf. Dat is je enige risico. En uiteraard apparaatjes die de netfrequentie gebruiken zoals wekkers of oude platenspelers gaan de mist in.
Heb je een schema van dat ding?
En even kijken/meten of die trafo een universeel type is. Mogelijk kun je em omzetten.
OP plaatjes van dac960's europees. Die van mij komt uit zwitserland en ligt nu bij TPG LOL. Is duidelijk te zien dat de trafo optisch het zelfde is. Die marantz versie van de dac960 ziet er van binnen het zelfde uit. en de trafo lijkt de zelfde dure versie te zijn. De service manual heb ik nog niet, maar van de amirikaanse type 960/17R heb ik op een amerikaans forum een dergelijke manual gevraagd. Van de europese = ook zwitserse, zal ik er ook een bestellen of een vraag op diverse fora zetten.
Ik heb een klein linkje moet je maar even kijken.
http://cgi.ebay.nl/HIGH-END-Marantz-CDA-94-DAC-Siltech-modification_W0QQitemZ160106600757QQihZ006QQcategoryZ19642QQcmdZViewIte m"> http://cgi.ebay.nl/HIGH-END-Marantz-CDA-94-DAC-Siltech-modification_W0QQitemZ160106600757QQihZ006QQcategoryZ19642QQcmdZViewItem
http://www.thevintageknob.org/THEVAULT/PHILIPS960/DAC960.htm l"> http://www.thevintageknob.org/THEVAULT/PHILIPS960/DAC960.html
EDIT: ik zie het nu pas de spannings switch is enkel 220/230 naar 240 op de marantz! die switch die ook 110/120 betreft zit op de versterkers van die serie die (enigzins) vergelijkbaar met de FA960, maar wel veel duurdere voedingen!
Aha dat ding heeft 2 trafos, en die zitten onder dat bakje.
@Zapper wrote:
Aha dat ding heeft 2 trafos, en die zitten onder dat bakje.
ja maar het gaat om netvoeding trafo denk ik. wellicht zijn ook de overige trafo;s anders, maar het ding main print is exact het zelfde als de europese. er zitten zekering houders op waarbij staat als hij 220 moet dan die zekering, 120v dan die zekering. Het bord is dus volgens de opschriftent dezefde voor 120 of 220. maar ik moet de rest nog checken.. Op de manual staat dan ook, bij voltage. MAIN SUPPLY 120v 60hz. Je zou zeggen anders wordt vermeld "power suplies 120v 60HZ. Maar dat kan wellicht een gewenste conclusie van mij zijn die ik nog niet heb gechecked.
50 of 60 hrz maakt voor de electronica als deze niet uit heb ik begrepen, want al is de electronica voor 60hz geoptimaliseerd, (voedingen dus) dan nog is 60 hz hardware naar 50 hz gebruik geen probleem. Want als hij het doet op 50 hz, dan wordt hij niet warm of slijt sneller zoals ik vreesde. Omgekeerd kan dat wel een probllem worden in sommige gevallen) . OP veel 120 220 porteble apparatuur staat vaak, niet lang gerbuiken op bv 120 resp 220.
Verder is nog te bezien; is de reden dat de amerikaanse dac op exlusief 60hz moet worden gebruikt zoals je uit de enkele 60hz vermelding zou kunnen aflezen, eigenleijk toch gewoon een 50/60 hertz apparaat.
Immers, heb een cd960 uit canada, met stroommod op de trafo. (draadje) en die doet het eprfect. het zou dus kennelijk gewoon een verplichte tekst kunnen zijn voor een apparaat voor de vs bestemd van die tijd. Waar de europese certificering voor hifi, gewoon niet moeilijk over deed/doet en geen belang ziet inzake veiligheid en/of tolerantie problemen ziet bij gebruik op 50 of 60hz.
Wel heb ik op een expat forum gelezen dat door die 50hz het appraat eigenlijk op een lager voltage loopt. M.a.w. de voeding op 220 levert dan minder vermogen dan op 120 door de lagere hz stroompuls.. Maar of je dat merkt. Bij electromotoren kan dat een probleem zijn omdat ze vermmogen verliezen. Op de cd speler in ieder geval niet.
Het kan echter ook toch noodzakelijk zijn, want op curacao heb je bijvoorbeeld 220 en 120 op 60hz. omdat vroeger de meeste electroniicawerd ingevoerd uit de states. Dat 220 zowel 50/60hz is op aparaten voor europa, kan dus zijn omdat ze voor alle 220 landen worden gemaakt en er zijn dus ook landen met 220 en 60hz, i.p. van de gebruikelijke 22050hz. En dan maak je een voeding die beide kan. 120 is altijd 60hz. Dus kan het zijn dat als hij niet voor 220 wordt gebouwd, het gewoon goedkoper is om dedicated 60hz voedingen te maken. Immers, hifi componenten als deze gaan niet op reis naar europa. Althans dat dacht men dan want het tegendeel bewijs ik nu LOL. Wordt vervolgd.