Een bekend probleem: mensen willen goed geluid maar de boxen mogen niet te groot zijn. Geef toe dat is de reden waarom die satalietsysteempjes het commercieel zo goed doen. Kwaliteit wordt daar ingeruild voor degelijkheid.
Nou had een vriend van mij het er over dat hij mijn 541's (afgelopen maand twee setjes verkregen) zo lekker vind klinken, maar dat ze NOG STEEDS TE GROOT ZIJN. Nou mogen van mij luidsprekers naast hoorbaar ook wel zichtbaar aanwezig zijn, maar toen kwam ik op het volgende idee:
Neem een 541, fabriceer een metalen beugeltje om de tweeter voor de woofer te hangen (als bij de 544), dan maak je een klankbord vierkant, iets groter dan de woofer. Dan heb je een luidspreker met een vooraanzicht van zeg 15x15 cm.
Nou ben ik op het gebied van electronica nogal een leek, maar aangezien de print met snoertjes aan de luidsprekers zit, zou je die snoeren niet langer kunnen maken? Het idee: maak een luidspreker doosje van 15x15x15 cm of zo (met ideaal volume natuurlijk) van MDF, met op de achterkant een snoer naar een appart doosje (mogelijk met indrukwekkende heatsinks) met daarin de versterkerprint.
Nu heb ik niet voor MFB guru doorgeleerd, maar zou zoiets mogelijk zijn? De woofer van de 541 heeft een hoge crossover frequentie, zou je de wat hogere tonden (1000-1400Hz) teveel vervormen door er zo'n tweeter voor te zetten?
Dat was practisch probleem 1, nu nummer 2: is het überhaupt mogelijk om de print en speakers zo ver van elkaar te scheiden, denk aan een meter of drie? Ik kan me voorstellen dat door de propagatietijd het systeem wel wat anders zal gaan werken of maakt dit niets uit?
Nou vind ik wel vaker dingen uit die er al zijn, HEEFT IEMAND DIT AL EENS GEDAAN? Zo nee dan weet ik wat ik binnenkort in m'n vrije tijd ga doen 😀
Laat me uw mening hierover eens horen 🙂
GRTN MRTN
[%sig%]
Gewoon proberen lijkt me.
De 541 woofer is 7 inch.
Zoek een 6 of 5 inch woofer. Kan de kast nog kleiner.
De woofer moet alleen een flinke uitslag kunnen maken om nog wat geluidsdruk te maken.
Zeker 20 of 30 mm om enige druk te genereren in de kamer.
Dat wordt lang zoeken en zal niet goedkoop zijn.
Zet daar een elementje in.
Pas de terugkoppeling wat aan en je bent al een heel eind.
[%sig%]
Dat is een interessant idee, ik las elders op het forum dat je zo'n dingetje uit een muziek kaart hebt gebruikt, is het echt zo simpel?
En zal een deel van het geluid niet vervormd worden als ik de tweeter voor de woofer monteer? Waarschijnlijk ook een kwestie van proberen. Interessant.... 🙂
[%sig%]
Als 5 inch woofer kun je een AD5060/w4 of /w8 gebruiken. Ja, inderdaad. De middentoner uit de 532 bestaat ook als woofer-uitvoering.
[%sig%]
Hoi Thomas,
Is het wat om dat experimentje mee te nemen naar Klaaswaal?
En daar er iets over te vertellen.
[%sig%]
Ik heb nog wel een tweetal AD40500W4 woofertjes ter beschikking, 4inch (10cm) mogen maximaal in een 3 liter kastje.
Zitten wel compensatiemagneten achter, komen uit TV's
marnix
Cuno,
Dat lijkt me zeker een goed idee. Doen! Even overleggen met Herman en André, zodat het netjes ingepland kan worden. Zo ben je er zeker van dat het onderwerp ook de verdiende aandacht krijgt!
Grt
Thomas
[%sig%]
Na wat leeswerk en uitzoeken heb ik het nog niet opgegeven, het moét mogelijk zijn. Naast de twee vragen die ik hierboven gepost heb (en nog geen echt bruikbaar antwoord op heb, iemand?) kwam ik nog op het volgende: maakt de vorm van de drukkamer/klankkast uit? Want mijn idee is dus de 4-liter kamer van de 541 in een andere vorm te brengen, in mijn kleine vierkante ontwerp maar ook in een zuil vorm. Maakt de vorm van klank kast uit?
> De woofer van de 541 heeft een hoge crossover frequentie, zou je de wat hogere tonen (1000-1400Hz) teveel vervormen door er zo'n tweeter voor te zetten?
> is het überhaupt mogelijk om de print en speakers zo ver van elkaar te scheiden, denk aan een meter of drie? Ik kan me voorstellen dat door de propagatietijd het systeem wel wat anders zal gaan werken of maakt dit niets uit?
Mijn idee is eerst een 541 in een andere kast bouwen, dan kan ik later een keer proberen andere drivers te gebruiken want hout en tijd kan ik op dit moment wel betalen, peperdure long-throw woofers is wat anders (en het gaat me wel om de kwaliteit.... 😉 )
[%sig%]
Martijn,
De vorm van de klankkast maakt - op het eerste idee - niets uit, inhoud is tenslotte inhoud. Er zullen vast mensen zijn die gaan praten over staande golven en reflecties, maar ik weet niet of dat in dit geval echt relevant is.
Je zou een 541 kunnen maken waar de buitenmaten van de voorkant van de kast nét overeen komen met de grootte van de woofer. Dan bijvoorbeeld zo'n 30cm diep en je zit ook aan je zelfde inhoud... Dan krijg je kwa vorm een beetje het baspijp-idee. Tweetertje ervoor beïnvloedt denk ik wel degelijk de afstraling, maar heb je al eens aan zo'n speldenkopgrote tweeter gedacht, die je ook in de auto kunt monteren? Zoek daar de frequentiekarakteristiek eens van uit.....
Grt!
[%sig%]
Thomas, bedankt voor je input over de vorm van de klankkast, dat is precies wat ik wilde weten! Ik denk dat staande golven al aardig gedempt worden door de isolatie in de kast. Heb ook al eens iets gehoord over het gebruiken van niet-evenwijdige wanden en gebogen vlakken / slakkenhuizen. Morgen ga ik naar een workshop polyester-bewerken in het kader van het auto-zelfbouw project van mijn vader en mij, misschien dat ik hier iets op kan steken.
Kleine tweeters... dat is een gaaf idee, ik zal eens kijken of er iets te vinden met dezelfde karakteristieken als de AD 0161 /T8.
nog acht nachtjes tot MFBedevaart naar Klaaswaal 🙂
[%sig%]
Helloooooo
Vorm van de kast is een beetje belangrijk. Geen veelvouden gebruiken (20x40x80 cm bijvoorbeeld) en ook geen kubusjes (20x20x20).
En ja, ik ben weer in het land.
Jan Scherps
Ha, Jan!
Welkom terug.... alles kits?
Kun je iets meer achtergrond geven over het WAAROM van:
- geen veelvouden
- geen kubusjes?
Heeft dit wellicht ook allemaal te maken met reflectie en staande golven?
Groeten en tot klaaswaal!
[%sig%]
Klopt,
Heeft alles te maken met reflecties en staande golven.
Hoe kleiner de kast, hoe hoger de frequentie van de staande golven. En met een tweeweg systeem, waarbij de woofer tot over de 1000 Hz gaat kan dit erg lastig worden. Goed dempen dus, en als het kan geen parralelle wanden, desnoods een schuin vlak in de kast stoppen.
Veelvouden moet je ook uitsluiten, omdat dat eigenlijk hetzelfde effect geeft als een kubus. Alleen heb je dan weer te maken met harmonischen(heel kort en simpel uitgelegd)
Jan
Dat klinkt heel aannemelijk, nou begrijp ik ook waarom de kamers van 544/541 L-vormig zijn ipv gewoon balkvormig, dat hangt daar ook vast mee samen. Maar als ik nu ga voor geen veelvouden EN geen evenwijdige vlakken EN goede demping dan zou het mogelijk moeten zijn een behuizing te bouwen beter dan het origineel (hoop ik) in elk geval wil ik het allemaal ultra stug en lekker zwaar maken. Zou het zin hebben de wand van meerdere lagen verschillende dichtheid hout te maken, ook ivm eigenfrequenties van het hout? Of speelt dit alleen bij het zware werk en iet in een 541-formaat?
[%sig%]
Uhhh,
Hoe stijver een kast is hoe beter.
De opppervlakte van een kast is, in vergelijking met de oppervlakte van de conus vele maken groter.
Als de kast dus trilt, dan hoeft die trilling veel kleiner te zijn om hoorbare invloed te hebben op het geluid. (omdat de trillende oppervlakte veel groter is).
De truc is dus om een hele stijve kast te maken. En ja, die maak je het beste dubbelwandig (met zand gevuld). Gezien het formaat van je kast zou ik er echter niet te zwaar aan tillen. Persoonlijk denk ik dat je een goede kast kan maken van dik mfb (25mm), die aan de binnenzijde te beplakken met bitumen (niet van het dak slopen) en daartegen tapijttegels te plakken. Dempingsmateriaal is alleen bedoeld om de acoustische inhoud van een kast te vergroten omdat de luchtsnelheid door dempingmateriaal lager is en daardoor de schijnbare inhoud toeneemt. Je mag de kast dus wel met dempingsmatiaal bekleeden maar verwacht daar geen wonderen van.
Succes.
Jan Scherps