klopt. maar het is niet zo simpel als potje open en er op smeren... glad schuren, grondverf er op. Weer glad schuren (grondverf kan ook spiegelglad worden!) dan matte zwarte verf voor de dekking, dan zwarte hoogglans lagen voor de hoogglans.
Maar zoals bij ieder amateur-project, perfect krijg je het nooit.
[%sig%]
Na uren lang luisteren met veel verschillende stukken er op dacht ik telkens iets te horen bij bepaalde noten. Zat ik laatst te luisteren naar een piano stuk, blijkt de tweeter van een van de speakers te resoneren... Dus tweeter uit elkaar, beetje heen en weer draaien, opnieuw dicht. Weer met hetzelfde stukje piano luisteren, probleem verholpen π
Nu kijken of ik tweeters kan vinden die iets meer in het middengebied doen om het gat (of eigenlijk, een deuk) in het midden te dichten.
Je blijft er mee bezig...
[%sig%]
probeer de AD0163 maar eens. π Zit zeker de AD0140 in nu?
Bekend probleem, ik heb nog een setje staan waar ik mee bezig ben geweest, en als ik tijd heb ga ik weer verder zoeken.
Het komt allemaal doordat ze alles met 1 versterker hebben gedaan, en je ziet een hoop gefilter. Ik vermoed dat ze anders problemen met de mfbregeling kregen..
zit inderdaad AD0140 in. In de webwinkel zie ik geen AD0163, alleen AD0160, AD0162 en AD0164. Het enige verschil dat er in zit is de Fres (en Max. belastbaarheid van AD0160)
Is de AD0163 bijzonder, of zou een setje AD0162 net zo goed werken?
[%sig%]
De AD0162 is vergelijkbaar met de AD0140 Allebei polycarbonaat domes, en je ziet een lagere gevoeligheid van 1000-2000 Hz. (en een nogal grillig frequentieverloop)
Nadeel van de 0163 is dat zijn resonantie hoger ligt, maar vanaf 1500Hz is ie wel mooi recht.
AD0163 vind je in passieve boxen, de 46x serie. Er is ook een 0164 maar die is vierkant.
Wat je dan ook moet doen (anders hou je geen hoog meer over) is C511 (3n9) verlangen naar 1n oid. (weghalen kan ook, maar is minder veilig) en C500 (120pF) verlagen naar 47pF.
Dan klinken ze anders, maar nog niet optimaal (zie mijn 541 modificatie topic)
In Aristona versies zit de AD0161 (0160 kan evt ook) en daar zit een extra correctie over de woofer (24uF+4.7E)
Ik heb een setje 6541's en die klinken best lekker, gebruik ze op de pc. Maar missen ook wat midden.. Ik denk dat het nog lastig wordt om het echt goed te krijgen, ben er nog mee bezig maar dat staat nog eventjes in de ijskast.
galactix.
ergens in je verhaal, heb ik gelezen dat je inhoud van een 541 berekend had op 5,4 liter.
nu reken ik me helemaal suf, maar kom tot 4,9-5,1 liter.
ook incl. chassis en demping.
toch een verschil van bijna 10%.
dit zou te verklaren zijn, wanneer je geen dempingsmateriaal in je kast opgenomen heb. een kastje van 5 liter (helemaal vol met demping ) mag vermenigvuldigd worden met een factor 1,2 = 6 liter. en in de 541 zit maar een lappie demping. 5x1.1= 5.5 liter.
victorstar.