..... dik mfb (25mm)
waar het hart vol van is.... :D:D:D
[%sig%]
Ach,
De echte purist zal 25mm niets vinden. En het front mag best nog dikker. Maar ik denk niet dat dat nou nog echt heel veel verschil uit zal maken.
Bij zo'n klein kastje is het misschien niet eens zo'n probleem om 'm in beton te gieten ofzo...
[%sig%]
En ook dat is weer waar.
Maar van beton weet ik niet zoveel. Alleen wel dat je dan een zware kast krijgt.
En wordt de kast dan niet TE dood? Ik heb het idee dat veel van de warme MFB klank ook wel door de kast komt, niet alleen door de speaker 🙂
[%sig%]
Nee,
een kast kan niet dood genoeg zijn. Iedere verkleuring van het geluid door de kast is vervorming van het smerigste soort. Waarom denk je dat fabrikanten vermogens investeren naar het zoeken van zo stijf mogelijke materialen?
Heb ook al polyester op een glasvezel body bedacht, maar dat is voor een doe-het-zelver wat moeilijker te verwerken dan hout of zelfs beton. Is beton wel goed luchtdicht?
En door wanden van 25mm te maken streef ik eigenlijk weer mijn doel voorbij; een 541 in een nog kleinere kast 🙂
Heb ook connecties bij een non-ferro gieterij; 541 gieten uit brons??? heb wel eens speakers in een aluminium behuizing gehoord, klonk niet slecht behalve dat de behuizing wat te klein was --> benauwde bas.
[%sig%]
Je kan onderdrukken van resonanties op twee manieren aanpakken.
Op z'n "russisch",
Op z'n "amerikaans"
In het eerste geval geef je een kast zo'n absurd gewicht dat de naar achtergestraalde energie zoveel massa moet aandrijven dat de panelen dit niet merken.
In het tweede gaval maak je een kast gewoon heel stijf. Al moet je daarvoor zelf een of ander materiaal uitvinden.
De eerste methode is de beste voor de doe het zelver omdat hij altijd werkt. Voor de tweede weet je het maar nooit.
Misschien lukt het met polyester. Maar ik ben bang dat je dat niet stijf genoeg krijgt. Of beton luchtdicht is weet ik niet. Beton is wel poreus, maar ik geloof niet dat je daar veel last van gaat krijgen.
Helaas heb ik geen ervaring met beton, misschien iets voor de toekomst.
Jan Scherps
Jan, bedankt voor je uitleg, die analogie voor russisch en amerikaans doet me denken aan het volgende nieuwsbericht:
"NASA spent tens of millions of dollars in research for a pen that could write in a weightless environment. Russians, faced with the same problem, used a pencil."
Over mijn plan om electrisch van acoustisch te scheiden: heb wat tests gedaan met langere kabels tussen print en speakers, en ik krijg sterk de indruk dat de timing van de feedback hier ernstig onder lijdt want sommige tonen worden aardig vervormd.
GRTN MRTN
[%sig%]
Heb je als mfb verlenging een afgeschermde kabel gebruikt?
[%sig%]
ehm nee een 7-aderige twisted kabel (mantel met 7x 230v koperdraad waarvan ik er 6 gebruikt heb), zou dat erg veel uitmaken?
[%sig%]
ik zou gewoon een tulpsnoertje verlengen.
[%sig%]
Hallo Martijn,
Dat de timing van de feedback door een paar meter kabel verandert lijkt me
niet waarschijnlijk.
Misschien heb je er een paar omgewisseld.
Voordat je je in alerlei exotische kastconstrukties stort lijkt het mij handig om het hele zaakje eerst eens in een gewoon spaanplaat kastje te proberen. 18 of 12 mm spaanplaat heeft bij een lengte van 15 cm
al meer dan voldoende stijfheid.
Als het daar al niet het gewenste effect heeft hoef je al helemaal geen
beton te proberen.
[%sig%]
Ik kan mij ook niet voorstellen dat gebruik van een langere kabel vervorming geeft. De voortplantingssnelheid van het signaal door de kabel is zo snel dat dit geen invloed mag hebben.
Gebruik wel een afgeschermde kabel, het signaal erdoor is klein en dus erg gevoelig voor storingen.
Jan Scherps
Storing klinkt inderdaad aannemelijker, temeer omdat de snelheid van de electrische signalen (ongeveer lichtsnelheid) vele malen groter is dan de snelhied van geluid en de snelheid waarmee het geluid zijn sinus doorloopt. Zal het nog eens proberen met wat afgeschermde kabel. Bedankt voor de tip.
[%sig%]