Meldingen
Alles wissen

541 rondomstraler.

77 Berichten
14 Gebruikers
0 Reactions
3,886 Bekeken
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

@victorstar wrote:

natuurlijk ga ik het eerst eens met 1 tweeter per box proberen.

voor de 4 ohm tweeter, ga ik uit van het scheidingsfilter dat ik ook voor de vloerstaanders heb gebruikt. het gedeelte voor de lage tonenspeaker blijft voorlopig origineel.

dus binnenkort kan ik het eerste geluid uit de box verwachten.

ik ben benieuwd 🙂

victorstar.

zou je zoiets ook kunnen maken met twee dss 930 speakers?
Daarvoor zou ik er graag een paar ter beschikking stellen( natuurlijk tegen betaling en materiaal kosten.)
eh....mOvieman zou dat gaan ? als ie dat wil doen?

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Nee dat wordt lastig omdat de DSS-en het van een intelligente processor moeten hebben die werkelijk ALLES van te voren berekent. Het zou veel te ver voeren om je te gaan uitleggen hoe de software precies werkt en hoe hij onze oren voor de gek houdt maar geloof me de DSS-en zijn echt NIET geschikt voor zo'n rondomstraler.

Groetjes. 😉

BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Topic starter  

cyberjan,

voor een goede sauerbraten maak ik zelfs van klikobakken rondstralers. 🙄

maar 930 gers zijn voor mij wat bruggen te ver.

mijn kennis van electronica is, buiten de werking van een paar spoelen en condensatoren in een scheidingsfilter, zeer gering. 😥

v*

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

@ victorstar: ik denk dat ook een elektronicus moeite zou hebben met het "ombouwen" van een DSS. Jouw kennis lijkt mij in ieder geval meer dan voldoende om aan een dergelijk project te beginnen.

De DSS is zo'n speaker die o.a. gebruik (lees: MISBRUIK) maakt van de traagheid van onze oren net zoals een TV dat doet met de traagheid van onze ogen. Dan heb je nog die Isophase tweeters die werkelijk iets HEEL APARTS zijn in audioland. Het "stralingsgebied" gaat volgens mij tegen alle natuurkundewetten in. Je zit ook nog met het feit dat de hogetonenversterker slechts 25 Watt is terwijl het midden/ bas gebied 320 Watt kan produceren bij een continu vermogen van ca. 75 Watt. Geloof me het is echt iets speciaals die DSS. Philips hè...

Groetjes. 😉

BeantwoordenCiteren
(@cyberjan)
Reputable Member

@victorstar wrote:

cyberjan,

voor een goede sauerbraten maak ik zelfs van klikobakken rondstralers. 🙄

maar 930 gers zijn voor mij wat bruggen te ver.

mijn kennis van electronica is, buiten de werking van een paar spoelen en condensatoren in een scheidingsfilter, zeer gering. 😥

v*

ja dan zou het toch mogelijk zijn om victorstar,mOvieman en ikke bij mekaar te laten komen, een dss open gooien en kijken wat er eventueel ........ nou ja een kilo of twee sauerbraten is me dat wel waard, ja 2 kilo ( want ik weet mOvieman kan hééél goed eten, daarom 2 kilo 😉 😉 )

BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Topic starter  

omdat ik op het ogenblik niet al te veel spoelen in huis heb, om een fatsoenlijk filter te maken voor de ad 11601/t4 heb ik het eens geprobeerd met de de originele ad 0161/t8 en het bestaande scheidingsfilter.

de eerste indrukken.

een zeer strakke bas.
zoveel hoog gaat er in deze opstelling niet verloren. er moet wel iets aan gebeuren.
het geluid komt volledig los van de boxen en is zeer breed en diep.
de plaatsing van de instrumenten/ stemmen is wat onduidelijk. meestal verbetert dit door wat meer hoog.

ik ga er in ieder geval mee door.

de versterkers zijn op het ogenblik wat merkwaardig ingebouwd. een extra beugeltje van de aan en uitknop zit wat in de weg.

het grote schuiven en luisteren kan beginnen. 🙂

victorstar.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Gaaf hoor! Je hebt echt iets heel bijzonders gemaakt, top!

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

Ik zie het probleem beste victostar... Die *hoest* SONY *hoest* CD-speler. 😯

Je begrijpt dat we nu geen vrienden meer zijn hè. 😛

Tuurlijk wel!!! 😆

BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Topic starter  

oei!!!!!!! 😳 ff niet opgelet 😳 😳 😳

V*

BeantwoordenCiteren
(@xtcdesign)
New Member

Zuerst ein mal "HALLO" an das >Forum!
Das ist mein erster Post hier und ich schreibe in deutsch...

*
Hallo victorstar!
Die ersten Bilder der Boxen waren ja schon richtig hübsch!
Ich konnte nicht glauben, dass die schönen, mit Rundungen versehenen Gehäuse von Dir selbst gemacht wurden.
Jetzt lese ich hier und sehe noch mehr Bilder von den Boxen, den Lautsprechern und deinem oberen Aufbau der Lautsprecher.
Mir klappt das Kinn herunter und ich bin einfach nur begeistert von Dir!
Super Arbeit und ...
Mir fehlen die Worte.....

Beste Grüße von hier
Stefano

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

😛 8)

BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member

Toffe opstelling die volgens mij best aardig moet klinken... Rondom stralers hebben het zeker in zich om een orkest bij je in de huiskamer te brengen met de juiste opname. Om deze opstelling optimaal te kunnen beoordelen heb je een stereo opname nodig die gemaakt is met twee omnidirectional condensor mics, die tussen de muzikanten opgesteld staan. Waarbij de opname ruimte dusdanig is dat er zo min mogelijk reflecteert, want dan komt zo min mogelijk van de orginele ruimte op band en lijkt het net alsof je de muziekanten in je eigen huiskamer hebt zitten. (Als je dit soort opnames al vindt, kom je ze tegen in de klassieke muziek...)

De meeste stereo opnamen zijn echter gemaakt op andere wijze:
http://www.pfarrell.com/prc/michints.html

Neemt niet weg dat voor dobly stereo geschikte opnamen misschien ook best aardig klinken.

BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member

http://www.pfarrell.com/prc/michints.html

De A-B positioning aufnahme heb je nodig voor 't optimaal testen van een rondom straler... (De truuc om te beoordelen of het zo'n opname is staat er ook bij... :wink:)

Mocht je nog tijd of sauerbraten over hebben en zin hebben om je verder in rondom stralers te verdiepen.

Blumlein (Blumlein Crossed Figure-Eights Technique):
Two bidirectional (figure-8,bi-polar) microphones crossed at 90 degrees, aimed toward 45 degrees left and right of the sound source.

Om dit patroon goed weer te geven zou dat voor een rondom straler moeten betekenen dat het kegeltje boven de speakers niet rond zou moeten zijn maar een andere vorm zou moeten hebben, zodat een figure eight pattern ontstaat. (Of je hebt d'r 4 van nodig, ipv 2)

M-S (middle-side): Stereo mic placement technique. Stereo spread can be adjusted after the tracks are recorded. Pretty cool, eh?

Uuhm... Deze doet 't ook goed op rondom stralers, mits e.a. goed naar stereo gemixt is en je een kleedje of noppenschuim op de muur hebt hangen midden tussen de rondomstralers, zodat er geen echo onstaat in de infase component.

BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member

@m0vieman wrote:

Dan heb je nog die Isophase tweeters die werkelijk iets HEEL APARTS zijn in audioland. Het "stralingsgebied" gaat volgens mij tegen alle natuurkundewetten in. Je zit ook nog met het feit dat de hogetonenversterker slechts 25 Watt is terwijl het midden/ bas gebied 320 Watt kan produceren bij een continu vermogen van ca. 75 Watt.

@25 Watt / 320 Watt -> ruik dat naar een optimalisatie in de richting van SACD en Sigma Delta AD ometting? M.a.w. een stiekume bezuinging die slope overload kan veroorzaken? Wat nou als ik per se toch hoge tonen wil opnemen met het 96 dB dynamisch bereik van PCM en de DSS'en vol open wil gooien?

Of zit het verschil in het feit dat de iso phase tweeters met gemak 90 dB halen en het laag het gezien zijn afmetingen moet doen met iets rond de 84 dB. 6 dB verschil -> 25 -> 50 -> 100 watt. Is nog niet 320 Watt dus toch theoretische mogelijkheid voor slope overload, of 't verschil in rendement moet groter zijn :wink:.

BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member

@ roland79: je zit in de goede richting te denken...

Die Isophase tweeters produceren inderdaad behoorlijk wat dB's ook bij lagere vermogens. Een VETTE eindtrap is dus helemaal nergens voor nodig. Voor wat betreft het midden/ laag van de DSS-en dat is een verhaaltje apart. De (relatief kleine) woofers worden met "baby-torren" aangestuurd en zijn dus absoluut niet te vergelijken met het spul wat in poweramps zit. Zoals inmiddels gezegd, de DSS-processor maakt MISBRUIK van de traagheid van onze oren en er wordt dus eigenlijk geluid geproduceerd wat er in werkelijkheid helemaal niet is. Dat is de grote truc achter bijna alle DSP-techniek. Om behoorlijk kabaal te maken hoef je dus geen gekke dingen uit te halen, lees: ASO-torren te gebruiken. Hoe dat nu precies zit met onze oren, hersenen en de toegepaste trucs in de DSS-en dat gaat mijn petje te boven en daar kan ik ook geen zinnige uitspraken over doen. Ik ben wel een techneut maar ik heb ook mijn grenzen voor wat betreft de kennis van deze materie.

Groetjes. 😉

BeantwoordenCiteren
Pagina 3 / 6
Deel: