Hallo iedereen, ik heb volgende vraag voor dit forum.
Ik heb onlangs 2 puntgave Philips bombardons(met die harde conus, geen papier) kunnen kopen en vroeg me af of deze basspeakers geschikt zouden zijn om er MFB's van te maken. Iemand ervaring? Waarom wel of niet??
Groet
Boris
Boris,
Waarschijnlijk niet. De bombardons zijn uitermate geschikt als breedbandweergever, ze gaan niet echt diep en niet echt hoog. Ik zou ze eerder aan een mooie buizenbak hangen.
Vriendelijke groeten,
[%sig%]
HappyPuppy schreef:
> Boris,
>
> Waarschijnlijk niet. De bombardons zijn uitermate geschikt als
> breedbandweergever, ze gaan niet echt diep en niet echt hoog.
> Ik zou ze eerder aan een mooie buizenbak hangen.
>
> Vriendelijke groeten,
>
> [%sig%]
De Bombardon was de eerste Philips Woofer met een soepele ophanging, lange slag en een eigen resonantie frequentie van 26 Hz. Ik heb er zelf lang geleden luidspreker systemen mee gebouwd, maar later ben ik over gegaan op de AD 12100 W8 die het zeker zo goed doet, maar meer vermogen kan hebben.
De breedbander is de AD 5200 M en werd later vervangen door de AD 12100 M8. Bij die breedbanders is een extra tweeter toch wel noodzakelijk.
groetjes,
-=Kees=-
Oeps,
Ben ik kennelijk toch niet zo goed op de hoogte π
[%sig%]
Nou, die antieke speakers kunnen misschien maar weinig vermogen hebben, ze zijn wel beregevoelig! Zelf die gewone simpele breedbandkastjes uit begin jaren 70 maken een enorm kabaal als je er een klein versterkertje aanhangt. Geen wonder: in die tijd maakten ze nog 10Watt versterkers met germaniumtorren (AD 161/162). Rotdingen, snel kapot is mijn ervaring uit de tijd dat ik begon te knutselen π
Maar de luidspreker moest toen veel rendement hebben. Nadeel was dan een minder vlakke karakteristiek. Het is de wet van behoud van ellende die ook voor speakers geldt π
De bombardon was een speaker met een zeer hoog rendement.
Ik geloof zelfs 13 of 14% !!
Veel meer dan de huidige speakers die hoogstens een procent of 5 halen.
[%sig%]