Meldingen
Alles wissen
9 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
527 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Ooit moest het er natuurlijk van komen. Eerst met losse AD12100MFB woofers en een op een pertinax printje opgebouwde 545 correctie. En dan denken dat dat toch groter moet kunnen. Beter, harder, indrukwekkender.

Piet Gouw zei tegen me "Ja natuurlijk kan dat, het principe van MFB blijft valide of je nu een 7 inch of 18 inch woofer gebruikt. Zolang je opnemer en correctie maar goed op elkaar zijn afgestemd." Dat laatste blijkt geen sinecure want het geluid gaat dan wel richting MFB maar ik verwacht nog wel even bezig te zijn om e.e.a. te fijn tunen.

Maar het begin is er en de resultaten zover zijn veel belovend.

[%sig%]

Citeren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Bij een input van 30Hz @ 0.4Vtt levert de originele opnemer een signaal aan C539 (zie 22RH544 schema) van 120mV. De ACH01 komt daarbij niet verder dan een schamele 10 mV. Door verhoging van R581 naar 100K is dit op te krikken tot maximaal 40mV, er zal dus zowiezo een torretje tussen moeten. Erger is dat daarnaast de originele opnemer tussen de 10 en 100 Hz mooi de ingangs sinus volgt terwijl de ACH01 bij 50 Hz een dip met vervorming weergeeft. Het kan zo zijn dat de opnemer ok is en gewoon een door de speaker geproduceerde vervorming laat zien ware het niet dat die akoestisch niet waarneembaar is, het lijkt er derhalve op dat er iets anders aan de hand is. Eerst maar eens een andere test woofer en opnemer proberen, ik heb er nog vijf liggen dus.....

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

De lijm, de manier van bevestigen.

Heb je niet gewoon last van opgepikte 50 Hz? Alles even goed met coax bouwen, en dan de buitenader aan de massa hangen van de MFB?

Groeten,

Arend

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Chris,

Waarom zit bij alle andere modellen het opnemertje in een rubberen sokkeltje?
Misschien heeft het er iets mee te maken. Kan ook een leuke vraag zijn op 16-2

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
 Han
(@han)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hoi Chris,
Idee: Als je de opnemer in een bestaande mfb woofer monteer en het origineel aangesloten laat kan je met een twee kanaals scoop het verschil zichtbaar maken.

Succes en tot mfb, Han.

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Hoi chris

Ik dat de originele sensor een beetje kan buigen terwijl die van jou maar in 1 richting werkt.
Zover ik me kan herinneren genereren piezo elementen dan veel meer spanning.
Het kan ook zijn dat in de sensor het elementje zwaarder belast wordt.

Zover ik de 544 ken zit de fet van de sensor in een cascode schakeling
wat ook een enorme spanningsversterking oplevert. Werkt de sensor wel met de huidige schakeling?

Anders probeer eens wat opamps om het signaal wat te vergroten.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Hoi chris

Ik dat de originele sensor een beetje kan buigen terwijl die van jou maar in 1 richting werkt.
Zover ik me kan herinneren genereren piezo elementen dan veel meer spanning.
Het kan ook zijn dat in de sensor het elementje zwaarder belast wordt.

Zover ik de 544 ken zit de fet van de sensor in een cascode schakeling
wat ook een enorme spanningsversterking oplevert. Werkt de sensor wel met de huidige schakeling?

Anders probeer eens wat opamps om het signaal wat te vergroten.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Oei, 2 keer op POST gedrukt zie ik .....

Sorry.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

50Hz probleem is opgelost, het werkt als een zonnetje, nu nog een eindtrap op de kop tikken die 200 watt aan 8 ohm doet (wil niet mijn labgruppen kast slopen...) zie http://camphuisen.com?id=321

en allen, bedankt voor het meedenken !!!!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: