is er iets bekend over subwoofers die geschikt zijn voor de auto met mfb functie? of is er behoefte aan? ik heb namelijk een sub gebouwd die dit wel heeft en werkt in de auto. het gebruikte schema is te vinden op deze site www.mfbfreaks.nl en voor mensen met weinig ruimte in de auto is dit misschien wel een optie. extreem lage bassen met een klein volume en een kleine speaker ideaal
thnx to mfbfreaks
Ik ga binnenkort beginnen aan een auto subsysteem, op basis van de AD10100/MFB, dit is de woofer van de 22rh567. Ik wil hiervoor het Valvo schakelingetje bouwen, exact naar gelijkenis van het Philips MFB systeem. Aansturen met een goedkoop Yoko versterkertje van 50 Watt moet meer dan voldoende zijn.
Groeten!
[%sig%]
Thomas,
neem dan een 50 watter van caliber,DLS,magnat,JBL,Phoenix-gold.
Klinkt wat lekkerder.
Martijn,
Hmm zou je denken? Wat heeft deze als voordeel tov de Philips woofer?
[%sig%]
Ik vind dat de 'wat duurdere' versterkers wat beter ontstoort zijn, maar dan heb ik het over de kant-en-klare dozen voor in de kofferbak. Ik denk trouwens dat ik de versterker in mijn auto ga voeden met een aparte accu, geheel los van de rest van het elektriek, zoiets heeft Mission ook gedaan bij enkele versterkers (is nog een experimenteel idee)
[%sig%]
En hoe ga je die accu dan opladen? Met zonneenergie? Mag je uitkijken voor fotonen-ruis.
Een subversterker trekt volgens mij best veel stroom (100 watt uit = 100 watt in). Een accu zonder oplaadt mechanisme houdt dit nooit lang vol. Apart opladen vanuit je dynamo is ook niet handig omdat je dan kans hebt dat de ene dynamo de andere oplaadt (met als gevolg twee lege accu's) tenzij je een of andere brute diode opneemt in je circuit maar dan heb je weer last van spanningsval. Of wil je een tweede dynamo gaan monteren?
Ik zou het gewoon voeden vanuit de autoaccu. Zelfs zo'n super condensator zou ik achterwege laten. In de high-end kringen is dat helemaal niet populair omdat het alleen extra instabiliteit oplevert omdat die condensator ook weer opgeladen moet worden. (je kunt beter een voedig bouwen die altijd op z'n sloffen het maximale uitgangsvermogen levert.
Nee hoor, gewoon lekker dikke draden van de accu naar de eindpit. Afzekeren bij de accu (handig als een draad in de auto toch maar wel doorslijpt ondankt je moeite om hem niet langs scherpe delen te leggen) en de massa centraal bij de accu maken.
Dan heb je de minste last van ruis, brom en andere rommel.
Oh, je vroeg niet om "tips". Hou me op de hoogte, ik ben erg benieuwd naar de resultaten.
Oh, je had het over een "versterker" 50 watter..... misverstandje π
[%sig%]
Zie het eerst maar eens aan de gang te krijgen voordat je
in dure versterkers duikt.
Zoveel heb je niet nodig om 20 to 500 Hz weer te geven.
[%sig%]
Cuno,
Vandaar mijn keuze voor 't goedkope doosje....
[%sig%]