Ok, metingen Klang und Ton en HHifi zien er veelbelovend uit; mooie units hoor.
Nog even een andere vraag.
Bedoeling is biampen met actief filter van een 2-weg met 4 monoblokjes.
Nu dacht ik het volgende:
Ongeacht de stand (triode, ultralineair, pentode) de versterkingsfactor blijft gelijk, alleen het vermogen voor clipping verschilt. Dan zou ik dus de triode stand kunnen gebruiken op mijn hoog en de ultralineair op mijn laag. Is dit ridicuul of gewoon geen probleem?
Dank,
Ramon
Zo een update. Vier blokjes omgebouwd en gereviseerd met nieuwe koolweerstanden, teflon bekabeling en nieuwe condensatoren. Eerste test met Thel-audio.de SAW 30.2 actieve filter. God, wat werkt dat eenvoudig en snel. Zie hieronder resultaat voor mijn 13cm focal met de rt8p. Crossover ligt rond de 3250Hz. Filtering is vast @ 24dB/octaaf Linkwitz-Riley. Ik heb de bassboost config per kanaal gebruikt om de baffle step te compenseren (gewoon proefondervindelijk een veel kleinere waarde cap gebruiken, opdat je -3dB voor de 'bassboost' in de regionen van de 600Hz komt).
Kun je daar ook 3e harmonische vervorming mee meten? π
En waarom de RSQ8P als die zo schel klonken, en de RCD8 zo goed was, maar je zo graag vanaf wou?
Ikke niet begrijp...
De rt8p gebruik ik hier en niet de RSQ8P of de RCD8; die zijn mij inderdaad te fel. Ik kan ook vervorming meten; zie alleen het nut er niet van in.
@RSQ8P wrote:
Zo, ben eindelijk eens de buizenwereld ingestapt.
Heb voor een net bedrag een setje near mint HF-309's kunnen kopen.
Heb ze op de pre-out van mijn geΓ―ntegreerde machine aangesloten en spelen maar. Wat enorme charme die gloeiende jongens. Het leuke is dat ik al begonnen was in het Philips Buizenboek (de bijbel uit 1943); dit met het oog op een goede introductie in de buizenwereld en het zelf bouwen van versterkers.
Toeval wil dat ik drie jaar geleden een dikke Tektronix oscilloscoop uit elkaar heb besloopt. Daarin zaten 16 stuks amperex bugle boy ecc88's, maar ook twee stuks telefunken ecc83!!!! Zeer zeldzame en enorm dure stuur/fasedraai-buisjes. Kortom, die gaan er een dezer dagen eens in.
Ook nog maar eens nieuwe el84's erin.
Foto's volgen.Groet!
Hoi
Proficiat, ik speel er al jaren mee, among other amps
Voor een zinnige en goed klinkende modificatie, zie
http://www.audiomagic.nl/archief.html
veel plezier !
Hoi Guido,
Ze waren reeds gemod naar de PvW 49/50 mod. Ik heb een tweede set erbij, ook met originele trafo's. Deze heb ik ook omgebouwd naar PvW versie. Samen met een thelaudio.de SAW30.2 acrief filter heb ik nu een volledig actieve setup op mijn tweeweg met vier hf-309's in triode mode.
@RSQ8P wrote:
Hoi Guido,
Ze waren reeds gemod naar de PvW 49/50 mod. Ik heb een tweede set erbij, ook met originele trafo's. Deze heb ik ook omgebouwd naar PvW versie. Samen met een thelaudio.de SAW30.2 acrief filter heb ik nu een volledig actieve setup op mijn tweeweg met vier hf-309's in triode mode.
Hoi
Ik ben helemaal gerust gesteld π luxe hoor, bi-amped en triodes.......
Ah nu zie ik het: Guido Tent. π―
Mijn Marantz CD-7 speelt nog voortreffelijk met de XO-supply en XO2 π
Ik vroeg me alleen af of een mooie Raytheon of GE 5751 voor/fasebuis niet een nog mooiere klank oplevert? Dit i.v.m. de lagere gain.
En nu ik je toch hier tref, heb ik nog een vraag die ik ook reeds op audiofreaks.nl heb gesteld. Misschien heb jij een zinnig antwoord? Ik ga straks nl. ff mijn schuur in om de blokjes te voorzien van een nieuwe set weerstanden na de EZ81 (300 ohm, bestaande uit 4x1200 parallel).
"Ik vroeg mij het volgende af. In de Elektuur Audio Special 1 op p. 34/35 staat een schema van een 6636A versterker waarbij blijkt (uit de tabel) dat de ontkoppeling van de kathode(weerstanden) naar massa een hogere vervorming geeft dan de daar gebruikte zwevende ontkoppeling. Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit precies zit? De verschillen zijn vooral significant naarmate het clipmoment dichterbij komt. Verder is mijn vraag of dit principe dan ongestraft in elk kathode bias systeem gebruikt kan worden. Ik doel dan op mijn EL84's pp triode.
Dank."
@RSQ8P wrote:
Ah nu zie ik het: Guido Tent. π―
Mijn Marantz CD-7 speelt nog voortreffelijk met de XO-supply en XO2 πIk vroeg me alleen af of een mooie Raytheon of GE 5751 voor/fasebuis niet een nog mooiere klank oplevert? Dit i.v.m. de lagere gain.
En nu ik je toch hier tref, heb ik nog een vraag die ik ook reeds op audiofreaks.nl heb gesteld. Misschien heb jij een zinnig antwoord? Ik ga straks nl. ff mijn schuur in om de blokjes te voorzien van een nieuwe set weerstanden na de EZ81 (300 ohm, bestaande uit 4x1200 parallel)."Ik vroeg mij het volgende af. In de Elektuur Audio Special 1 op p. 34/35 staat een schema van een 6636A versterker waarbij blijkt (uit de tabel) dat de ontkoppeling van de kathode(weerstanden) naar massa een hogere vervorming geeft dan de daar gebruikte zwevende ontkoppeling. Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit precies zit? De verschillen zijn vooral significant naarmate het clipmoment dichterbij komt. Verder is mijn vraag of dit principe dan ongestraft in elk kathode bias systeem gebruikt kan worden. Ik doel dan op mijn EL84's pp triode.
Dank."
Hoi
Let op dat de EZ81 een maximale elco waarde aan kathode belasting mag hebben, 1200 uF is teveel, 50uF is OK. Het wordt anders als je een spoel in serie zet tussen de EZ81 en de elco's.
De "zwevende" ontkoppeling maakt een betere differentiaal van de eindtrap, daarom vervormd het minder, dus de min van de elco's niet naar ground maar naar elkaar, en een weerstand van 1 M-ohm van dat punt naar ground. Kost niets, snel geprobeerd.
Hoi,
Nee, geen 1200Β΅F in de voedingsbuffer (dat is 3x50Β΅F/500volt). De weerstand na de EZ81 is een 300ohmer om de voedingsspanning op de EL84's maar 315volt terug te brengen.
Ok, ik ga het meteen proberen straks. Alleen wat mij opviel in die Elektuur special is dat de zwevende ontkoppeling slecht een verbinding tussen de twee -polen van de kathode caps was, en er geen 1megaohm weerstand naar massa werd geplaats. Dit lijkt mij raar ivm met de AC die je toch ergens heen wilt afvoeren.
@RSQ8P wrote:
Hoi,
Nee, geen 1200Β΅F in de voedingsbuffer (dat is 3x50Β΅F/500volt). De weerstand na de EZ81 is een 300ohmer om de voedingsspanning op de EL84's maar 315volt terug te brengen.
Ok, ik ga het meteen proberen straks. Alleen wat mij opviel in die Elektuur special is dat de zwevende ontkoppeling slecht een verbinding tussen de twee -polen van de kathode caps was, en er geen 1megaohm weerstand naar massa werd geplaats. Dit lijkt mij raar ivm met de AC die je toch ergens heen wilt afvoeren.
Hoi
OK, ik ben gerust, je EZ81's zullen lang leven
De AC loopt in de lus die gevormd wordt door de kathode-elco's, ze loopt als het ware rond, zodoende is de som van de kathodestromen altijd constant. De 1 M weerstand zit er om de elco's te polariseren, dat is beter voor polaire elementen π
PS Die zwevende kathode ontkoppeling met een gezamenlijke 1Mohm naar massa, heeft een positief effect op het geluid gehad! Beeld is schoner en rustiger geworden. Thanks Guido.
Zo zwevende ontkoppeling eruit, terug naar UL en met mooie takman weerstanden in de signaallijn. Iets feller in het hoog, maar god wat een emotie en betrokkenheid. Ff John Coltraine met Blue Train erin en gaan!
Dank Philips!