Ik ben nog eens een keer van plan om een box te maken met 2 grote woofers(10 of 12") per box.
Wat zou een beter laag weergeven of eventueel lager weergeven: 2 (actieve) woofers of 1(actieve) en een zogenaamde co-woofer.
Wie zou hier een antwoord op weten?
Joop
Hallo Joop
wat versta jij onder actief? Met een dikke versterker in de speakerkast? Of bedoel je 2 luidsprekers die samen aangesloten worden? Normaal zal een speaker 10"+12"co speaker zonder aandrijving zoals jij dat noemt lager gaan dan 1 10"speaker. 2x 12"aangesloten zullen waarschijnlijk wel lager gaan, maar dat is ook weer afhankelijk in wat voor kast je ze stopt.
Heleboel afhankelijkheden dus om een antwoord te kunnen geven. Normaal gaat een basreflex het laagst, dan een met zo'n co speaker en dan de speaker in een gesloten kast er vanuit gaan dat het kast volume voor allen gelijk blijft. De gesloten kast heeft wel een veel schonere strakkere bas, maar als je het goed doet kun je met zo'n co speaker wel erg laag gaan met ook een heel strakke bas.
Als je echt gaat voor een actieve speaker met een speciale subwoofer versterker en dan zo'n co speaker dan kun je op de versterker het afvallen bij (erg) laag corrigeren en dan heb je echt super laag.
Denk aan de buren.
Hier moet je maar eens kijken wat er mogelijk is op actief gebied:
http://www.speakerland.nl/paginas/luidsprekers.php/subwoofers/
Hallo Piet,
Ik bedoel inderdaad met "actief" twee speakers die samen aangesloten worden dus geen versterker in de kast.
Ik begrijp dat het volume van de kast van 2 aangesloten woofers groter moet zijn dan 1 woofer, waarschijnlijk 2 x zo groot?
Met een co-woofer weet ik niet hoe ik het volume van de kast moet berekenen.
Als ik het goed begrijp gaan 2 aangesloten woofers samen in 1 kast lager dan een woofer samen met een co-woofer.
Joop
Hallo Joop,
idd zullen twee flinke woofers in een kast het beste laag geven.
Is natuurlijk ook weer afhankelijk van de kast grote.
Als je de parameters van de speakers kent kun je daarmee wel uitrekenen hoe groot de kast moet zijn om goed laag te krijgen.
Hier kun je veel tools vinden:
http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm
Veel succes,
Piet
Hoi Joop,
Mogelijk kun je ook het verschil in kastgrootte van bijvoorbeeld de 467
en de 466 extrapoleren naar een grootte van 80 liter bij enkele woofer.
Er zou dan volgen dat bij een cowoofer of dubbele woofer een extra
volume van ongeveer 40% van de oorspronkelijke kast nodig zou zijn (3525 geeft 11280liter).
Voor Philips 12" luidsprekers zou je ongeveer die 112 liter in eerste
instantie aan kunnen houden, mogelijk nog iets vergroten tot 120 liter en extra dempen.
Denk bij een meerweg systeem ook aan het volume van de mid's etc welke van het netto volume afgaat.
Marnix
Ha die Marnix! Mijn vraag kwam eigenlijk voort uit het volgende: Ik had natuurlijk wel een beetje na kunnen gaan dat 2 aangesloten woofers in 1 kast beter zouden zijn, als je alleen al kijkt naar wat philips heeft uitgebracht aan boxen. bijvoorbeeld de 467 tov 468.
Maar ik was toch benieuwd wat de kenners ervan zouden vinden hoe goed een co-woofer zou kunnen zijn. Of die net zou laag zou kunnen gaan als een "actieve"woofer.
Ik vraag dit omdat ikzelf 4 woofers AD 10200 W8 heb. Dus als ik 2 aangesloten woofers in 1 box wil plaatsen serie of parallel dan kom ik niet op een 8 ohm systeem wat ik wel graag wil.
Als ik nu een co-woofer zou nemen kan ik 8 ohm aanhouden, het probleem is echter dat philips geen 10"co-woofer heeft en om nou een 10200 te gaan ombouwen tot een co-woofer vind ik een beetje zonde.
Zou het te horen zijn als ik 2 woofers in serie of parallel zet in een 8 ohm systeem?
Over het berekenen van de inhoud van de kast met een co-woofer kwam ik er niet helemaal uit.
In een folder van philips luidsprekers kwam ik de volgende combinaties tegen.
80652/W8 met 8002 moet in een kast van 35 liter. Een box met alleen de 80652W8 moet in een kast van 25 liter, dus 40% groter met co-woofer.
12200W8 met 1200 moet in een kast van 100 liter. Een box met alleen de 12200W8 moet in een kast van 80 liter, dus 25% groter met co-woofer.
Als ik voor een 10"er dan tussenin ga zitten kom ik op een kast die 32,5% groter zou moeten zijn of doe ik dit nu helemaal verkeerd?
Joop
Ha Joop,
Je hebt het helemaal niet verkeerd.
Echter er is ruimte; ik heb een engels Philips zelfbouw boekje met daarin een 22-tal verschillende boxen (met speakers uit de serie van o.a. de AD10100 / AD12100).
Hierin gebruiken ze ook grotere kasten dan voorgeschreven, de resonantiefrequentie van de totale box komt dan lager te liggen echter de belastbaarheid loopt eveneens terug.
Ondermeer hebben ze daar een AD10100 ineen 3-weg combinatie in een 65 liter kast zitten welke dan met 25Watt continue belast mag worden ipv de normale 40Watt.
Je kunt dus de grenzen enigzins oprekken om een 'leuke' box te ontwerpen, echter houd dan de belastbaarheid in de gaten.
De AD10200 kan toch al aardig Watt hebben toch π
Marnix
Bedankt Marnix voor de tips! π Als ik 2 x 10200W8 in serie of parallel zet, zou ik dat in een 8 ohm systeem met mijn leken oortjes horen?
Ik weet dat het theoretisch niet klopt, en hoe kan ze dan het beste koppelen(serie of parallel)?
Joop
Joop,
Je zal het verschil niet zo snel horen, maar je versterker merkt het wel;
in serie = 16Ohm en parallel = 4Ohm.
Daarbij moet je met de keuze van je filtercomponenten (L en C) met die afwijkende waarde rekening houden π‘
Zo zou je ze parallel kunnen zetten (4Ohm) en mid en hoog op 8Ohm (ala de 467 box).
Wel krijg je grote stromen in het laag waar je versterker voor uitgelegd moet zijn.
Ook is de impedantie niet over het hele bereik constant, er zitten pieken (resonantie) en dalen in.
Hierbij kan bij een dal de waarde wel eens tot 2Ohm zakken β
In serie (16Ohm) zal de versterker in het laag minder snel overbelasten (lagere stroom) terwijl in het mid-hoog (8Ohm) zo-ie-zo veel minder energie gaat zitten.
Ook is dan de 'dal-impedantie' veelal nog boven de 8Ohm.
Maak zelf een afweging en maak er wat moois van.
Marnix
In serie heeft het nadeel dat je dempingsfaktor naar de kl.. is.
Ik zou eerder kiezen voor parallel met ieder een eigen netwerk, evt de hoog-corssover iets uit elkaar (700 en 800Hz of zo zoals in de F9436)
Dan heb je wel een FA960 (oud) of FA950 nodig. Meeste andere Philips amps kunnen niet tegen <6ohm.
Waarom is dat bij de 9436 eigenlijk gedaan, die verschillende hoog-crossover? Wat voor een voordeel levert dat op?
Even wat zaken ontzenuwen:
-Of je nu 1 of 2 stuks 12"gebruikt, ze gaan even laag bij dezelfde afstemming. Alleen heb je meer output, gehalveerde vervorming, gehalveerde impedantie (altijd parallel aansluiten; in serie is bagger).
-Actief kun je gemakkelijk klooien met je f-3dB door te bassboosten; dit geeft alleen weer een slechter impulsgedrag (de wetten van de natuurkunde blijven tenslotte gelden; ook voor REL en friends).
-Het co-woofer gebeuren is meer om zaken als belastbaarheid en de baffle step correctie te beΓ―nvloeden.
- ik adviseer om het programma Unibox te gebruiken voor nauwkeurige berekeningen van kastvolumes en poortafstemmingen (is een excel sheet)
- het kastvolume voor een co-woofer is gelijk aan dat van de gewone woofer (mits dezelfde woofer gebruikt); het hoogaffilteren doe je electronisc (passief of actief).
Gr,
Ramon
@Joop wrote:
Bedankt Marnix voor de tips! π Als ik 2 x 10200W8 in serie of parallel zet, zou ik dat in een 8 ohm systeem met mijn leken oortjes horen?
Ik weet dat het theoretisch niet klopt, en hoe kan ze dan het beste koppelen(serie of parallel)?Joop
Hoi
Woofers die akoestisch gekoppeld zijn, kun je beter niet in serie schakelen