Hallo,
Bovenstaande heeft misschien niets met MFB te maken, maar ik moet het volgende toch even melden.
Afgelopen Zaterdag heb ik bij de Radiomarkt in Beetsterzwaag (bij Drachten) een set Philips 22AH458/00R passieve luidsprekers gekocht. Na enig onderhandelen mocht ik ze meenemen voor €25.00. Het luidspreker doek is nog in nieuwstaat lichtgrijs. De kasten zien er bijna hetzelfde uit als de MFB luidsprekers alleen missen er op de achterzijde de versterkers. De luidsprekers zijn elk voorzien van 2 8" woofers, 1 5" middentoner en 1 1" tweeter. De midden en hoge toners zijn gelijk aan die van een 567. Op de achterzijde van de luidsprekers zit een sticker geplakt met het opschrift: Geluidsdruk 107db/100Watt, muziekvermogen 200 watt, max. power 450 watt, impedantie 8 ohm. Verder zijn de luidsprekers voorzien van een crossover network with overload protection. Als beveiliging worden er per luidspreker 4 lampen toegepast?????? Bij het verwijderen van 1 van de woofers blijkt dit inderdaad zo te zijn. Na ze te hebben aangesloten op een Aristona AR2600 tuner/versterker bleek elke luidspreker te funktioneren.
Als referentie heb ik een set MFB 567 luidsprekers gebruikt welke ik had aangesloten op een Philips 22AH799 tuner/versterker. Ik moet zeggen dat de set 458 niet onderdeed voor een set 567, dit kunnen mijn buren ook vertellen.
Ik weet verder weinig over deze luidsprekers, dus als iemand mij iets meer kan vertellen dan hoor ik dit graag. Volgens mij komen deze luidsprekers uit dezelfde tijd als de MFB's. Ook 458's komen uit de Philips fabrieken in België.
Yde
Drachten
Yde,
Dat klinkt ontzettend leuk. Volgens mij is die 458 het zwaarste model uit de serie waar ook de 457 en 467 uit komen, die hebben elk een 8" woofer, een dummy en een mid en een tweeter. Ik heb die 458's eens open gezien, en men gebruikt inderdaad lampen als beveiliging. Dit wordt ook veel in professionele speakers gedaan (Peavy doet het ook) en het werkt zeer effectief.
Heb je toevallig foto's van je boxen? Altijd leuk om de showen!
Groeten,
[%sig%]
****, ik stond notabene op diezelfde markt als standhouder! Heb geen tijd gehad om rond te lopen.
De 45x serie staat in de Philips Retro catalogus sectie van deze site (1975NL blz 22 en 23) maar de 458 staat er helaas niet bij.
De meeste van de passieve Philips speakers uit die tijd kun je trouwens aardig verbeteren door het zielige plaatje glaswol wat ze er in hebben gestopt te vervangen door een grotere hoeveelheid moderner dempingsmateriaal zoals baf.
Joop
Hallo Thomas,
Ik zal binnenkort even een stel foto's maken van de 458's. Deze mail ik dan wel naar je toe.
Yde
Hallo,
Ik zat net op de afdeling Philips Retro te kijken in de catalogus van 1978 nl en tot mijn verbazing kwam ik de 458's tegen. Het blijken helemaal geen 458's te zijn maar de AH 468/01R.
Dus kloppen de type stickers achterop mijn luidsprekers niet.
De luidsprekers zijn hier te zien met foto's en wel op blz 30 t/m 35.
De stuklijst is als volgt......2* AD8067/W4.......1* AD210/Sq8......1* AD0163/T15.
Ik zal hier toch maar enkele foto's van maken.
Yde
Ha Joop,
je schrijft dat je het kleine beetje glaswol beter kunt vervangen door bijv. baf. Nou zijn mijn philips (zelfbouw) luidsprekers (ABK35) wel goed bekleed met een goede hoeveelheid glaswol, maar zou een moderner materiaal veel beter zijn?? En zo ja, waar kun je dat zoal kopen (electronica zaak?)
Heeft iemand anders hier ook nog ervaringen mee???
Alvast bedankt,
Wouter
Grijs isolatieschuim (nopppen) bij de Gamma, is in verschillende maten / platen te krijgen.
werkt prima!!
Ernst
Isolatie?
Ga naar HAndyman en haal een paar pakken afzuigkapfilters, die wattige. 't Is gewoon van dat speakerspul!
[%sig%]
Yde,
Ben je er al uit of je nu inderdaad verkeerde stickers op je boxen hebt zitten? Lijkt mij wel een mega toeval dan! Maar als ze ook onder het verkeerde nummer verkocht zijn, dan zou dat wel eens heel leuk kunnen zijn geweest voor de klant, toentertijd 🙂
[%sig%]
Yde,
De sticker zou toch wel eens juist kunnen zijn.
In 1975 had Philips (zie de folder)al een box 22AH457, de opvolger van de 22AH427 met twee woofers, een middentoner en een tweeter met een max. continu vermogen van 40Watt bij 4Ohm.
De 22AH458 is 100Watt bij 8 Ohm, heeft waarschijnlijk 2 x AD8067W4 woofers in serie staan om aan dat vermogen te komen.
Het zou de voorloper kunnnen zijn van de 22AH468/488 met een analoge luidsprekerbezetting, nooit in een folder gekomen en mogelijk vrij zeldzaam, houden dus !!
Marnix
Hallo Marnix,
Inderdaad staan de 2 AD8076/W4 woofers in serie, ik wist niet dat zoiets mogelijk was.
Ik heb inmiddels enkele foto's naar Thomas gestuurd, misschien plaatst hij ze nog wel op de site.
Groeten;
Yde
Hey,
Na rotzoeken is dit de ENIGE plek waar ik informatie over deze speakers kon vinden. Paar jaar geleden ook 2e hands gekocht voor 100 gulden en wilde wel eens iets meer weten, vandaar.
Zijn zeer leuke speakers 🙂
bedankt voor de info!
Gerwin